خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام وزیر نیرو:

آب تجدیدپذیرشونده به 90 میلیارد متر مکعب رسیده است / مدیریت استانی آب اشتباه بود

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: رویکرد وزارت نیرو در مدیریت آب کشور ایجاد مدیریت به‌هم پیوسته حوضه‌ای است و نگاه استانی در این زمینه مخرب خواهد بود.

به گزارش ایلنا، "ستار محمودی" اظهار داشت: امروز مباحث مربوط به آب و هیدرولیک از مهم‌ترین موضوعات روز جامعه بوده و اصولاً علوم آب و هیدرولیک برای کمک و بهره‌گیری بهتر از منابع آبی در خدمت بشر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امروز مجموعه مدیریتی دولت به دنبال مدیریت مشارکتی در سازه‌ها بوده و به طبع آن وزارت نیرو به دنبال مشارکت مستقیم مردم در زمینه‌های مختلف مباحث مربوط به استفاده بهینه از منابع آبی است.

وی یادآور شد: وزارت نیرو نیز راهکارهایی را در این زمینه پیاده سازی و اجرایی نموده است.

قائم‌مقام وزیر نیرو عنوان داشت: با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به ابزار جدید و بروز، مدیریت کلان کشور در زمینه‌های مختلف به پیشرفت‌های قابل توجه ای دست یافته است، ولی در زمینه آب، طبیعت و محیط زیست به گونه ای رفتار کرده که به‌جای استفاده از منابع تجدیدشونده طبیعت از خود طبیعت بهره‌گیری کرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز انسان شاهد آثار و عکس‌العمل‌های طبیعت در قبال این نوع رفتار است که از جمله آن می‌توان به خشک شدن تالاب‌ها و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی و به طبع آن فرونشست اشاره نمود.

محمودی در خصوص پساب حاصل از واحدهای تولیدی یادآور شد: این پساب باید با استفاده از راهکارهای اصولی و عملی تصفیه و سپس جهت تعادل سفره‌های زیرزمینی به چرخه آبی طبیعت بازگردانده شود.

وی پیامدهای حاصل از برداشت بی رویه از منابع آبی را افزایش میزان آلاینده‌ها و کاهش کیفیت منابع آبی برشمرد و در ادامه با اشاره به آمار 48 ساله یادآور شدند: بر اساس آمار و اطلاعات بلند مدت میزان آب تجدید شونده 130 میلیارد متر مکعب بوده که در شش سال اخیر این میزان بدلیل برداشت‌های بی رویه به  90 میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی ادامه داد: این موضوع خود سبب ایجاد ناپایداری در منابع آبی می‌شود و این کنفرانس و همایش‌های مربوطه فرصت بسیار خوبی جهت هم فکری در راستای حفظ و صیانت از این منبع خدادادی خواهد بود.

مهندس محمودی در ادامه با اشاره به اهمیت بخش آب که یکی از چهار اولویت اصلی دولت در بودجه سال آینده به‌شمار می‌آید، عنوان داشتند: جلسات شورای عالی آب در سه دوره گذشته دولت فقط 8 جلسه بوده است، حال آنکه فقط در دولت یازدهم 20 جلسه شورای عالی آب با حضور رییس‌جمهوری تشکیل شده و این خود نشان دهنده اهمیت موضوع آب و محیط زیست در دولت است.

وی در خاتمه به بیان این موضوع که تغییر سیاست‌های شرکت‌های آب منطقه‌ای از حوضه‌ای به استانی اشتباه بوده است، اشاره داشت: در حال حاضر رویکرد وزارت نیرو ایجاد مدیریت حوضه‌ای است.

 

 

کد خبر : ۴۳۸۲۷۳