خبرگزاری کار ایران

رئیس کل بیمه مرکزی عنوان کرد:

رشد 20 درصدی صنعت بیمه طی 7 ماهه ابتدای سال/ ارقام مالیات شرکت‌های بیمه منطقی نیست

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: باید رفتار بیمه‌گر و بیمه‌گذار مورد ارزیابی قرار گیرد که در این راستا نظارت های سنتی کارساز نبوده و باید ارزیابی‌ها به گونه‌ای دیگر صورت گیرد تا پایبندی بیمه‌گر به مقررات وآیین‌نامه‌ها کنترل شده و رفتارها مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی، صبح امروز در بیست و سومین همایش ملی و نهمین همایش بین‌اللملی بیمه با اشاره به تحولات در صنعت بیمه و بالندگی این صنعت طی بیست و سه سال گذشته اظهار داشت: طی سال‌های گذشته مجموع حق بیمه 32 میلیارد تومان بود و نفوس بیمه تنها 34 درصد برآورد می‌شد. این در حالی است که در سال 94 این میزان 7 برابر شده است.

وی با اشاره به کارکرد مهم صنعت بیمه به جز جبران خسارت‌ها و بهبود آسیب دیدگی در جامعه گفت: کار مهم صنعت بیمه کمک به توسعه بوده و ما در کشورمان به جز مطالبات معوق، 17 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دراین صنعت داشته‌ایم و با محاسبه مطالبات معوق این میزان به 25 هزار میلیارد تومان می‌رسد که مسلماً ضریب نفوذ دو درصد نیز با احتساب این مطالبات رشد خواهد کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در هفت ماهه ابتدای سال جاری رشد صنعت بیمه به 20 درصد رسیده و ضریب نفوس بیمه نیز تا پایان سال 95 افزایش خواهد یافت.

همتی با اشاره به تاثیر صنعت بیمه در ارزش افزوده و مقایسه آن با سایر بخش ها تصریح کرد: در حال حاضر سیستم بانکی معادل 93 درصد ارزش افزوده را در بر می‌گیرد این در حالی است که نقش بیمه تنها شش درصد بوده و نقش بازار سرمایه  حدود 2 درصد است و این ناتوازنی بین بخش بازار سرمایه و بیمه و سایر بخش‌ها باید اصلاح شود.

وی گفت: در سایرکشورها نقش بیمه در ارزش افزوده و بازارهای مالی بالای یک‌سوم است و بسیاری از فعالین بیمه معتقدند که ما از آن کشورها عقب هستیم اما باید گفت ایران را باید با کشورهای نوظهور که نفوذ بیمه در آنها بین یک و نیم تا چهار درصد است مقایسه کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: ایران در منطقه منا که نفوس بیمه در آن 1.8 درصد است دارای رتبه مناسبی است.

همتی ادامه داد: سیاست های جدید در بیمه مرکزی به دنبال رشد بیمه‌های عمر و اصلاح آیین‌نامه‌های این بخش است و تا پایان آذرماه شرکت‌های بیمه باید براساس فرم های جدید بیمه مرکزی این بخش را پر کنند. ما با رشد بیمه‌های عمر شاهد رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور خواهیم بود.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: در حال حاضر 110هزار نفر در صنعت بیمه کشور شاغلند که زیر 5 درصد آن در بخش دولتی (بیمه مرکزی، بیمه ایران و صندوق خسارت‌ها هستند) و حجم عظیمی از آنها در بخش غیر دولتی بیمه شاغلند.

750 میلیارد دلار تعهدات و پوشش بیمه‌ای

همتی با اشاره به پوشش 750 میلیارد دلاری صنعت بیمه در کشور گفت: در دوران تحریم‌ها تلاش‌های مناسبی برای خنثی کردن آثار تحریم‌ها فراهم شد تا فعالیت‌های تجاری کشور برقرار باشد. جدا از اینکه نتیجه برجام چه خواهد شد اما ما تجربه گران‌سنگی طی سال‌های گذشته داشته‌ایم و در حال حاضر نیز در چارچوب اقتصاد مقاومتی اهداف خود را دنبال می کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه هدف اصلی، بالا بردن ظرفیت اتکایی کشور است خاطرنشان کرد: نباید از خدماتی که صنعت بیمه در کشور دارد غافل شد. ما تاکنون 17 میلیون فقره پرداخت خسارت، 13 میلیون بیمه عمر و بیش از 50 میلیون بیمه حوادث داشته‌ایم.

وی افزود: شاخص اعتماد عمومی در یک نظرسنجی که در سال گذشته انجام شد 3 از 5 بود که این شاخص در عرصه بین‌المللی شاخص مناسبی است.

همتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کارکرد بازار گفت: توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی امور و شرکت‌های خصوصی منوط به رعایت ترکیبات متفاوت نقش دولت و نقش بازار و میزان آن در آنهاست.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: بازار به لحاظ ابزارهای اقتصادی و قسمت‌های دیگر ارجعیت داشته و بر مکانیزم قیمت در عرضه و تقاضا موثر است. هرچند در این بخش گاهی منافع و مضار اجتماعی و شخصی در تضاد قرار می گیرند اما باید ترکیب مناسبی از بازار و دولت در نظر گرفت.

بازار بیمه بسیار حساس است

همتی با بیان اینکه بازار بیمه بسیار حساس است گفت: با توجه به نوع محصول  و تعهدات و ضرورت نظارت دولت، بازار بیمه بسیار حساس است. زمانی که محصول در شرکت بیمه‌ای به فروش می‌رسد تعهدی را در آینده به وجود می‌آورد که در این راستا مهم‌ترین نقش بیمه مرکزی حمایت از حقوق مردم است که باید نظارت‌ها را تعمیق داد.

نظارت‌های سنتی در کنترل صنعت بیمه کارساز نیست

وی در ادامه گفت: باید رفتار بیمه‌گر و بیمه‌گذار مورد ارزیابی قرار گیرد که در این راستا نظارت های سنتی کارساز نبوده و باید ارزیابی‌ها به گونه‌ای دیگر صورت گیرد تا پایبندی بیمه‌گر به مقررات وآیین‌نامه‌ها کنترل شده و رفتارها مورد ارزیابی بیشتری قرارگیرند.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به چالش جدی بیمه در محیط کسب و کار گفت: بسیاری از تصمیم‌گیران صنعت بیمه باید به موضوع بیمه با نگاهی اجتماعی و اقتصادی توامان بنگرند.

همتی با انتقاد از مالیات ها و عوارض‌های بیمه‌ای گفت: میانگین مجموع عوارض و مالیات‌ها در بیمه 14 درصد بوده و سود شرکت‌های بیمه تنها سه درصد است و باید به این موضوع رسیدگی شود. زیرا این ارقام اصلاٌ منطقی به نظر نمی‌رسید. ضمن آنکه مالیات بر سود نیز اخذ می‌شود.

کد خبر : ۴۳۳۹۸۰