خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش ایر خبر داد:

ورود 10 فروند ایرباس جوان تا اواسط سال 96 / به کفایت سرمایه رسیدیم

مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش ایر با بیان این که تا اواسط سال 96 ، 10 فروند ایرباس جوان به ناوگان اضافه می‌شود، گفت: اخیرا توانستیم به کفایت سرمایه مورد نظر وزارت راه و شهرسازی برسیم و هیچ بدهی به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی نداریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کاپیتان محمدتقی جدیدی در نشست خبری ورود هواپیماهای جدید به ناوگان کیش‌ایر گفت: خوشبختانه در مدت زمان کوتاه در توسعه ناوگان کیش ایر حرکت رو به جلو داشته‌ایم و توانسته‌ایم در شرایط رقابتی با سایر ایرلاین‌ها در جایگاه مناسبی قرار بگیریم.

وی با اشاره به ورود دو فروند ایرباس 321 به ناوگان کیش ایر گفت: توانستیم دو فروند هواپیمای ایرباس 321 متعلق به اواخر سال 2006 خریداری کنیم که جزء جوان‌ترین ایرباس‌ها کشورمان هستند.

مدیرعامل ایرلاین کیش ایر با بیان این که این ایرباس‌ها روزانه 6 سورتی پرواز دارند، گفت: خوشبختانه با حمایت مدیرعامل منطقه آزاد کیش توانستیم گام‌های جدی در جهت نوسازی ناوگان کیش ایر برداریم.

جدیدی ادامه داد: در شرایط تحریم خرید ایرباس‌های جوان کار دشواری بود که توانستیم این هواپیماها را 15 درصد زیر قیمت کارشناسی شده خریداری کنیم.

وی از ورود 10 فروند هواپیمای جوان تا اواسط سال آینده خبر داد و گفت:‌ تا اواسط سال 96 ، 10 فروند هواپیمای ایرباس جوان وارد ناوگان کیش ایر می‌شود.

مدیرعامل کیش ایر افزود: نکته مهم در خرید این هواپیماها این است که توانستیم ناوگان جدید را به صورت اقساط دو ساله در شرایط تحریم خریداری کنیم که حدود سه الی چهار میلیون دلار زیر قیمت کارشناسی شده این هواپیماها را وارد ناوگان کردیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر این که آیا مذاکراتی برای خرید هواپیمای نو از ایرباس و بوئینگ داشته‌ایم، گفت:‌ مذاکرات عمده‌ای بین کیش ایر و فروشندگان هواپیما از جمله ایرباس و بوئینگ داشته‌ایم اما زمانی که مذاکرات به جزئیات می‌رسد کار بسیار سخت می‌شود و مذاکرات برای خرید هواپیما مانند معامله‌های معمولی نیست.

وی افزود: با ایرباس مذاکراتی را برای خرید هواپیما داشته‌ایم اما تا زمانی که اوفک مجوز خرید هواپیما را صادر نکند مذاکرات به قرارداد منتج نمی‌شود.

جدیدی با بیان این که در این شرایط خرید هواپیماهای دست دوم اما جوان را ترجیح می‌دهیم ، گفت: یک ایرباس 320 نو در بازار چیزی حدود 70 میلیون دلار است و پرداخت این هزینه برای ایرلاین‌ها باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

جدیدی ادامه داد: در حال حاضر پرواز تهران - کیش – تهران حدود چهار ساعت زمان می‌برد و برای این مدت زمان از مسافر 440 هزار تومان دریافت می‌کنیم که این رقم معادل 110 دلار است که آن را هم به ریال دریافت می کنیم و هزینه‌هایمان به دلار است بنابراین با این شرایط خرید هواپیمای دست دوم اما جوان را ترجیح می‌دهیم.

وی با بیان این که برنامه‌ای برای خرید هواپیماهای روسی از جمله سوخو نداریم ، گفت:‌ ورود چند مدل هواپیما به یک ناوگان توجیه اقتصادی ندارد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را سنگین می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر سیاست ما این است که گستردگی در مدل‌های هواپیما در ناوگان‌مان نداشته‌ باشیم و یکی از سیاست‌های ما این است که در صورت توان مالی و بهبود شرایط بتوانیم سه فروند فوکر 100 را از ناوگان کیش ایر خارج کنیم.

وی همچنین درباره افزایش پروازهای کیش ایر و همچنین افزایش ضریب اشغال صندلی های این ایرلاین گفت: آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد در ایام پیک تعداد پروازی‌های کیش ایر 34 سوتی پرواز در روز بود اما امروز که در لوسیزن هستیم تعداد پروازهایمان به 67 سوتی در روز رسیده است و ضریب اشغال صندلی‌ها هم بالای 95 درصد است.

وی همچنین درباره ایجاد تاخیرهای کیش ایر در چند روز گذشته گفت: مکلف به انجام پروازهای نجف در ایام اربعین بودیم و در این ایام با توجه به مشکل ترافیکی فرودگاه نجف و کمبود امکانات در این فرودگاه تاخیرهایی برای تمام ایرلاین‌ها پیش آمد اما به طور کلی کیش ایر از برترین ایرلاین‌ها از جهت کم تاخیر بودن پرواز است و در مهرماه از بین تمام ایرلاین‌ها رتبه سوم را در این بین داشتیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه وضعیت ناوگان کیش ایر جهت رسیدن به کفایت سرمایه چگونه است، گفت: خوشبختانه اخیرا توانستیم به کفایت سرمایه تعیین شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برسیم و کیش ایر این پتانسیل را دارد که خود را به این حد مالی برساند. امیدواریم سایر ایرلاین‌ها هم این مسیر را طی کنند.

کاپیتان جدیدی همچنین با اشاره به وضعیت کیش ایر گفت: خوشبختانه کیش ایر هیچ بدهی به شرکت پخش و پالایش نفتی و همچنین شرکت فرودگاه‌ها ندارد و تمام هزینه‌های سوخت را به روز پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به افزایش پروازهای خارجی کیش ایر گفت: خوشبختانه چندی پیش پرواز مسقط را راه‌اندازی کردیم و پروازهای شیراز و چابهار به مسقط را انجام انجام می‌دهیم. همچنین قصد داریم از ایرباس‌های جوان برای پروازهای مسیر مشهد استانبول ، مشهد دوبی استفاده کنیم. همچنین پرواز بیروت را راه‌اندازی می‌کنیم.

وی گفت: از ایرباس 321 را در مسیر فرودگاه امام به استانبول ، دبی و مسیر آسیای دور استفاده خواهیم کرد و برای این پروازها چیزی حدود 300 تا 350 ساعت پرواز تعریف کرده‌ایم.

وی همچنین درباره استفاده از هواپیماهای روسی گفت: هر چند که این هواپیماها ، هواپیماهای خوبی هستند اما مردم ما از توپولوف خاطره خوبی ندارند و به همین جهت استفاده از این هواپیماها را در دستور کار نداریم.

کد خبر : ۴۳۰۰۹۹