خبرگزاری کار ایران

علی شعبانی در گفت‌وگو با ایلنا:

فست فود و رستوران‌داری؛ صنعتی با حاشیه سود بالا در دوران رکود

فست فود و رستوران زنجیره ای و بین المللی برگرسان شرکت یاملی کورپوریشن از بزرگترین فرانچایزورهای دنیا در حوزه صنایع غذایی است.

به گفته مدیرعامل شرکت زرین ‌کاوش‌  دی مالک و مجری انحصاری برند برگرسان شرکت یام در ایران، فست فود و رستوران‌ داری صنعت پرسودی است و در مقایسه با بسیاری از صنایع دیگر که اکنون در رکود نسبی به سر می‌برند، حاشیه سود بیشتری دارد و از پایین‌ترین درصد ریسک پذیری برخوردار است، مخصوصا اجرای این طرح در غالب یک فرانچایز بین‌المللی که آزمون و خطاهای زیادی را پشت سر گذاشته و شعب نمایندگی آن فرانچایز در تمام کشورها از تبلیغات گسترده و معروفیت آن نام تجاری استفاده میکنند و از ابتدای راه اندازی طرح از بازار نسبتا خوبی برخوردارند .

علی شعبانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا افزود: این صنعت می‌تواند در بحث اشتغال‌زایی و کارآفرینی نیز تاثیر قابل توجهی داشته باشد و برای بسیاری از افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد کند و این امر مهم در شرکت تولیدی و تجاری زرین کاوش با رویکرد کارآفرینی و با استفاده از برندی بین المللی انجام شده است.

وی با اشاره به ثبت یک برند بزرگ بین‌المللی در حوزه رستوران‌ داری و فست فود به صورت کاملا قانونی برای نخستین بار در کشور گفت: کسب حق امتیاز انحصاری از چنین برندی نگاه دیگر کشورهای دنیا به ایران را به عنوان مکانی ناامن برای سرمایه‌گذاری خارجی تغییر می‌دهد و  ثابت می‌کند که امکان ورود سرمایه به کشور وجود دارد علی الخصوص در صنعت فست فود و رستوران داری، گردشگری و هتل داری که از پر رونقترین کسب و کارها در دنیا هستند به طوری که تمام هولدینگ های بزرگ دنیا که در ضمینه های مختلف فعالیتهای تجاری میکنند بخشی از فعالیت  تجاری خود را به این صنعت تخصیص داده اند.

مدیرعامل شرکت زرین‌کاوش‌ دی افزود: این امر می‌تواند مشوقی برای دیگر فرانچایزها و برندهای بزرگ بین المللی در حوزه‌های مشابه از جمله رستوران ‌داری و هتل ‌داری باشد و نشان دهد شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار پررونق و بکر ایران آماده و مهیا شده است، که بدعت گذار این امر مهم را البته در بخش خصوصی میتوان تا حدود زیادی شرکت زرین کاوش مالک برند برگرسان در ایران دانست.

شعبانی بیان کرد: فعالان اقتصادی داخلی که از اعتبار کافی برخوردارند نیز می‌توانند با مراجعه به وزارتخانه های ذیربط و کسب مجوزهای لازم نسبت به ثبت حق امتیاز انحصاری از فرانچایزها و برندهای بین‌المللی در کشور اقدام کنند و از ضرر و زیان‌های احتمالی ناشی از ادعای کذب تاسیس نمایندگی دور باشند.

دریافت همه مجوزهای لازم

مدیرعامل شرکت زرین‌کاوش‌ دی، نام برند ثبت شده در کشور را «برگرسانsun  burger » اعلام کرد و گفت: این برند زیرمجموعه هلدینگ یام کورپوریشن آمریکا است که مالکیت چندین برند بین‌المللی دیگر را نیزاز جمله پیتزا هات، تاکو بل، و کی اف سی در اختیار دارد.

photo_2016-11-15_11-43-08

این فعال اقتصادی افزود: هر یک از این برندها دارای تعداد زیادی نمایندگی در سراسر دنیا هستند که برای مثال برگرسان 22 هزار شعبه فعال در کشورهای مختلف دارد.

به گفته وی، در آسیا نیز در برخی کشورها از جمله ترکیه، امارات، سنگاپور،مالزی، چین، ویتنام، ژاپن، پاکستان و هند شعبه‌ای از این برند تاسیس شده است.

شعبانی ادامه داد: مجموعه زرین‌کاوش دی، قرارداد حق امتیاز انحصاری این برند را با یکی از شرکت‌های مجری هلدنیگ یاملی واقع در کشور ایرلند منعقد و مجوزهای لازم را برای فعالیت در ایران از وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،سازمان غذا ودارو، اتاق اصناف و بازرگانان، اداره ثبت شرکتها و ثبت علائم تجاری و دیگر سازمانهای مرتبط دریافت کرده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به ثبت برند برگرسان به فارسی و انگلیسی در کشور افزود: بخش دوم(ثبت لاتین برند در ایران) به فرایندی زمان‌بر و سخت نیاز داشت اما برای اطمینان خاطر از قانونی بودن کار و پشتوانه تجاری برند به شکل اصلی خود و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی انجام شد.

وی مدعی شد: برای نخستین بار یک برند خارجی به صورت قانونی در کشور به ثبت رسیده است و ادعاهایی که در گذشته، چه در مورد برند برگرسان و چه برندهای دیگر خارجی مطرح بودند واقعیت نداشتند.

واحد تولیدی ایرانی؛ پشتیبان برند خارجی

شعبانی با اشاره به فعالیت یک کارخانه تولید مواد غذایی مجهز با عنوان شرکت زرین‌کاوش‌ دی، برای تامین محصولات مورد نیاز شعب فست فود و رستورانهای برگرسان گفت: وجود این واحد صنعتی در اعطای حق امتیاز به این شرکت در تصمیم گیری طرف خارجی جهت احراز توانایی مدیریت اجرایی برند به عنوان شرکت مجری در ایران و دارا بودن اعتبار کافی بسیار موثر بوده است.

وی افزود: زرین‌کاوش‌ دی مالک چهار برند تجاری دیگر نیز میباشد که محصولاتی مرتبط را با نام این برندها تولید مینماید.البته بالغ بر 80 درصد مواد اولیه پیش‌غذاها، برگرها، کنتاکی ها، پیتزاها و دسرهای رستوران و فست فودهای شعب برگرسان در این واحد، تولید میگردد و الباقی مواد اولیه شعبات که فرمول های آنها کاملا در اختیار شرکت مستر فرانچایز است وارداتی هستند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: عمده مواد اولیه مورد نیاز شعب فست فود برگرسان در داخل کشور تولید می‌شوند و بخش اندکی مانند ادویه‌ها و سس‌هاو بعضی مواد دیگر وارداتی هستند که این امر قدمی هر چند کوچک در جهت توسعه اشتغال داخلی و کارآفرینی است.

تاسیس 300 شعبه در 3 سال

مدیرعامل شرکت زرین‌ کاوش‌ دی با اشاره به برنامه‌ریزی این مجموعه برای افزایش شعب برگرسان به حدود 300 شعبه در سه سال آینده افزود: این امر فرصت‌های شغلی بسیاری را در کشور ایجاد می‌کند. وی افزود همانظور که در مصاحبه های قبلی نیز با اصحاب رسانه انجام شده بود  استراتژی این شرکت کاملا برمبنای توسعه اقتصاد داخلی است و نگاهی اشتغال محور دارد که در یک جمله اگر بخواهیم به آن اشاره کنیم برندها و فرانچایزهای خارجی باید در خدمت اقتصاد داخلی قرار گیرند نه نیروی کار و سرمایه داخلی در خدمت خارجی ها، هدف ما جلب اعتماد فرانچایزها و برندهای خارجی به بازار ایران است و جذب سرمایه های خارجی به داخل کشور از جمله صنایعی همچون رستوران داری و فست فود، گردشگری و هتل داری که از پر رونقترین صنایع در کشورهای دنیا هستند به طوری که بعضی کشورها بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی و اقتصاد خود را از همین صنایع تامین مینمایند.  

photo_2016-11-15_11-43-17

شعبانی ادامه داد: برای هر شعبه به طور مستقیم و غیر مستقیم 30 نفر مشغول به کار می‌شوند و افرادی نیز در کارخانه یا به صورت غیرمستقیم در فرایند تولید مواد اولیه تا عرضه این مواد غذایی به شعب فست فود و رستورانهای برگرسان مشارکت می‌کنند.  

وی بیان کرد: نخستین شعبه رستوران برگرسان تا حدود یک ماه دیگر در بلوار شهید اندزگو تهران افتتاح می‌شود و برای ایجاد چند شعبه دیگر در این شهر نیز برنامه‌ریزی شده است. البته شعبی نیز در شهرستان متل قو در یکی از بزرگترین فودکورت های خاورمیانه در دست راه اندازی میباشد.

به گفته مدیر اجرایی برند برگرسان از جمله نخستین شعبه‌های این رستوران و فست فود بین المللی در شهرستان‌های شیراز استان فارس و متل ‌قو و مشهد تاسیس می‌شوند.

آموزش کارکنان برند بین المللی برگرسان یام کورپوریشن در مراکز آموزشی

این فعال اقتصادی بیان کرد: شعبه‌های برگرسان در سراسر دنیا از 7 صبح تا 12 شب فعال هستند و هر سه وعده صبحانه، ناهار و شام به همراه انواع میان‌وعده، پیش‌غذا، دسر و نوشیدنی را عرضه می‌کنند.

وی افزود: در ایران نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نمایندگی‌های این برند از چنین نظم و استانداردی پیروی می‌کنند و انواع غذاهای فست‌فودی و رستورانی را در وعده‌های مختلف در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

وی با اشاره به لزوم پیروی همه نمایندگی‌های فست فود و رستوران های هلدینگ یام در تمام دنیا از استانداردهای واحد گفت: این شرکت از دستورالعمل‌های خاصی در حوزه‌های مختلف از کیفیت مواد اولیه و پخت غذا گرفته تا سرویس‌ دهی و برخورد کارکنان به مشتریان برخوردار است که تماما استانداردهایی بین المللی هستند.

شعبانی افزود: فرانچایزهای بزرگ رستوران‌داری و فست فود در دنیا مخصوصا در آمریکا و اروپا  برای آموزش کارکنان مورد نیاز خود دانشکده های ویژه‌ای را تاسیس کرده‌اند و پرسنل خود را پس از طی مراحل استخدام بسته به پستی که به آنها محول شده آموزشهای لازمه و مربوطه را طی کرسهای مختلف درسی به آنها آموزش داده و در انتها آزمون برگزار شده و کسانی که در این آزمونها قبول شده باشند میتوانند در شعب آن فرانچایز مشغول بکار شوند، شرکت زرین ‌کاوش‌ دی نیز به همین منظور و به طبعیت از استانداردهای مستر فرانچایز یام استانداردهای مکتوب یاملی را در حوزه های آموزش کادر مدیریتی، کشیر، کاستومرسرویس، نیروی انسانی رستوران(سالن کارها)، آشپزها و کمک آشپزها، به فارسی ترجمه و با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بومی‌سازی و معادل سازی  نموده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: متقاضیان فعالیت در نمایندگی‌های ایرانی برگرسان باید دوره‌های مرکز آموزشی ویژه برند برگر سان یاملی کورپوریشن را در کشور پشت سر بگذرانند و در آزمون پایانی شرکت کنند.

به گفته وی با تمهیدات اندیشیده شده و تفاهمنامه منعقد شده فیما بین شرکت زرین کاوش و سازمان فنی و حرفه ای کشور، این افراد پس از پایان دوره‌های آموزشی در آن سازمان، مدرک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را همراه با کد اعتبار بین‌المللی دریافت می‌کنند.

رایزنی برای تاسیس نمایندگی های خارجی

مدیرعامل شرکت زرین‌کاوش‌ دی، نگاه تجاری و علاقه به کسب درآمد را یک سوی ثبت برند برگرسان در ایران دانست و افزود: سوی دیگر موضوع، فراهم کردن چشم‌انداز مثبت برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور است.

شعبانی ادامه داد: این شرکت تلاش می‌کند زیرساخت‌های لازم را برای موفقیت خود و شعبه‌هایی که در سراسر کشور تاسیس می‌کند، فراهم آورد.

وی گفت: شرکت زرین‌ کاوش‌ دی، از همکاری سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی در مسیر رو به جلوی فعالیت‌های خود استقبال می‌کند و در همین راستا مذاکراتی برای اعطای نمایندگی در کردستان عراق و ترکیه و امارات از طریق مجری ایران انجام شده است.

این مهم نیز برای اولین بار در کشورمان اتفاق افتاده که اعطای امتیاز نمایندگی یک برند خارجی جهت کشورهای حوزه منطقه خاورمیانه از طریق ایران انجام میشود که خود اعتباری برای بازار داخلی ایران نزد فرانچایزهای بزرگ و بین المللی که غالبا دفاتر اصلی آنها در آن سوی دنیا و غالبا در کشورهای آمریکایی و اروپایی است ایجاد نموده است.

سخن پایانی

در انتها ایشان اظهار امیدواری کردند که نمایندگی برند برگر سان فرانچایز بین المللی یاملی کورپوریشن توسط شرکت زرین کاوش دی بدعتی باشد برای ورود رسمی و قانونمند دیگر برندهای جهانی به ایران و دیگر شاهد تبلیغات کذب و دروغین جذب نمایندگی برندهای خارجی نباشیم و مسئولان ذیربط بیشتر از گذشته بر اینگونه فعالیتها نظارت داشته باشند تا سرمایه گذاران این صنعت پر سود در دام اینگونه تبلیغات کذب نیوفتند و دچار ضرر و زیان های احتمالی نشوند و بتوانند تفاوت میان برندهای اورجینال و جعلی را تشخیص دهند.

در ضمن ایشان خاطر نشان کردند نماینده و مجری انحصاری برند بین المللی برگر سان در ایران به صورت کاملا قانونی در اختیار شرکت زرین کاوش دی میباشد و علاقمندان به سرمایه گذاری در این صنعت با برند برگرسان فقط میبایست از طریق این شرکت اقذام نمایند.

 پیش از این نیز مشاهده شده افراد و شرکتهای دیگری نیز ادعای نمایندگی برند برگرسان یاملی کورپوریشن در ایران را کرده اند که کذب محض میباشد و ایشان هیچگونه مدارک قانونی از وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط در دست ندارند و طبق قانون با متخلفان رفتار خواهد شد و هر گونه تابلویی با اضافه نمودن هر پیشوند و پسوندی به کلمه برگرسان وجاهت قانونی ندارد و توسط مراجع ذیصلاح قضایی و انتظامی جمع آوری میشوند. این برند مطرح فست فود و رستورانی بین المللی از گروه یاملی کورپوریشن  فقط کلمه (  برگر سان  burger sun ) بدون هیچگونه پیشوند و پسوندی میباشد و در اختیار شرکت زرین کاوش می‌باشد.

کد خبر : ۴۲۹۱۴۸