خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در جمع خبرنگاران؛

لزومی به عدم استفاده از منابع خارجی نمی‌بینیم/ رقم بدهی‌های صنعت برق به 22 هزار میلیارد تومان رسید

چیت‌چیان با بیان اینکه میزان بدهی‌های ما طی سال جاری به 22 هزار میلیارد تومان تقلیل یافته است بر لزوم استفاده از منابع خارجی در صنعت برق اشاره و اظهار داشت: تمام کشورهایی که در مسیر توسعه حرکت کرده‌اند از منابع خارجی توام با اتکا به توانمندی داخلی استفاده کرده‌اند و این دو نمی‌توانند تضادی با هم داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در حاشیه افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در جمع خبرنگاران گفت: مردم می‌دانند برق یکی از پیشروترین صنایع کشور است. از این جهت که ما 95 درصد به تولید داخل متکی هستیم اما این را نیز می‌دانیم که علم و فناوری در دنیا به سرعت پیشرفت می‌کند لذا ما نیز نیازمندیم که شبکه برق کشور را که چهاردهمین شبکه بزرگ دنیاست، مجهز به بالاترین و به روز ترین تجهیزات موجود در دنیا کنیم.

وی ادامه داد: بنا بر این ما نیازمندیم که در یک داد و ستد و ارتباط نزدیک با پیشروترین شرکت‌ها و کشورهای جهان باشیم.

چیت‌چیان با بیان این که نمایشگاه فرصت مناسبی برای عرضه محصولات و همچنین مراودات شرکت‌ها و کشورهاست اظهار داشت: اکنون بسیاری از شرکت‌های ایرانی همکار خارجی دارند و با اتکا به جدیدترین فناوری روز دنیا توانسته‌اند در کشورهای مختلف بازارهای صادراتی خوبی را برای خود فراهم کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به شرایط بین‌المللی جدیدی که فراهم شده بتوانیم همکاری‌ها را بیشتر کرده و بازار صادراتی را گسترش دهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: اکنون اغلب شرکت‌های ایرانی نسبت به سال گذشته محصولات جدیدی تولید کردند که به لحاظ کنترل کیفی در رده درجه یک قرار داشته و مطابق تایید و استانداردهای روز دنیا هستند.  لذا امیدواریم با همکاری و تلاش صنعتگران و مدیران کشور بتوانیم گام‌های بزرگی در راستای رشد صنعت برق برداریم.

وی در ادامه درباره همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:‌ ما در چارچوب مقررات و قوانین، شرکت‌های دانش‌بنیان را در اولویت خود قرار داده‌ایم و از آنان حمایت کرده و بازار در اختیارشان قرار می‌دهیم و همچنین سعی می‌کنیم که زمینه رشد و فعالیت این شرکت‌ها را فراهم کنیم تا بتوانیم روز به روز شاهد شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان جدید باشیم.

چیت‌چیان همچنین به بحث پرداخت مطالبات اشاره و تصریح کرد: عقب‌ماندگی پرداخت‌های ما حداکثر شش ماه است که در شرایط مالی کشور دور از انتظار نیست اما در هر صورت صنعتگران و مدیران توانسته‌اند به مکانیزم و کارهایی برسند که بر مشکلات غلبه کنند کما این که ما نیز از برخی کارخانجات تولیدکننده فولاد یا شرکت‌های مشابه طلبکاریم.

وی ادامه داد: تدابیری اندیشیده شده که برخی از شرکت‌های تولیدات تجهیزکننده برق که نیازمند مواد اولیه هستند مکانیزم تهاتر بین‌شان برقرار شده و به این ترتیب توانسته‌ایم تا حد قابل توجهی بار صنعت برق را کاهش دهیم و از طرفی مطالبات ما نیز وصول شود. همچنین علاوه بر اینها خوشبختانه در نتیجه همکاری دولت با استفاده از مکانیزم‌های اوراق تسویه خزانه توانسته‌ایم خلق منابع جدید داشته باشیم و در اختیار نیروگاه‌ها و شرکت‌های سازنده قرار دهیم.

وزیر نیرو در ادامه درباره بدهی‌های صنعت برق نیز اظهار داشت: در ابتدای امسال مجموع بدهی‌های ما حدود 32 هزار میلیارد تومان بود که با استفاده از برخی مکانیزم‌ها گشایش خوبی حاصل شده و توانسته‌ایم این رقم را به 22 هزار میلیارد تومان تقلیل دهیم.

چیت‌چیان به نحوه تعامل با بخش خصوصی نیز پرداخت و گفت: ما طی 10 سال گذشته 37 هزار مگاوات به بخش خصوصی مجوز ساخت نیروگاه داده‌ایم که در این مدت توانسته‌اند فقط 11 هزار مگاوات نیروگاه بسازند و علت عمده عقب‌ماندگی این بود که امکان تامین سرمایه و منابع مالی داخل کشور میسر نبوده است لذا کسی که ادعا می‌کند باید پاسخگو باشد چرا قراردادهایی که برای احداث واحدهای بخار نیروگاه‌های گازی بسته شده و بسیار نیز ضروری است تاکنون اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: تمام کشورهایی که در مسیر توسعه حرکت‌ کرده‌اند کشورهایی بودند که منابع خارجی را وارد چرخه ملی اقتصاد خود کرده‌اند و از این طریق توانسته‌اند گام‌های توسعه را بردارند بنابراین ما نیز تفاوتی بین اتکا به توانمندی داخلی و استفاده از منابع خارجی نمی‌بینیم چرا که این دو مکمل هم هستند.

وزیر نیرو درباره تعیین تکلیف شرکت مپنا و مهاب قدس نیز بیان کرد: دادگاه و سایر مراجع تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند.

کد خبر : ۴۲۵۸۸۰