خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

قوانین مناطق آزاد نیازمند بازنگری است/ برنامه ششم در مورد اقتصاد دریا ضعف دارد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با گذشت بیش از 26 سال از اجرای قانون مناطق آزاد، معلوم شد که این یک قانون شکست خورده است و باید به دنبال اصلاح آن باشیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص وضعیت مناطق آزاد اظهار داشت: در زمانی که قوانین مناطق آزاد تدوین می‌شد قرار بر این بود که این مناطق تبدیل به مراکز تجارتی و پایانه صادراتی شود و با تدوین قوانین آسان‌تر در خصوص تجارت نسبت به سایر نقاط کشور بتوانیم در صادرات جهش داشته باشیم.

سید حسن حسینی شاهرودی ادامه داد: اما اکنون با گذشت بیش از 26 سال از اجرای این قانون معلوم شد که اشتباه کردیم و در واقع این یک قانون شکست خورده است و باید به دنبال اصلاح این قانون باشیم.

وی تصریح کرد: در حالی که این مناطق در ایران تبدیل به مکان‌هایی برای واردات شدند، کشورهای همسایه ما از جمله دبی به راحتی توانستند به آن اهدافی که ما مد نظر داشتیم برسند و اکنون تبدیل به یکی از مراکز تجارتی و صادرات مجدد بشوند.

 حسینی با اشاره به احکام برنامه ششم در خصوص اقتصاد دریا و مناطق آزاد گفت: در لایجه برنامه ششم توسعه غیر از دو بند چیز دیگری درباره صنعت دریایی وجود ندارد، در ماده 3 برنامه ششم توسعه موضوعات خاص مکان محور شامل توسعه سواحل مکران وجود دارد که جزو قوی‌ترین ماده‌های لایحه برنامه ششم توسعه است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ذیل این ماده برنامه خاصی مشاهده نمی‌شود که دقیقا چه اتفاقی قرار است در این سواحل بیفتد، ادامه داد: هر چند این ماده بسیار خوب است اما در کنار آن لایحه مناطق آزاد مطرح می‌شود که یکی از بنادر جنوبی آن منطقه قرار است به منطقه آزاد تبدیل شود و باید پرسید که آیا این دو با هم تداخل ندارند؟ این خود یکی از ابهامات برنامه ششم است که دولت باید آنرا رفع کند.

کد خبر : ۴۲۱۴۰۳