خبرگزاری کار ایران

دسترسی به اطلاعات تجارت خارجی عمومی می‌شود

با راه اندازی پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرکی، به زودی دسترسی همگانی به اطلاعات تجارت خارجی فراهم می‌شود.

به گزارش ایلنا، پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرک به زودی به آدرس http://www.club.irica.co راه‌اندازی می‌شود.

این پایگاه داده‌های عمومی تجارت خارجی را که در سامانه جامع امور گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) ثبت می‌شود در اختیار همه‌ی ایرانیان قرار می‌دهد. برای استفاده از این سامانه کافی است با وارد کردن شماره‌ی ملی و شماره‌ی تلفن همراه و دریافت کد تأییدیه وارد این سامانه شد و پس از تکمیل اطلاعات هویتی و سازمان متبوع به اطلاعات تجارت خارجی دسترسی پیدا کرد.

حجم، ارزش و مبدأ و مقصد واردات و صادرات کشور در بازه‌های زمانی مشخص و هم‌چنین امکان استعلام کد اختصاصی همه محموله‌های وارداتی از اطلاعاتی است که این سامانه ارائه می‌کند.

با استفاده از این سامانه، تولیدکنندگان داخلی، سرمایه‌گذاران و بازرگانان می‌توانند با دانستن مبدأ و مقصد و حجم و ارزش تجارت خارجی کشور، با برنامه‌ریزی دقیق‌تری کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ خود را توسعه دهند و مدیریت کنند.

هم‌چنین خبرنگاران، پژوهشگران دانشگاهی و غیردانشگاهی و مسئولین نهادهای مختلف دولتی می‌توانند در کم‌ترین زمان به اطلاعات تجارت خارجی کشورمان که مستند به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی است دست پیدا کنند و تحلیل‌ها و گزارش‌های خود را مبتنی بر اسناد دقیق و به‌روز تهیه کنند.

پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرک، هم‌چنین با استفاده از کد اختصاصیِ محموله‌های وارداتی، امکان پیگیری آن‌ها را نیز فراهم کرده است. یک انباردار می‌تواند با استعلام کد محموله‌ای خاص، از قانونی بودن آن اطمینان پیدا کند و از پذیرش کالای قاچاق اجتناب کند.

این سامانه در راستای تحقق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، روندهای زمان‌بر و معیوب نامه‌نگاری برای دسترسی به اطلاعات تجارت خارجی را دور می‌زند و دسترسی سریع و آسان به اطلاعات را ممکن می‌کند. راه‌اندازی این سامانه، با به وجود آوردن امکان دسترسی همگانی به اطلاعات تجارت خارجی، نظارتی همگانی را بر این بخش مهم اقتصاد کشور فراهم می‌کند.

 

 

کد خبر : ۴۱۹۱۹۲