خبرگزاری کار ایران

مرجع ملی ایمنی زیستی در کارگاه آموزشی مسئولیت ملی رسانه‌ها در حوزه زیست‌فناوری:

بر اساس ماده (2) قانون ایمنی زیستی تولید محصولات تراریخته با کسب مجوز، ممنوعیتی ندارد/ برخی ناآگاهانه مخالفند

مرجع ملی ایمنی زیستی گفت: وقتی سطح زیرکشت محصولات تراریخته در عرض چند سال دو برابر می‌شود، باید متعاقب آن مصرف این آفت‌کش نیز افزایش یافته باشد. ضمن اینکه اکنون پژوهشکده بیوتکنولوژی در حال تولید نوع دیگری از این علف‌کش است که نه‌تنها هیچ خطری ندارد، بلکه مزایای غذایی هم در آن نهفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از چالوس، بهزاد قره یاضی-مرجع ملی ایمنی زیستی- در کارگاه آموزشی مسئولیت ملی رسانه در حوزه زیست‌فناوری گفت:  سم گلایفوسیت که در محصولات ارگانیک به کار رفته است سالم‌ترین سم موجود در دنیاست، به‌گونه‌ای که سمیت آن کمتر از نمک طعام است. بر این اساس گلایفوسیت که برای علف کشی استفاده می‌شود، احتمال ندارد کشنده باشد و اجلاس مشترک فائو و بهداشت جهانی نتیجه‌گیری کرده است که گلایفوسیت احتمال ندارد برای انسان ریسک سرطان‌زایی در پی داشته باشد.

قره یاضی افزود: محصولات تراریخته و ارگانیک به دنبال تغییر طعم محصولات نیستند، به طور کلی قیمت محصولات ارگانیک از قیمت سایر محصولات کشاورزی بالاتر است؛ چون تولید آنها مشکل و گران است، به این دلیل که اگر بر روی زمینی که قرار است محصولات ارگانیک تولید شود، کود و یا سم استفاده شود، به مدت سه سال نباید کاشت انجام شود.

او تاکید کرد: بعد از گذشت تنها 20 سال، 10درصد تولید جهان، تراریخته است؛ این در حالی است که بعد از گذشت 60  سال، کمتر از یک درصد اراضی دنیا ارگانیک هستند و این نوع محصولات تنها تأمین‌کننده مطالبه عده‌ای متمول و برخوردار از تمکن مالی خیلی بالا خواهد بود که به آسانی هزینه سه برابری محصول ارگانیک در مقابل غیرارگانیک را می پردازند. ضمن اینکه در حال حاضر، 94درصد چغندرقند، 99درصد سویا و 98 درصد ذرت آمریکا تراریخته است که عمده آن در داخل خود آمریکا در حال مصرف است.

قره یاضی در ادامه گفت:  از 128 هزار نفری که در سال 2012 میلادی به‌دلیل مسمومیت غذایی در آمریکا بستری شدند، بیش از سه‌هزار نفرشان از دنیا رفتند که بر اساس تحقیقات و بررسی صورت گرفته پیرامون علل مرگ این افراد مشخص شد حتی مسمومیت یک نفر از آنها به مصرف محصولات تراریخته مربوط نبوده است.

قره‌یاضی با اشاره به افزایش مصرف گلایفوسیت در جهان، گفت: طبیعی است وقتی سطح زیرکشت محصولات تراریخته در عرض چند سال دو برابر می‌شود، باید متعاقب آن مصرف این آفت‌کش نیز افزایش یافته باشد. ضمن اینکه اکنون پژوهشکده بیوتکنولوژی در حال تولید نوع دیگری از این علف‌کش است که نه‌تنها هیچ خطری ندارد، بلکه مزایای غذایی هم در آن نهفته است.راندآپ نام تجاری گلایفوسیت است که متعلق به مونسانتوست، اما دغدغه مداران این موضوع می‌توانند از برندهای تجاری گلایفوسیت‌های داخلی هم استفاده کنند.

او در واکنش به پرسش برخی کارشناسان محیط‌زیست مبنی بر کاهش سطح زیرکشت محصولات تراریخته در جهان، ادامه داد: 20 سال است که گروهی به نام صلح سبز بر این ادعا پافشاری می‌کند، اما اکنون سطح زیرکشت این محصولات به بالای 181 میلیون هکتار رسیده و در حال پیشرفت است. البته ناگفته نماند که در سال 2015 نسبت به سال قبل، نیم درصد یعنی یک میلیون هکتار از سطح زیر کشت تراریخته کاسته شد که علت اصلی آن خشکسالی و در کل کاهش سطح زیر کشت بسیاری از محصولات کشاورزی ازجمله غیرتراریخته هم بود.

او افزود:  اخیراً برخی افراد بر کمیسیون کشاورزی مجلس تأثیر منفی گذاشته و آنها را وادار کردند تا در بندی از لایحه، استانداردهای محصولات تراریخته را در برنامه ششم تعریف کنند؛ این در حالی است که محصولات تراریخته هیچ تفاوتی با نوع معمولی ندارد و بر اساس ماده (2) قانون ایمنی زیستی، واردات، صادرات، تولید و استفاده از آنها به واسطه کسب مجوز، ممنوعیتی نخواهد داشت؛ بنابراین نیازی به استانداردسازی نیست.

مرجع ملی ایمنی زیستی در واکنش به این گلایه منتقدان که خود را صرفاً مخالف تجاری سازی محصولات تراریخته می‌دانند و نه تحقیقات آن، چنین پاسخ داد: ادعای اینکه تراریخته تنها در تحقیقات نمود یابد و وارد حوزه کاربردی و تجاری سازی نشود، منطقی و مورد قبول نیست؛ زیرا اساس پژوهش، در تمام جهان، ارتقای کیفیت زندگی و تولیدات مورد نیاز بشر و رفاه جامعه است. بنابراین وظیفه پژوهشگران در بخش کشاورزی، حل معضل کمبود غذا با توجه به رشد جمعیت جهان است. در واقع وقتی این بخش نتواند راهکارهای لازم را برای کاربردی کردن تحقیقات و تأمین مطالبات جامعه فراهم کند، دولت نیز دیگر برای تحقیقات، بودجه‌ای بدون هدف در نظر نخواهد گرفت و در نتیجه بعد از مدتی، چراغ تحقیقات نیز به کل خاموش می‌شود.

قره‌یاضی با بیان اینکه ایجاد نظام کشت تک محصولی و کاهش تنوع زیستی ربطی به تراریخته ندارد، تصریح کرد: این تصوری اشتباه است که محصولات حاصل از علم ژنتیک، تنوع زیستی را از بین خواهند برد؛ زیرا آمریکای شمالی، چین، هند و بسیاری از کشورهای پیشرفته در این حوزه، با وجود افزایش سطح زیر کشت تراریخته، بیشترین تنوع زیستی را نیز به خود اختصاص داده‌اند، عملکرد محصولات به واسطه تراریخته بودن تا 21.6 درصد افزایش داشته و در مجموع، 39.2 درصد هزینه مصرف آفت‌کش‌ها کاهش یافته است.

مرجع ملی ایمنی زیستی تاکید کرد که برخی بدون دلایل قانع کننده و محکمه پسند علمی با این دانش مقابله می کنند  حتی یک عارضه از مصرف این نوع محصولات گزارش نشده است ضمن آن که  برخی اطلاع‌رسانی‌های دروغین در برخی رسانه‌ها موجب جوسازی نادرستی در این زمینه شده است.

 

کد خبر : ۴۱۷۶۹۱