خبرگزاری کار ایران

در پایان هفدهمین نشست کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند مطرح شد؛

"آب" می‌تواند تسهیل‌کننده روابط ایران و افغانستان باشد

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک گفت: زمینه‌های مشترک متعددی بین دو کشور ایران و افغانستان برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد، در واقع آب می‌تواند تسهیل کننده و مکمل روابط فی‌مابین باشد.

به‌گزارش ایلنا، هفدهمین نشست کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند طی هفته جاری با حضور "جبار وطن فدا" مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو و "سلطان محمود محمودی" مدیرکل تنظیم امور آب وزارت انرژی و آب افغانستان و نمایندگان وزارت امورخارجه دوکشور برگزار شد.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در پایان این نشست با اشاره به تاریخچه معاهده رودخانه هیرمند، اظهار داشت: معاهده هیرمند در سال 1351 بین دو کشور امضا شده و مبنای همکاری دو کشور برای جریان آب رودخانه مرزی و مشترک هیرمند است. وی افزود: براساس این معاهده موافقت شده آب رودخانه مرزی و مشترک هیرمند سالانه 820 میلیون مترمکعب تحویل شود.

وی تصریح کرد: طبق اسناد پیوست معاهده 1351 توافق شده که یک کمیته مشترک به ریاست کمیساران آب هیرمند از دو طرف تشکیل شود، بر همین مبنا این کمیته از سال 83 تشکیل شده و تا امروز 17 جلسه برگزار کرده است.

کمیسار آب هیرمند از طرف ایران، ادامه داد: زمینه‌های مشترک متعددی بین دو کشور ایران و افغانستان برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد، بالطبع آب می‌تواند تسهیل کننده این روابط باشد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نشست هفدهم نیز همچون جلسات قبلی در فضای صمیمی و دوستانه برگزار شد و امیدواریم این جلسات تداوم پیدا کرده و آب‌های مشترک بتواند عامل تقویت همکاری‌های بیشتر میان دو کشور شود.

 مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک در ادامه با اشاره به رودخانه مرزی و مشترک هریرود، اظهار داشت: سرچشمه رودخانه هریرود در افغانستان بوده که در امتداد مسیر خود بخشی از مرز ایران و افغانستان و همچنین ایران و ترکمنستان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: هر سه کشور ایران، افغانستان و ترکمنستان برای سالیان متمادی بخشی از نیازهای خود را از آب رودخانه هریرود تأمین کرده‌اند.

وطن فدا تصریح کرد: براساس قرارداد 1926 میان ایران و شوروی سابق، احداث سد دوستی بر روی رودخانه هریرود مورد مطالعه قرار گرفته و در نهایت در سال 1383 این سد به بهره برداری رسیده است.

وی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر با پیگیری‌های انجام شده و توافق مقامات عالی دو کشور ایران و افغانستان در سال گذشته زمینه‌های همکاری فنی و حقوقی برای تعیین رژیم حقوقی رودخانه مرزی و مشترک هریرود فراهم شده و امید است به زودی شاهد به نتیجه رسیدن این امر مهم باشیم.

 

کد خبر : ۴۱۷۶۸۶