خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام مهندسی:

گودبرداری خیابان سهیل متوقف شد/ حاشیه‌سازی برای سازمان نظام مهندسی از سوی متخلفین حرفه‌ای

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: در پرونده تخلف 40 میلیارد تومانی سازمان نظام مهندسی از بانک شهر بابت جعل اسناد شکایت کیفری کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حبیب الله بیطرف درباره شفاف‌سازی عملکرد مالی سازمان و پیگیری توثیق 40 میلیارد تومان از سپرده‌های سازمان در دوره پیشین گفت: خوشبختانه توانستیم با کمک رسانه‌ها در مورد این تخلفی که در دوره قبل سازمان نظام مهندسی رخ داده بود شفاف‌سازی و پیگیری قانونی کنیم.

وی افزود: با توجه به اقدامات قانونی انجام شده آن چهل میلیارد تومان دست نخورده در سازمان نظام مهندسی و بانک شهر موجود است و پس از حکم دادگاه سپرده‌ها آزاد و می‌توان این سپرده را به حساب‌های دیگر منتقل کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه در دوره قبل  هیئت رئیسه سازمان 40 میلیارد تومان سپرده سازمان را در بانک شهر سپرده‌گذاری کرده بود که این عمل قانونی است اما تخلفی که صورت گرفت این بود که با آن 40 میلیارد تومان برای شرکت خصوصی دیگری تسهیلات گرفته شد.

وی با بیان این که این سپرده‌گذاری در بانک شهر انجام شده است، گفت: سازمان نظام مهندسی علیه شعبه پارک بهمن بانک شهر شکایت کیفری کرده است .

وی درباره تخلف‌های انجام شده از سوی بانک شهر در مورد این وثیقه 40 میلیارد تومانی گفت: بانک شهر اسناد سازمان نظام مهندسی را جعل کرده است و سند وثیقه، سفید امضا شده است که این خلاف قانون است.

وی ادامه داد: دومین تخلف بانک شهر این است که سپرده‌های سازمان نظام مهندسی به نام اشخاص در بانک شهر سپرده‌گذاری شده و نه به نام سازمان .

 بیطرف ادامه داد: تخلف بعدی بانک شهر این است که بانک در مقاطع مختلف اسناد سازمان نظام مهندسی را جعل کرده است و بر روی کپی سفید امضا شده سند وثیقه اطلاعات مختلفی را نوشته و منطبق کرده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه 5 نفر از اعضای هیئت رئیسه دوره قبل این اسناد را امضا کرده‌اند ، گفت: تخلف این افراد به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ارجاع داده‌ایم که البته ممکن است دادگاه تشخیص دهد که تخلف فقط متوجه بانک شهر می‌شود.

وی ادامه داد: از بانک شهر بابت جعل اسناد و تخلف‌هایی که انجام داده است شکایت کیفری کرده‌ایم.

حاشیه سازی برای سازمان نظام مهندسی از سوی متخلفین حرفه‌ای

بیطرف همچنین درباره حواشی ایجاد شده در جلسات مجمع عمومی این سازمان گفت: در سال جاری 2 جلسه مجمع عمومی برگزار کردیم که در این جلسات عده‌ای که از متخلفین حرفه‌ای سازمان نظام مهندسی هستند حواشی ای ایجاد کردند.

وی ادامه داد: قبل از برگزاری اولین مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی جریان‌های غیرطبیعی ایجاد شد که این جریان‌ها حواشی‌ را در جلسات رسمی ایجاد کرده‌اند.

بیطرف با بیان اینکه تعدادی از اعضای سازمانی که از متخلفین حرفه‌ای هستند در دوره حذف ارجاع کار ، توانستند کار نظارت را در دست بگیرند و تشکلی ایجاد کنند.

وی افزود: پس از پیگیری‌های سازمان نظام مهندسی درباره عملکرد این افراد منافع آنها به خطر افتاده است و حالا این افراد برای سازمان نظام مهندسی حاشیه‌سازی می‌کنند.

اصلاح قانون نظام مهندسی در دستور کار مجلس

رئیس سازمان نظام مهندسی درباره پیگیری‌ها برای اصلاح قوانین نظام مهندسی گفت: موضوع اصلاح قوانین را در دوره قبلی مجلس مطرح کردیم که نمایندگان با این موضوع مخالفت کردند.

بیطرف گفت: خوشبختانه در دوره دهم مجلس، نمایندگان برای اصلاح قوانین سازمان نظام مهندسی ابراز تمایل کردند که می‌توان اصلاح قوانین را از دو طریق انجام داد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ادامه داد: اول این که نمایندگان مجلس طرحی را از اصلاح قوانین تهیه کنند که در این صورت پروسه کار سریع‌تر انجام می‌شود و دوم اینکه دولت لایحه اصلاح قوانین را به مجلس ارائه دهد.

وی گفت: در صورتی که نمایندگان مجلس بخواهند در تهیه طرح، نظرات دولت و وزارت راه و شهرسازی و اعضای سازمان نظام مهندسی را مورد توجه قرار بدهند ، اصلاح قوانین را از طریق طرح مجلس دنبال می‌کنیم.

وی درباره ضروریات اصلاح قوانین سازمان نظام مهندسی گفت: به طور قطع اصلاح ارکان نظام مهندسی از ضروریات است و باید بازنگری اساسی در حوزه اختیارات هیئت رئیسه و هیئت مدیره انجام شود. همچنین معتقد هستیم که تعداد اعضای هیئت مدیره بسیار زیاد است و نفرات باید کم شوند.

وی افزود: همچنین حوزه فعالیت در ساخت و ساز باید محدود شود به طوری که از جامعه پزشکان و یا صنف‌های دیگر نتوانند به این حوزه ورود کنند.

گودبرداری خیابان سهیل متوقف شد

رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه یک گروه بازرسی ویژه برای نظارت بر گودبرداری‌های تهران تشکیل داده‌ایم، گفت: از طریق بازرسان این کارگروه گودهای پروژه‌ها به طور مستمر بازرسی می‌شوند و خوشبختانه میزان ریزش گودها در سال جاری نسبت سال‌های گذشته کاهش یافته است.

وی همچنین درباره گودبردای‌های خیابان سهیل و پروژه اطلس مال که مشکلاتی را برای مردم تهران و آثار تاریخی (کاخ صاحبقرانیه) ایجاد کرده‌اند، گفت: گودها بر اساس مشخصات بازرسی می‌شوند که البته نشست گود یک امر طبیعی است اما درباره دو گود خیابان سهیل و اطلس مال باید بگویم که پس از دریافت گزارش‌ها بازرسی از این گودها را شروع کرده‌ایم و گودبرداری خیابان سهیل متوقف شده است و همچنین افزایش عمق گود در هر دو پروژه متوقف کرده‌ایم .

وی افزود: در حال حاضر در این دو گود عملیات پایدار سازی در حال انجام است.

رئیس سازمان نظام مهندسی همچنین درباره پیگیری صدور شناسنامه فنی ملکی گفت: صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط مجری انجام می‌شود که باید تمام مستندات را در شناسنامه ذکر کند.

وی ادامه داد: این وظیفه مجری است که تما م ضعف‌ها و اشکالات ساختمان را در شناسنامه به ثبت برساند. البته ابهاماتی در این موضوع وجود داشت مانند اینکه مجری از ذکر نام مسئول طراحی و طراحی‌هایی مانند آسانسور همکاری نمی‌کردند که خوشبختانه این موضوعات حل شد .

وی ادامه داد: در حال حاضر صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساخت و سازهای بالای 2 هزار متر شروع شده است .

افزایش 10 درصدی ساخت و ساز در کشور

رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه حوزه راه و ساختمان جزئی از فعالیت‌های اقتصادی در کشور است، گفت: خوشبختانه آرامش نسبی به اقتصاد کشور برگشته است و شاهد کاهش نرخ تورم و رشد و رونق اقتصادی هستیم و به گفته مسئولان تا پایان سال به رشد 4 درصدی می‌رسیم.

وی افزود: بنابراین مجموعه این شرایط اقتصادی باعث رونق بازار ساختمان می‌شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در 6 ماه اول امسال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته شاهد رشد 10 درصدی در ساخت و ساز بوده‌ایم.

بیطرف با اشاره به تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: در حال حاضر سازمان مهندسی استان تهران 106 عضو حقیقی در 7 رشته مهندسی در تهران دارد که از این تعداد 56 هزار نفر عضو فعال و 50 هزار نفر عضو غیرفعال هستند.

عملکرد سازمان نظام مهندسی در 10 ماه گذشته

رئیس سازمان نظام مهندسی با اشاره به عملکرد این سازمان در 10 ماه گذشته گفت: از اولین اقدامات سازمان اصلاحات ساختار و فرآیندی در سازمان بوده است که پیاده‌سازی ساختار سازمانی و تشکیل دو معاونت جدید، ساماندهی امور دفاتر نمایندگی ، تدوین برنامه و بودجه سالانه بر اساس برنامه استراتژیک سازمان و ساماندهی حساب‌های بانکی سازمان از اهم اقدامات در این حوزه بوده است.

وی همچنین ادامه داد: اقدامات سازمان جهت ارتقای سطح کیفی خدمات مهندسی اعضا و همچنین توانمندسازی و دفاع از حقوق حرفه‌ای و اجتماعی اعضا از مهم‌ترین اقدامات سازمان نظام مهندسی در 10 ماه گذشته است.

امضای تفاهم نامه همکاری سازمان نظام مهندسی و استاندارد استان تهران

همچنین امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اداره کل استاندارد استان تهران تفاهم نامه‌ای را به منظور نظارت بیشتر بر تولید مصالح ساختمانی با استانداردهای بین‌المللی امضا می‌کند.

کد خبر : ۴۱۶۶۴۷