خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌گو با ایلنا:

خسارت کشاورزان پرداخت نمی‌شود/ 47 درصد روستاهای خراسان جنوبی خالی از سکنه است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید شفاف از کشاورز و دامدار حمایت کند در روستاهای نهبندان کسانی هستند که زندگی آنها فقط با یک گوسفند یا بز می گذرد و زمانی که گوسفند می میرد خسارتی دریافت نمی کنند و یک سال باید برای 200 هزارتومان دوندگی کنند.

نظر افضلی-عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در رابطه با وضعیت روستاهای خراسان جنوبی؛ به خصوص روستاهایی که حتی از نعمت برق نیز بی بهره هستند بیان داشت: زندگی اهالی روستا که زمانی کشاورز و دامدار بودند با 45 هزارتومان یارانه ای که دریافت می کنند سپری می شود آنها زندگی سختی دارند. به خصوص که در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کنند، مردم روستاهای نهبندان و سربیشه گرسنه هستند و به کمک نیاز دارند. در این مناطق روستاهایی هستند که حتی آب و برق هم ندارند.

او افزود: برای رساندن برق به خانه‌های آنان مراجعات زیادی داشته‌ایم تا حداقل برق داشته باشند. واقعیت زندگی مردم آن منطقه این است، یک سرما یا یک بیماری تمام محصولات آنان را نیست ونابود می کند آن وقت کسانی هستند که خسارت این مردم را پرداخت نمی کنند .

افضلی در ادامه بیان داشت: در صندوق بیمه محصولات کشاورزی سهم بیمه 75 درصد و سهم بیمه گذار نیز 25 درصد است الان دولت سهم خود را پرداخت نمی کند مساله این است که خسارت کشاورزان در ردیف بودجه تعریف نشده است و همین مساله موجب شده که مطالبات کشاورزان پرداخت نشود؛ یعنی کشاورزی که باید یک سال پیش خسارت خود را دریافت می کرد هنوز هم معطل است. این در حالی است که  سال زراعی نیز آغاز شده است و کشاورز به این پول نیاز دارد.

او افزود: باید تمام تلاش خود را برای این کار صرف کنیم در غیر اینصورت بیمه عملا شکست می خورد این مساله در روحیه مردم هم تاثیر گذاشته است و عملا کشاورزان رغبتی به بیمه ندارند زیرا در درازمدت به نفع کشاورزی و تولید کشور نیست. زمانی که بنیه مالی کشاورز ضعیف شود تولید صفر می‌شود. باید برای این کار ردیف بودجه‌ای در نظر گرفت تا دولت ملزم شود در بودجه کلی این مساله را ببیند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در تمام کشورهای دنیا این دولت است که باید از کشاورزان حمایت کند و اگر این اتفاق نیفتد تولید به مخاطره می افتد. در روستاهای نهبندان کسانی هستند که زندگی آنها فقط با یک گوسفند یا بز می گذرد و زمانی که گوسفند می میرد خسارتی دریافت نمی کنند. یک سال باید برای 200 هزارتومان دوندگی کنند؛ بنابراین بهتر است که حمایت از روستاها بر اساس محرومیت آنان باشد تا این روستاها در اولویت قرار گیرند.

افضلی با اشاره به اظهارات مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در خصوص اینکه 47 درصد روستاهای این استان خالی از سکنه شده است بیان داشت: خشک‌سالی‌های چندین ساله در خراسان جنوبی روستاهای متعددی را خالی از سکنه کرده و باعث کاهش تعداد جمعیت برخی دیگر از روستاها شده است،  وضعیت چندان مناسب نیست و باید برای آن راه حلی اندیشیده شود.

کد خبر : ۴۱۴۰۸۶