خبرگزاری کار ایران

اکبر ترکان:

کسی با شلوغ‌کاری‌ رد گم نکند/ اظهارات احمد توکلی باعث تعجب است!

دبیر شورای عالی مناطق‌آزاد به انتقادهای نعمت‌زاده و احمد توکلی درباره مناطق آزاد واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، اکبر ترکان که در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما حضور یافته بود، درباره خط مشی مناطق آزاد اظهار کرد:  خط مشی مناطق آزاد بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. سیاست کشور در مناطق‌آزاد نسبت به سرزمین اصلی متفاوت نیست.

وی با بیان اینکه نباید تصور کنیم مشکلات کشور مربوط به سرزمین اصلی است و در مناطق آزاد شرایط به گونه دیگری است، چنین چیزی صحت ندارد اما باید بدانیم وضعیت تولید، صادرات و جذب تکنولوژی در مناطق آزاد از سرزمین اصلی بهتر است.

ترکان درباره مسئولیتش‌های زیادش در دولت هم گفت: ابتدای دولت سرپرستی 4 نهاد به من سپرده شده شد. البته همه مسئولیت‌ها را دو ماه بعد تحویل دادم و تنها در مناطق آزاد با دولت همکاری می‌کنم.

وی متذکر شد: البته علاوه بر مناطق آزاد مشاور رییس‌جمهور هم هستم و همچنین هر ماه در جلسات دانشگاه‌آزاد حضور دارم ولی  حقوقی از دانشگاه‌آزاد نمی‌گیرم.

ترکان همچنین درباره بحث واردات در مناطق آزاد هم گفت: 4 نوع واردات در مناطق آزاد وجود دارد که ابتدا کالاهای ورودی به مناطق آزاد قرار دارند که در این مناطق مصرف نمی‌شوند و از جای دیگری وارد می‌شوند و مناطق آزاد نه مبدا او نه گشایش‌دهنده است.

وی با اشاره به نوع دوم واردات در امناطق آزاد هم گفت:  نوع دوم کالایی است که برای مصرف به مناطق آزاد وارد می‌شود مانند هتل‌های کیش که تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کنند و مصرف می‌کنند.

ترکان با اشاره به نوع سوم واردات خاطرنشان کرد: نوع سوم مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان در مناطق آزاد است و البته کالای همراه مسافر هم آخرین نوع واردات محسوب می‌شود که در فروشگاه‌های مناطق‌آزاد براب عرضه به مردم وارد می‌شوند.

دبیر شورای عالی مناطق‌آزاد در واکنش به سوالی درباره قاچاق در مناطق آزاد متذکر شد: اعتقادی به قاچاق در مناطق آزاد ندارم. بدون شک افرادی که مدعی هستند 90 درصد قاچاق کشور از مناطق‌آزاد کشور انجام می‌شود اعداد و ارقام را نمی‌شناسند.

وی افزود: قاچاق کالا زمانی انجام می‌شود که بدون نظارت گمرک و نیروی انتظامی به سرزمین اصلی وارد شود. برخی که کانتینرهای قاچاق رد می‌کنند ایجاد هیاهو می‌کنند تا برخی مسائل روشن نشود اما اتهام‌ها به مناطق‌آزاد زده می‌شود تا موارد قاچاقی پیگیری نشوند.

ترکان درباره اعداد و ارقام مربوط به قاچاق کالا در کشور هم گفت: 400 میلیون دلار رقم واردات کالای همراه مسافر در مناطق‌آزاد است که البته رقم قاچاق کالا در کشور 15 میلیارد دلار است و اگر مقایسه‌ای انجام دهیم می بینیم قاچاق کالای همراه مسافر در مناطق آزاد در قیاس با 15 میلیارد دلار قاچاق در کل کشور رقم زیادی نیست.

وی با بیان اینکه اروند، انزلی، ارس و ماکو به عنوان مناطق قاچاق کالای همراه مسافر شناخته می شود، متذکر شد: البته این محدوده‌ها فنس دارند و تحت نظارت گمرک هستند. باید در اظهارنظرهای غلط درباره قاچاق در مناطق‌آزاد تامل کرد تا کسی با شلوغ‌کاری‌ رد گم نکند.

دبیر شورای عالی مناطق‌آزاد درباره تردد خودروها در مناطق آزاد هم گفت: خودروهایی که در مناطق‌آزاد شماره می‌شوند نباید وارد سرزمین اصلی شوند و تردد آنها داخل مناطق‌آزاد مجاز است و تصمیم‌گیری خارج از مناطق‌آزاد در حیطه منطقه‌آزاد نیست. به کشورها هم اعلام کردیم تردد خودرو خارج از محدوده مناطق‌آزاد غیرقانونی است. اگر فردی قانون را شکسته درست نیست مناطق‌آزاد پاسخگو باشد.

وی درباره انتقادهای وزیر صنعت از قاچاق کالا در مناطق آزاد هم گفت: گفته‌های نعمت‌زاده درباره قاچاق در مناطق‌آزاد صحت ندارد چراکه گمرک ابتدا ورود کالا را سند می‌زند و پس از آن کالا وارد گمرک مناطق‌آزاد می‌شود.

ترکان در پاسخ به سوالی درباره ثبت شرکت‌ در مناطق‌آزاد خاطرنشان کرد: ثبت دو شرکت با یک کدپستی در مناطق آزاد محالاست.

مشاور رییس جمهور در واکنش به اظهارات توکلی که مدعی شکست‌خوردن مناطق‌آزاد شده خاطرنشان کرد: تعجب می‌کنم احمد توکلی چنین اظهاراتی کرده است.

وی افزود: شاید به تمام اهداف مناطق‌آزاد نرسیدیم اما اینکه طرح مناطق آزاد را شکست خورده قلمداد کنند اشتباه است. منطقه‌آزاد اروند به تنهایی سال‌گذشته یک‌میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات داشت. همچنین منطقه آزاد ماکو بی‌نظیر است. بندر کاسپین در انزلی هم که با هدف صادرات ساخته خواهد شد. مناطق آزاد هنوز به هدف نهایی خود نرسیده‌ با این حال گزارش‌ از مناطق به طور مرتب به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه می‌شود.

کد خبر : ۴۰۲۶۴۱