خبرگزاری کار ایران

مذاکره توسعه فرزاد B تا پایان سپتامبر با هند نهایی می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ضمن تشریح مذاکره با او ان جی سی هند برای توسعه میدان گازی فرزاد بی اظهار کرد: لازم است طی یک و نیم ماه آینده تیمهای کارشناسی دو شرکت موارد را پیگیری کرده تا توافق نهایی در زمان مقرر حاصل شود.

به گزارش ایلنا، به نقل از روابط عمومی شکت نفت و گاز پارس، علی اکبر شعبانپور در نشست مشترک با مدیران شرکت او ان جی سی ویدش هند با قابل قبول خواندن این مذاکرات میان دو طرف ایرانی و هندی یادآو شد: این جلسات پیرو سفر اردیبهشت ماه وزیر نفت و گاز هند و جلسه ایشان با وزیر محترم نفت ایران در تهران در خصوص پیگیری این طرح توسعه صورت گرفت.

وی گفت: در این جلسه مدل اقتصادی پیشنهادی شرکت هندی با حضور مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران و کارشناسان ٢ طرف مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این که در این جلسات گفت و گوهایی پیرامون مسایل فنی کل طرح و موارد مرتبط به مدل اقتصادی انجام گرفت، افزود: با توجه به تجربه موفق شرکت نفت و گاز پارس در طرحهای توسعه ای همچون پارس جنوبی و اطلاعاتی که این شرکت در مورد کارهای انجام شده و شرح کارها دارد، برآوردهای مورد نظر برای محاسبه هزینه های مربوط به سرمایه گذاری و عملیات دوران بهره برداری ارائه و اطلاعات مناسبی میان دو طرف مورد تبادل قرار گرفت.

شعبانپو افزود: نکته بسیار مهم اشاره شده از طرف ایشان، افزایش میزان تولید طرح از ١,١ میلیارد فوت مکعب در نظر گرفته شده به ٢ میلیارد فوت مکعب است.

شعبانپور با بیان این که اختلاف چندانی در پیشنهادات میان دو طرف وجود نداشت، گفت: نقطه نظرات دو شرکت در مسایل مالی و سرمایه گذاری بسیار به هم نزدیک شد و توافقهای خوبی انجام گرفت و در این رابطه دو  طرف روی اصول و مبانی فرمول محاسبه مدل اقتصادی به توافق نسبی رسیده و شرکت او ان جی سی درخواست کرد  توافقهای انجام شده از سوی  مشاوران آن شرکت بررسی و در جلسات بعدی نهایی شود.

وی برآورد و هزینه های مربوط به سرمایه گذاری و عملیات بهره برداری را برای محاسبه در  مدل اقتصادی بسیارمهم دانست و گفت: دو شرکت نفت و گاز پارس و طرف هندی به نقاط مشترکی در  اصول و پیش فرض های مسائل فنی و نحوه توسعه در بخش بالا دست و میان دست و پایین دست رسیده اند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد: در جلسه ای که با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همراه بود مقرر شد دو طرف تا پایان سپتامبر به نتیجه نهایی و عقد توافقنامه (HOA) دست یابند که در این زمینه لازم است طی یک و نیم ماه آینده تیم های کارشناسی دو شرکت موارد را مورد پیگیری قرار داده تا توافق نهایی میان دو شرکت در زمان مقرر حاصل شود.

نماینده شرکت نفت و گاز پارس در طرح توسعه فرزاد بی نیز در این ارتباط بحث و بررسی راجع به مسائل بالادستی، میان دستی و پائین دستی را از موضوعهای اصلی این برنامه ذکر کرد و گفت: در این جلسات برنامه توسعه اصلاح شده شرکت هندی در بخشهای فنی و اقتصادی بررسی شد که امیدوارم با توجه به توافقهای انجام شده تفاهم نهایی هم بین دو شرکت انجام شود.

رسول فلاح نژاد مسئله اصلی  در این مذاکرات را سرمایه گذاری دانست و افزود: قرار است مذاکرات بر اساس زمانبندی تعیین شده تا توافق نهایی ادامه داشته باشد.

 

کد خبر : ۴۰۲۱۰۰