خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن:

تنها 20 واحد معدنی در کشور فعال هستند

رئیس هیات مدیره انجمن معدن‌کاران سنگ آهن گفت: بر اساس آخرین طرح سرشماری از معادن کشور که توسط مرکز آ‌مار در سال 93 انجام شده تعداد معادن فعال کشور بیش از 5300 واحد بوده که در این میان بیش از 97 درصد آنها با تعداد کارگر کمتر از 50 نفر در مقایس معادن کوچک بوده است اما اکنون تعداد زیادی از این معادن به طور کامل تعطیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن معدن‌کاران سنگ آهن رئیس هیات مدیره این انجمن با انتقاد از صحبت‌های معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای سرغینی در نشست خبری خود طوری وانمود کردند که وضعیت معادن کشور به نحوه مطلوب است در حال حاضر معادن خصوصی هیچ مشکلی ندارند.

غدیرقیافه ادامه داد: براساس آخرین طرح سرشماری از معادن کشور که توسط مرکز آ‌مار در سال 93 انجام شده تعداد معادن فعال کشور بیش از 5300 واحد بوده که در این میان بیش از 97 درصد آنها با تعداد کارگر کمتر از 50 نفر در مقایس معادن کوچک بوده است اما اکنون تعداد زیادی از این معادن به طور کامل تعطیل شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه استراتژی حمایت از معدن‌کاران مقیاس بزرگ به گونه‌ای طراحی شده است که گویا حمایت آنها مستلزم تعطیلی معادن کوچک و متوسط است. این در حالی است که مطابق آمار معادن کوچک سبب اشتغال 92 هزار نفر شده است.

غدیرقیافه تصریح کرد: فقدان حمایت‌های حاکمیتی در وضعیت بحرانی حاضر که به دلیل افت شدید تقاضای داخلی و خارجی بوده سبب شده که این واحدها تولید خود را به دلیل صرف عدم وجود واحد فرآوری و هزینه‌های بالا متوقف کند.

وی افزود: معاون وزیر تعداد معادن سنگ آهن تعطیل شده را 50 تا 60 واحد که عمدتاً معادن هماتیتی اعلام کرده است و تعطیلی آنها را ناشی از عدم بهره‌مندی از دستگاه‌های فرآوری مواد معدنی می‌دانند و تلویحاً تعطیلی این معادن را کم اثر ارزیابی می‌کنند. این در حالی است که تمام معادن تعطیل شده متعلق به بخش خصوصی بوده و از طرف دیگر مطابق آمار گمرک تولید و صادرات سنگ‌آهن در سال 92 از 14 میلیون تن به کمتر از 5 میلیون تن در سال 94 رسیده حال سوال اینجاست که چطور این عضو 60 درصدی فقط شامل این تعداد معادن می‌شود.

غدیرقیافه تصریح کرد: در حال حاضر فقط 20 واحد معدن سنگ‌آهن بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند که آنها نیز با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند. معاون وزیر به گونه‌ای از کاهش صادرات سنگ‌آهن سخن گفتند که گویا برای ایشان موفقیتی عظیم بوده.

وی با اشاره به دیگر علل تعطیلی معادن گفت: علاوه بر کاهش قیمت جهانی و نبود تقاضا جرایم اعمال شده از بابت اضافه برداشت و محاسبه حقوق دولتی نیز بر این امر تاثیرگذار بوده است.  وزارت صنعت در سال 94 فرمول محاسبه حقوق دولتی را تغییر داد و آن را براساس صادراتی و مصرف داخلی تنظیم کرد که این امر برخلاف قانون است. معاون وزیر اعلام کرده است که برای رونق معادن سنگ آهن کمک می‌کند تا به نزدیک‌ترین واحد فرآورده این محصولات ارسال شود اما الان یکی از دغدغه‌های اصلی ما بازگشت پول است به طوری که معدن کاران سنگ‌آهن مطالبات زیادی از واحدهای فرآوری دارند.

غدیر قیافه در پایان تصریح کرد: ما انتظار داریم که دولت زمانی که به این باور رسیده که در داخل مصرف‌کننده نیست به ما اجازه صادرات بدهد و بگذارد ما کالای خود را در بورس کالا عرضه کنیم و اگر در آنجا مشتری نبود بتوانیم کالای خود را صادر کنیم. از طرف دیگر با تقویت صندوق بیمه به معدن‌کاران بخش خصوصی تسهیلات اعطا شود. البته ما کالاهای ارزشمندی که این وزارتخانه در خصوص برخی معافیت‌‌ها و حقوق دولتی انجام داده را منکر نیستیم. اما در شرایط فعلی رکود این حمایت‌ها جوابگو نیست.

کد خبر : ۴۰۱۷۰۴