خبرگزاری کار ایران

رئیس پایانه نفتی نکا:

دستور آماده باش برای ازسرگیری سواپ نفتی صادر شد/مذاکره با 4 کشور حاشیه دریای خزر

شاهدوست از آغاز مذاکرات در شرکت ملی نفت برای از سرگیری سواپ نفت خام خبر داد وگفت: به زودی عملیات سواپ نفت خام از پایانه نفتی نکا آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا شاهدوست رئیس پایانه نفتی نکا در جریان بازدید خبرنگاران از این پایانه گفت: آخرین محموله نفت خام که در جریان سواپ در پایانه نفتی نکا تحویل گرفتیم مربوط به 25تیرماه سال 91 بود و در چند سال گذشته که این عملیات متوقف شده بود صفر تا صد تجهیزات در سه سکوی موجود در این پایانه بازسازی شد.

وی افزود: با وجود اینکه کشتی‌هایی با ظرفیت پنج تا هفت هزار تن در دریای خزر تردد می‌کنند هیچ مشکلی برای تحویل این کشتی‌ها در سه سکوی موجود پایانه نفتی نکا نداریم.

شاهدوست خاطرنشان کرد: پایانه نفتی نکا یکی از پیشرفته‌ترین پایانه‌های نفتی دنیاست و تمامی تجهیزات موجود در آن به روز بوده و از سیستم‌هایی برخورداریم که حتی در پایانه نفتی خارگ نیز وجود ندارد.

رئیس پایانه نفتی نکا ادامه داد: سه پست اسکله موجود ظرفیت تخلیه روزانه 120 هزار بشکه نفت خام را دارند که برنامه‌ریزی شدکه با احداث 14 پست اسکله جدید در پروژه حوضچه فراگیر شمال این ظرفیت افزایش یابد.

شاهدوست تصریح کرد: با وجود اینکه میانگین ظرفیت تخلیه نفت خام در سه اسکله موجود روزانه 120 هزار بشکه است در زمان انجام عملیات سواپ با استفاده از دو اسکله موجود به اسکله موجود شرکت صدرا و بکارگیری پنج اسکله دیگر توانستیم رکورد تخلیه 250 هزار بشکه نفت خام را در یک روز به ثبت برسانیم.

وی افزود: در سال 91 که سواپ انجام می‌شد برنامه ریزی شده بود که میزان تخلیه نفت خام در پایانه نکا از 120 هزار بشکه به 500 هزار بشکه و در مرحله بعد به یک میلیون و در نهایت به 1.5 میلیون بشکه در روز برسد که تمامی این عملیات قرار بود از طریق حوضچه فراگیر شمال اجرایی شود.

شاهدوست درادامه اظهار داشت: نفت خامی که در پایانه نفتی شمال تخلیه می‌شود از طریق خط لوله به مرکز ایران منتقل می‌شود و به پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز و اراک تحویل داده می‌شود و در نهایت در فرآیند عملیات سواپ شرکتی که نفت را در شمال تحویل گرفته در جنوب کشور در جزیره خارگ همان میزان نفت را به خریداران مورد نظر تحویل می‌دهد.

وی از آغاز عملیات سواپ نفت خام در آینده نزدیک خبر داد و گفت: طی چند ماه گذشته مذاکرات با شرکت ملی نفت آغاز شده و دستور آماده شدن کامل برای از سرگیری سواپ نفت خام به پایانه نفتی شمال صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ نفت خام بیشتر از کشورهای قزاقستان، آذربایجان، روسیه و ترکمنستان به پایانه نفتی نکا ارسال می‌شود که بیشترین حجم نفت تحویلی نیز از کشور قزاقستان بوده است.

شاهدوست همچنین گفت: تحویل LPG نیز بیشتر از کشور قزاقستان بوده و بیشترین فرآورد نفتی ارسالی به پایانه نفتی شمال نیز از کشور آذربایجان بوده است.

کد خبر : ۴۰۱۵۷۷