خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور کشور آذربایجان:

اعلام محور تفاهم های اقتصادی دو کشور/ گفت‌وگوی سه جانبه ایران روسیه و آذربایجان

علی اف با اشاره به تعامل مثبت سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه اظهار داشت: این را می‌دانم که روابط ایران و روسیه تنگاتنگ است. بنابراین گفت‌وگوی سه جانبه نیز موضوعی مهم است زیرا سه کشور تاریخ، جغرافیا و اهداف مشترکی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهام علی اف رئیس جمهور کشور آذربایجان در مراسم دیدار با رئیس جمهور کشورمان و هیات همراه با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که رابطه تجاری دو کشور بالا برود اظهار داشت: با توجه به بحران مالی دنیا به دنبال این هستیم که در سطح منطقه به تعامل اقتصادی دست یابیم و باید به سمت این برویم که اقتصاد کشورهای منطقه رشد کند.

وی با ابراز خرسندی از راه اندازی کارخانه ایران‌خودرو در کشورش گفت: قرار است در یکی از شهرهای ما خط تولید محصولات این خودرو راه‌اندازی شود که سالانه 10هزارخودرو تحویل داده شود.

علی اف همچنین گفت: امروز ترابری بین‌المللی بین ایران و آذربایجان اهمیت بیشتری دارد لذا به دنبال این هستیم که خط پارس‌آباد گسترش یابد چون خطی مهم در حاشیه خزر است و ما به دنبال این هستیم که راه‌آهن و جاده‌ای که به خلیج فارس می‌رسد نیز سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه کشور ما سعی می‌کند راه‌آهن را تا مرز خود گسترش دهد خاطرنشان کرد: ایران نیز باید در طرح آستارا چای به ما کمک کند.

وی ادامه داد: ما به دنبال ایجاد خط شمال به جنوب هستیم و در این رابطه تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم.

وی با اشاره به تعامل مثبت سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه اظهار داشت: این را می‌دانم که روابط ایران و روسیه تنگاتنگ است. بنابراین گفت‌وگوی سه جانبه نیز موضوعی مهم است زیرا سه کشور تاریخ، جغرافیا و اهداف مشترکی دارند.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به جلسه مشترک سه کشور که فردا انجام خواهد شد اظهار داشت: هدف اصلی جلسه فردا راه آهن شمال به جنوب است.

وی ادامه داد: در مذاکرات دو جانبه دو کشور نیز به بحث توریسم پرداخته شد که از این به بعد هموطنان آذری و ایرانی می‌توانند بدون ویزا به کشور یکدیگر سفر کنند.

این مقام مسئول گفت: خط راه‌آهن نخجوان – مشهد و همچنین تعامل در زمینه خطوط هوایی از جمله محورهای گفت‌وگوی دو کشور است.

وی یاد آور شد: ما در زمینه موضوع مربوط به دریای خزر نیز به تفاهم رسیدیم و هیچ اختلاف فکری نداریم و بسیار به هم نزدیکم.

 

کد خبر : ۳۹۸۳۳۹