خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

تقویت توان تولید داخل تنها راه دستیابی به اقتصاد مقاومتی/ بازار سرمایه آیینه تمام نمای اقتصاد کشور است

طیب‌نیا گفت: فطانت در شرایط سخت و دشواری مسئولیت خطیر سازمان بورس را پذیرفتند. شرایطی که به دلایل تداوم تحریم‌ها و کاهش نرخ نفت شاهد نوسانات زیادی در بازار سرمایه بودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر اقتصاد و امور دارایی بعد از ظهر امروز در مراسم تقدیر از محمد فطانت‌فر و مراسم معارفه شاپور محمدی، رئیس جدید بورس اوراق بهادار با بیان این که بارها استعفای فطانت‌فر را دیدم اما آن را نپذیرفتم گفت: متاسف هستم که هم اکنون با استعفای آقای فطانت‌فر موافقت کردم اما این موضوع به دلیل بیماری ایشان بود. چند مورد از استعفای ایشان هنوز در کشوی میز من است تا این که زمان اتمام مدیریت برخی از عزیزان ما در بورس فراهم شد و لاجرم تغییراتی را در سازمان بورس شاهد بودیم.

وی افزود: ایشان در شرایط سخت و دشواری مسئولیت خطیر سازمان بورس را پذیرفتند. شرایطی که به دلایل تداوم تحریم‌ها و کاهش نرخ نفت شاهد نوسانات زیادی در بازار سرمایه بودیم.

وی گفت: بسیاری از افرادی که برای پذیرفتن این مسئولیت انتخاب شده بودند از آن امتناع کردند اما بالاخره آقای فطانت در آن شرایط مدیریت بازار سرمایه را پذیرفت و امروز شاهد پیشرفت‌های کم نظیری در این حوزه هستیم.

وی گفت: هم به لحاظ بازار سهام و هم بازار بدهی‌ها تحولات چشمگیری حاصل شده و نوسانات و هیجاناتی که در بازار ثانویه وجود داشت جای خود را به آرامش و ثبات نسبی داده است و بازار اولیه ما هم از عمق بالاتری برخوردار شده است.

طیب‌نیا با بیان اینکه آقای شاپور محمدی نیازی به معرفی ندارند افزود: بخش زیادی از فعالان بازار سرمایه با ایشان آشنا هستند و ما برای مدتی ایشان را به امانت گرفتیم و آقای محمدی توانست در خصوص رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار و نارسایی‌هایی که در بازار سرمایه وجود داشت اقدامات موثری انجام دهد و امروز که مجددا که به بازار سرمایه برمی‌گردند امیدواریم نقش مفیدی را ایفا کنند.

وزیر اقتصاد با اشاره به مهمترین اهداف اقتصادی گفت: دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار در کشور و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و نیز تقویت توان تولید درون‌زا در کشور از جمله مواردی است که باید به آن بیشتر توجه کرد.

وی با اشاره به آسیب‌پذیری نظام نسبت به تکانه‌های داخلی و خارجی گفت: وزارت اقتصاد ، گمرک ، سازمان مالیات راهکارهایی را دنبال می‌کنند که اهداف اقتصاد مقاومتی یعنی رشد پایدار و مستمر محقق شود تا امکان پیشرفت اقتصادی امکان رفع تبعیض‌ها و تامین نیازهای مردم فراهم شود که این موضوعات بدون تقویت توان تولید داخلی فراهم نخواهد شد.

بازار سرمایه آیینه تمام نمای اقتصاد کشور است

وی افزود: تجربه تحریم‌ها به ما آموخت که باید روند نامطلوب عملکرد اقتصادی گذشته را جبران کنیم که تنها با مقاوم‌سازی و تقویت توان تولید می‌توان بر مخاطرات داخلی و خارجی فائق آمد.

وی گفت: تولید رقابت‌پذیر دانش بنیان با استفاده از علوم و فنون جدید و تکنولوژی روز درآمدهای ارزی کشور را افزایش داده و دیگر متکی بر درآمدهای نفتی نخواهیم بود و باید این درآمدها مبتنی بر توانمندی‌های بخش خصوصی و مردم و تعاونی‌ها باشد.

طیب‌نیا تصریح کرد: امسال سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است و همه سران نظام و ارکان کشور از مجلس تا قوه قضائیه این موضوع را در اولویت قرار داده‌اند . امسال سال پرداختن به تولید درون‌زا است.

وی گفت: تجربه جهانی نشان داده بدون نظام توانمند تامین مالی کارآمد که یکی از عناصر اصلی و ارکان دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی است نمی‌توان به اهداف اقتصاد مقاومتی دست یافت.

طیب‌نیا ادامه داد: باید با شناسایی نقاط ضعف و آسیب‌شناسی دقیق و کارشناسانه، اقتصاد ایران را توسعه داد که در این راه، سند اقتصاد مقاومتی نقش محوری در گسترش ظرفیت تولید داخلی درون‌زا و برون‌‌گرا را دارا است.

وی گفت: در این سند به نظام تامین مالی کشور پرداخته شده که طراحی و اجرای برنامه عملیاتی مناسب برای ارتقای نقش و جایگاه بازارهای مالی کشور بازار پول و بازار سرمایه در آن نقشی اساسی دارد.

طیب‌نیا با اشاره به 12 برنامه ملی در حوزه اقتصادی افزود: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این برنامه به تصویب رسید که تعدادی از پروژه‌های آن به صورت عملیاتی کمی و زمان‌بندی شده تنظیم شده است. یکی از برنامه‌های مهم ، توسعه بازار سرمایه و نقش آن در تامین مالی کشور است همچنین تامین مالی بنگاه‌های بزرگ توسط بازار سرمایه نیز از دیگر برنامه‌های ماست.

وی افزود: هر 15 روز یک بار گزارش عملکرد ما به ستاد فرماندهی ارائه می‌شود و در برخی از موارد از برنامه جلوتر هستیم.

وی گفت: در برنامه ارتقای بازار سرمایه چندین هدف در نظر گرفته شده که از آن جمله افزایش حجم تامین مالی از طریق بازار سرمایه ، ایجاد بازار ثانویه شفاف و کارآمد با قدرت نقد شوندگی بالا و افزایش کمی بازار و افزایش ارزش معاملات در بازار سرمایه و رشد ضریب نفوذ بوده است.

وی گفت: در بحث تامین مالی از طریق بازار سرمایه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم به گونه‌ای که این میزان از 30 هزار میلیارد تومان در سال 93 به 100 هزار ملیارد تومان در سال 94 رسیده است.

طیب نیا در خاتمه گفت: در سال 95 رهبر انقلاب خود شخصا پیگیر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی هستند و این موضوع محقق نمی‌شود مگر با تقویت توان تولید داخل هر چند در زمان تحریم‌ها با برخی از محدودیت‌ها مواجه بودیم اما هم اکنون برخی از آنها رفع شده و برخی دیگر در حال رفع شدن است.

کد خبر : ۳۹۷۲۱۴