خبرگزاری کار ایران

چرا نفت باید توسعه پیدا کند؟/۴

روحی صفت: میزان صادرات نفت بیانگر ضریب نفوذ سیاسی ماست

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک گفت: فعلا تنها ممری که سریعتر و راحت‌تر ما را به پول می‌رساند نفت است و چاره‌ای غیر از این نداریم.

محمد روحی صفت سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره چرایی لزوم توسعه نفت گفت: همه کشورها دنبال این هستند که منابع درآمد خود را افزایش دهند ما هم یکی از مهمترین منابع درآمدی‌مان نفت است و دنبال این هستیم که درآمدهای خود را از این مسیر افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: در اوپک هر کشوری که میزان تولید بیشتری داشته باشد، قدرت چانه زنی بیشتری دارد  است لذا ما هم برای اینکه درآمد بیشتری داشته باشیم دنبال این هستیم که میادین را توسعه داده و تولید را افزایش دهیم و به تبع آن صادرات بالا رفته و در آمد کشور نیز بالا برود. 

روحی صفت با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی به دلیل مشکلات مربوط به جنگ و تحریم‌ها تصریح کرد: ما بعد از جنگ و به خاطر تحریم‌ها نتوانستیم میادین خود را توسعه دهیم اما اکنون باید تکنولوژی جدید بیاوریم و میادین را توسعه داده و در آمد بیشتری برای کشور کسب کنیم.

وی ادامه داد: مسلما وقتی درآمد بالا برود، اقتصاد شکوفا شده و قدرت اقتصادی مردم بالا برود از نظر سیاسی نیز قدرتمندتر خواهیم بود. 

این دیپلمات برجسته اظهار داشت: یکی از دلایلی که عربستان امروز مطرح است نه به خاطر نیروی انسانی و نه به خاطر موقعیت سوق الجیشی است بلکه به این خاطر است که ذخایر و تولیدات نفت این کشور بالاست لذا وقتی درآمد نفتی بالاتری دارد حرفش بیشتر خواناست. 

وی گفت: همه کشورهایی که در آمد اقتصادی بالایی دارند، قدرت چانه زنی بالاتری دارند مثلا قطر مساحتش به اندازه یکی از جزایر ماست اما چون درآمد بالایی دارد در دنیا نیز بیشتر مطرح می‌شود.

روحی صفت تصریح کرد: هر قدر مردم پولدارتر باشند قدرتمندترند چون به لحاظ درآمد نیروی دفاعی کشور نیز افزایش یافته و اشتغال افزایش می‌یابد و وقتی درآمد بیشتر می‌شود کشور در دنیا قدرتمندتر می شود.

هر قدر درآمد نفتی‌مان بیشتر باشد قدرتمان بیشتر است

وی بیان داشت: کشور ما در موقعیتی است که نفت از درآمدهای اصلی است و هر قدر درآمد نفتی ما بیشتر باشد؛ قدرتمان بیشتر است و میزان صادرات نفت بیانگر ضریب نفوذ سیاسی کشور خواهد بود.

فعلا تنها راهی که ما را سریعتر به پول می‌رساند؛ نفت است

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک ادامه داد: ما منابع دیگری نداریم باید صادرتمان آنقدر افزایش پیدا کند تا در آینده محتاج درآمد نفت نباشیم اما فعلا تنها ممری که سریعتر و راحت‌تر ما را به پول می‌رساند نفت است و چاره‌ای غیر از این نداریم. 

وی اظهار داشت: همه دولت ها گفته‌اند که باید وابستگی‌مان را به نفت کم کنیم باید بدانیم که این مسئله چگونه امکانپذیر است؟

روحی صفت تاکید کرد: ما باید زیربنای اقتصادی را در بخش‌های دیگر صنعتی به حدی قوی کنیم که نیازی به صادرات نفت نداشته باشیم و نفت را خام صادر نکنیم و تبدیل به فرآورده کرده و از قِبل آن درآمد کسب کنیم.

وی ادامه داد: ما باید پالایشگاه‌های متعدد احداث کنیم و از این طریق فرآورده صادر کینم و زمانی می‌توانیم پالایشگاه بسازیم که درآمد داشته باشیم و فناوری و تکنولوزژی بیاوریم پس اول نیاز داریم که صادرت نفت را افزایش دهیم تا درامد کسب کنیم و سپس بودجه را صرف زیربنای کشور مثل جاده، ریل و راه اهن و صنعت هوایی کنیم و بعد از صادرت نفت کم کرده و دنبال مشتقات برویم.

 

کد خبر : ۳۹۷۱۸۴