خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

بلندمرتبه‌سازی در40 درصد از اراضی اطراف حرم امام رضا / مذاکره با دیوان عدالت اداری برای تجدیدنظر در رای صادره

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرداری مشهد برای 40 درصد از اراضی حریم حرم امام رضا پروانه بلندمرتبه‌سازی صادر کرده است گفت: دیوان عدالت اداری درباره یک بند از مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی در رابطه با محدودیت در ساخت و سازهای شهر مشهد رای را به نفع شهرداری مشهد داده است که در حال مذاکره برای تجدیدنظر در رای صادره هستیم.

پیروز حناچی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه مواضع شورای عالی معماری و شهرسازی درباره اینکه در شکایت اخیر شهرداری مشهد نسبت به مصوبه این شورا و رای دیوان به نفع شهرداری مشهد چه خواهد بود، گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی در طول سه سال گذشته انتقاداتی به موضوعات شهرسازی بسیاری از کلانشهرها وارد کرده است که یکی از آنها ساخت و سازهای حریم حرم رضوی بوده است.

وی تاکید کرد: هرچند که ما نقدهایی به طرح مصوبه شهر مشهد داریم اما شهرداری مشهد از این طرح هم انحراف پیدا کرده است.

حناچی با بیان اینکه مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی درباره ساخت و سازهای حریم حرم رضوی چارچوب مطالعات آتی بوده است گفت: دیوان عدالت اداری تنها یک بند از مصوبه‌های شورا را رد کرده است.

معاون معماری و شهرسازی ادامه داد: دیوان عدالت اداری تنها این بند از مصوبه را که شهرداری باید متعهد شود که پروانه ساخت و ساز جدیدی را برای اطراف حرم صادر نکند و یا پیش از آن استعلام بگیرد را رد کرده است که در حال مذاکره با دیوان برای تجدیدنظر در رای صادره هستیم.

حناچی گفت: باید شان امام ثامن در مشهد رعایت شود و مورد اهمیت قرار بگیرد. در جاهای دیگر دنیا گنبدهایی وجود دارد که ساخت و ساز و برج‌سازی تا کیلومترها از این گنبدهای مذهبی ممنوع است و به طور قطع شان امام ثامن ما بیشتر از آن است و این امام عزیزتر از آن است که بخواهیم اطراف حرم این امام بلندمرتبه سازی کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر از برخی از خیابان های مشهد گنبد طلایی حرم دیده نمی‌شود و ساخت و سازها و برج‌سازی‌ها جلوی دید را گرفته‌اند.

حناچی افزود: 60 درصد اراضی اطراف حرم هنوز دست نخورده باقی مانده است و این تغییر رویکرد برای این 60 درصد باقی مانده است و درصدد هستیم با مصوبات جدید جلوی ساخت و ساز در این 60 درصد باقی مانده را بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال ایلنا که متولی این ساخت و سازهای اطراف حرم شهرداری است یا آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی به طور مستقیم به ساخت و ساز در مجاورت حرم ورود نکرده است و مخاطب ما شهرداری مشهد است.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه مرکز تحقیقات شهرسازی نقشه پهنه‌های گسلی را تدوین کرده آیا مردم به این نقشه‌ها دسترسی خواهند داشت گفت: مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گزارش‌هایی را با دقت بالا برای تعیین نقشه‌های گسلی تهران ارائه کرده است که در این گزارش گسل های اصلی و فرعی شناخته شده‌اند و قرار نیست از این پس جرم‌گذاری‌های سنگینی در مجاورت این گسل ها داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به طور قطع تمام مردم می‌توانند به این نقشه‌های گسلی دسترسی داشته باشند و تمام مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی در روزنامه‌های رسمی منتشر می‌شود که مردم می‌توانند از آنها استفاده کرده و اطلاعات نقشه‌ها را داشته باشند.

 

کد خبر : ۳۹۵۹۱۶