خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل منطقه آزاد کیش مطرح کرد:

65200 میلیارد ریال جذب سرمایه بخش‌خصوصی در دولت یازدهم/ بن‌بست زمین‌بازی در کیش

مدیرعامل منطقه‌آزاد کیش با بیان اینکه در طول 3 سال گذشته توانستیم 65200 ریال سرمایه غیردولتی را جذب کنیم، گفت: زمین‌بازی در کیش پایان یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر مونسان در نشست خبری امروز با تشریح عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش گفت: جزیره کیش 91 کیلومتر مربع وسعت دارد که دارای سه جزیره هندورابی، سارور بزرگ و سارور کوچک است.

وی ادامه داد: جمعیت ساکن در جزیره 27 هزار نفر است که از این جمعیت نزدیک به 10 هزار نفر شاغل و نرخ بیکاری در این جزیره 4.8 درصد است.

مونسان افزود: تعداد گردشگران این جزیره سالانه چیزی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر است.

وی با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری سالانه در این جزیره 36 هزار میلیارد ریال است، ادامه داد: درآمد حاصل از ترانزیت در طول سال 330 میلیون دلار و نسبت تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار 72509 میلیارد ریال است.

مدیرعامل منطقه‌آزاد کیش با بیان اینکه در حال حاضر 40 هتل با تعداد ستاره‌های متفاوت در این جزیره وجود دارد، گفت: 40 هتل دیگر در حال ساخت است که با ساخت این هتل‌ها به ظرفیت موجود 1750 تخت اضافه می‌شود.

700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی در کیش

مونسان با اشاره به عملکرد پروژه‌های عمرانی از سال 90 تا 95 گفت: میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی در سال نود 678 میلیارد ریال، در سال نود و یک 1013 میلیارد ریال، در سال نود و دو 1768 میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: در 3 ساله دولت تدبیر و امید حجم پروژه‌های عمرانی به 700 میلیارد تومان رسید که باید توجه داشته باشیم این در حالی بوده که کیش بودجه مصوب ندارد.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش ادامه داد: سال نود، 42 درصد بودجه مصوب محقق شد که سال 94 این عدد به 72درصد رسید.

5 هزار میلیارد ریال پروژه خاتمه یافته در کیش

مدیرعامل منطقه‌آزاد کیش با بیان اینکه حجم ریالی اهم پروژه‌های خاتمه یافته در کیش 4 هزار و 900 میلیارد ریال بوده، گفت: 7هزار و 600 میلیارریال پروژه در حال احداث است.

مونسان با اشاره به اهم تعداد پروژه‌های عمرانی در منطقه آزاد کیش گفت: سه پروژه فرودگاهی به ارزش 140میلیارد ریال، 6 پروژه بندری به ارزش 1600 میلیارد ریال، دو پروژه زیربنایی در هندروابی به ارزش 870 میلیارد ریال و چند پروژه عمران شهری به ارزش 1400 میلیارد ریال در حال سخت است که ارزش مجموع این پروژه ها به همراه چند پروژه دیگر به 7هزار و 600میلیارد ریال می رسد.

افزایش 67 درصدی تولید آب شیرین در کیش

مدیرعامل منطقه آزاد درباره مشکل تامین آب در جزیره در سال‌های گذشته گفت: یکی از عمده مشکلات جزیره کیش تامین آب شیرین بود که در دولت یازدهم این مشکل رفع شد.

وی افزود: وضعیت تولید آب شیرین از 21 هزار مترمکعب در سال 92 به 35 هزار متر مکعب در طول شبانه روز در سال 95 رساندیم.

مونسان ادامه داد: همچنین در بخش ذخیره آب شیرین از سال 92 تا سال 95 افزایش 67 درصدی داشتیم.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اشاره به افزایش ظرفیت تصفیه فاضلاب در دولت یازدهم در کیش گفت: ظرفیت تصفیه فاضلاب از 2500 مترمکعب در شبانه روز درسال 92 به 12هزار و 500مترمکعب در سال 95رسانده ایم. ظرفیت تصفیه فاضلاب از سال 92 تا سال 95، 500 درصد افزایش یافت.

وی افزود: همچنین هزینه های ریالی بابت حمل تانکری فاضلاب به میزان 70 درصد کاهش پیدا کرد.

افزایش 71 درصدی تولید برق در کیش با احداث نیروگاه دوم

مونسان با اشاره به مشکل تامین برق در جزیره کیش گفت: یکی از مشکلات مهم جزیره کیش ناپایداری برق و قطعی های برق بود که توانستیم در طول یک سال و نیم نیروگاه دوم کیش را برای تامین برق مورد نیاز احداث کنیم.

وی ادامه داد: تنها نیروگاه برق کیش به سرزمین اصلی وصل نبود و به جایی رسیده بودیم که تامین برق به نقطه سر به سر رسیده بود و به همین دلیل ناپایداری‌های بسیار زیادی وجود داشت.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: در نهایت با تاسیس یک نیروگاه دیگر توانستیم مجموع ظرفیت‌های تولید برق را از 137 مگاوات به 235 مگاوات برسانیم. همچنین تعداد مشترکان از 26 هزار و 444 نفر به 36 هزار 678 نفر رساندیم.

مونسان گفت: کابل 132 کیلو ولت هم در طول سه سال گذشته از 40 کیلومتر به141 کیلومتر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید برق در طول سه سال گذشته 71 درصد افزایش یافت گفت: تعداد مشترکان 42 درصد و طول کابل 132 کیلوولتی 352 درصد افزایش یافت.

ساخت ترمینال 4.5میلیون نفری در فرودگاه کیش

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در حال حاضر عمده مسافران از مسیرهای هوایی وارد کیش می شوند گفت: در حال ساخت ترمینال چهار و نیم میلیون نفری هستیم که این ترمینال در سه ماهه اول سال 96 به بهره برداری می رسد.

مونسان ادامه داد: در حال حاضر ترمینال موجود فرودگاه کیش برای یک میلیون و 800 هزارر مسافر ظرفیت دارد که با افتتاح ترمینال دوم ظرفیت فرودگاه کیش به 6 میلیون نفر می رسد. در این صورت ظرفیت پذیرش مسافر در سال 95 نسبت به سال 92، 375 درصد رشد می کند.

مونسان درباره افزایش طول اسکله بندرگاه جزیره گفت: در سال 92 طول اسکله بندرگاه هزار و 150 متر بوده که در سال 94 این عدد به 1760 متر رسید همچنین در نظر داریم در سال 95 طول اسکله را به 1935 متر برسانیم.

وی ادامه داد: این اسکله پیش از سال 92 ظرفیت پهلوگیری شناورهای 5 هزار تنی را داشت که امروز این عدد را به 12 هزار تن رساندیم و بنا داریم ظرفیت پهلوگیری شناورهای 35 هزار تنی را برای بندرگاه کیش محقق کنیم.

مدیرعامل منطقه‌آزاد کیش ادامه داد: در این صورت کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌توانند در اسکله کیش پهلو بگیرند این در حالی است که الان کشتی‌ها وارد دبی می‌شوند و بار در دبی با شناورهای کوچکتری به ایران می‌آید.

مونسان همچنین درباره توسعه راه‌های جزیره از سال 92 تا سال 95 گفت: در سال 92 سطح راه‌های کیش 579 هکتار بوده که این رقم در سال 95 به 617 هکتار رسیده و رشد 7 درصدی در این حوزه داشتیم.

همچنین وی درباره توسعه مدارس جزیره گفت: تعداد کلاس‌های درس در جزیره از 259 کلاس در سال92 به 317 کلاس در سال 95 افزایش داشته که رشد 22 درصدی داشته است.

رشد 41 درصدی توسعه پارک و فضای سبز در کیش

مونسان با اشاره به توسعه پارک‌ها و فضای سبز در کیش در طول سه سال گذشته گفت: پارک‌ها و فضای سبز در کیش از سال 92 تا 95 چهل و یک درصد توسعه یافته و از 370 هکتار به 520 هکتار رسیده، این در حالی است که جزیره کیش خاک مناسب برای رشد گیاه را ندارد.

کمترین تاثیرگذاری رکود مسکن در کیش

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اشاره به عملکرد حوزه شهرسازی گفت: رکود مسکن کمترین اثرگذاری را در جزیره کیش داشته است.

وی درباره تعداد پروانه‌های ساخت در طول سال‌های گذشته گفت: 332 مورد پروانه ساختمانی در سال 92 با متراژ 666 هزار مترمربع صادر شده بود که این رقم سال 93 به 365 مجوز به متراژ 448 هزار متر مربع رسید و  سال 94 هم متراژ پروانه‌های ساختمان 108 متر مربع رسید.

مونسان با تاکید بر اینکه سیاست منطقه‌آزاد کیش هدایت ساخت و سازها از حوزه مسکونی به صنعتی بوده، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش این بوده که توانستیم تقاضاها را به سمت ساخت و سازهای صنعتی هدایت کنیم.

جذب 65200 میلیارد ریال سرمایه غیردولتی

مدیرعامل منطقه‌آزاد کیش با اشاره به جذب سرمایه های غیر دولتی در سه سال گذشته گفت: توانستیم از اواسط سال 92 تا 95، 65200 میلیارد ریال سرمایه غیردولتی در قالب 62 پروژه جذب کنیم. جذب سرمایه در طول سه سال گذشته 13درصد رشد داشته است.

بن بست زمین بازی در کیش

مونسان با بیان اینکه جلوی زمین بازی در کیش را گرفتیم، گفت: در سال‌های قبل از 92 فاصله قیمتی قابل توجهی بین بازار آزاد و قیمت‌های دولتی و حمایتی در حوزه فروش اراضی بود که همین فاصله قیمتی منجر به رانت و زمین بازی شده بود.

وی افزود: برای از بین بردن این رانت‌ها و برای تحقق سیاست‌های سازمان برای افزایش ساخت و سازهای صنعتی قیمت حمایتی از ساخت و سازهای مسکونی را برداشتیم و قیمت فروش زمین برای پروژه‌های ساخت و ساز را افزایش دادیم اما در طول این سال‌ها قیمت حمایتی فروش زمین برای پروژه‌های صنعتی و گردشگری را حفظ کردیم.

مونسان تاکید کرد: درآمدهای حاصل از جلوگیری از رانت‌های واگذاری زمین برای سازمان منطقه آزاد کیش 273 میلیارد تومان بود که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.

وی همچنین افزود: در طول سه سال گذشته توانستیم سه میلیون متر مربع قرارداد واگذاری اراضی را که پیشرفت فیزیکی پروژه در آنها اتفاق نیفتاده بود را فسخ کنیم.

وی افزود: در این اراضی پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها یا بسیار اندک بود یا از صفر تغییری نکرده بود.

وی با بیان اینکه زمین‌خواری در کیش نداریم، ادامه داد: اساساً زمین‌خواری در کیش نمی‌تواند وجود داشته باشد چراکه قرارداد واگذاری برای این اراضی وجود دارد.

کد خبر : ۳۹۵۳۹۷