خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

ایجاد تابلوی مشترک بورس کالا در ایران و پاکستان

محمد فطانت گفت: یکی از پیچیده‌ترین فعالیت‌ها در نظام اقتصادی- مالی دنیا مرتبط کردن بازارهای مالی به یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فطانت در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان با بیان اینکه ایران و پاکستان از سنوات گذشته ارتباطات اقتصادی و فرهنگی مناسبی داشته‌اند خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم از فرصت‌های اقتصادی به وجود آمده بهره لازم را ببریم در منطقه ما بیش از 500 میلیون نفر زندگی می‌کنند و ما دارای بازاری بالقوه با پتانسیل بالا هستیم.

وی افزود: ارتباطات بازار مالی دو کشور نشانگر ظرفیت‌های بالای آن است که می‌تواند منجر به تبادل فیزیکی کالا و اوراق بهادار شود.

وی افزود: کالاهای صنعتی، معدنی، نفتی، پتروشیمی و کشاورزی از جمله کالاهایی است که می‌تواند مورد معامله قرار گیرد و نیز کالاهای فیزیکی براساس اوراق مبتنی بر کالا در بورس کالا عضه شود ضمن اینکه اوراق مشتقه به عنوان ابزاری خوب در سنوات گذشته در بورس کالا معامله شده و در حال توسعه است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با بیان اینکه عرضه کنندگان می‌تواند از طریق صدور اوراق بهادار فعالیت خود را انجام دهند گفت: در این راستا طی روزهای گذشته شاهد عرضه خوب پتروشیمی‌ها در بورس کالا بودیم که با موفقیت نیز به فروش رفت.

وی افزود:  بورس پاکستان تجربیات خوبی در این زمینه دارد و ما با گسترش ارتباطات می‌توانیم از تنوع اوراق و تجربیات این کشور بهره گیریم. یکی از پیچیده‌ترین فعالیت‌ها در نظام اقتصادی- مالی دنیا مرتبط کردن بازارهای مالی به یکدیگر است. امروز این ظرفیت در بورس کالای ایران به وجود آمده و نقشی حساس و با اهمیت را ایفا می‌کند.

فطانت خاطرنشان کرد: به عنوان یک حرکت جدید باید بتوانیم تابلویی مشترک در دو کشور داشته باشیم تا هرکدام از این کشورها بتوانند مبادلات خود را براساس کشف قیمت انجام دهند. همچنین با ایجاد انبارهای استاندارد و گواهی کالایی مختلف معاملات و مبادلات انجام‌پذیر خواهد شد.

وی گفت: خوشبختانه پاکستان ارتباط خوبی با بازار سرمایه ایران برقرار کرده و ما در بازارمان به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، گسترش ارتباطات تکنیکی و IT و نیز تسویه وجوه هستیم.

گسترش مبادلات کشاورزی بین ایران و پاکستان

در ادامه این جلسه اعجاز علیشاه رئیس بورس کالای پاکستان گفت: از گذشته پاکستان و ایران روابط گسترده‌ای با یکدیگر داشته‌اند و این تفاهم‌نامه فرصتی است تا برپایی آن این روابط گسترش یابد.

وی افزود: ما معتقدیم که می‌توانیم دستاوردهای بزرگی براساس این تفاهم‌نامه به دست آوریم و با توجه به اینکه بورس کالای پاکستان نیز بورسی نوین محسوب می‌شود گسترش ارتباطات بسیار مفید خواهد بود.

علیشاه خاطرنشان کرد: پاکستان سابقه زیادی در حوزه کالاهای کشاورزی مانند برنج، شکر و گندم دارد و بر این اساس ما تمایل داریم هیاتی از بورس ایران برای بازدید از بورس کالای پاکستان به کشور ما سفر کنند و ارتباطات ما در حوزه بورس تقویت شود.

کد خبر : ۳۸۵۹۵۸