خبرگزاری کار ایران

دبیر فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته:

تقویت دیپلماسی اقتصادی لازمه رونق صادرات/عدم همکاری دولت مناقصه یک میلیارد دلاری بخش خصوصی در عراق را سوخت کرد

صالحی گفت: برای اینکه در امر اقتصاد بتوانیم به بازارهای بزرگتری دست یابیم و برای رسیدن به این امر باید تولید بیشتر و در نتیجه اشتغال بیشتر داشته باشیم باید دیپلماسی اقتصادی را تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا حمیدرضا صالحی دبیر فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در نشست خبری با بیان اینکه اتحادیه صادراتی در سال 89 آغاز به کار کرد و در سال 92 اولین فدراسیون صادرات انرژی با تغییر نام و اصلاح اساسنامه کار خود را شروع کرد اظهار داشت: در حال حاضر 18 تشکل بزرگ صادراتی عضو فدراسیون هستند و هدف ما در آینده این است که با تجمیع شرکت‌های مختلف بتوانیم در حوزه بالا دست فعالیت صادراتی داشته باشیم و با حاکمیت تعامل بهتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که کنفدراسیون صادرات تشکیل داده  تا قدرت خودمان را برای گرفتن پروژه های صادراتی تقویت کنیم زیرا یک شرکت با توجه به مشکلاتی در زمینه ضمانت‌نامه‌ها و حمایت های مالی بانک‌ها و همچنین ایجاد برند نمی‌تواند به تنهایی فعالیت داشته باشد و همچنین برای جلوگیری از رقابت مخرب و همچنین تقویت دیپلماسی اقتصادی در صدد تشکیل فدراسیون هستیم تا در حوزه های تخصصی صادراتی فعالیت کنیم.

صالحی با بیان اینکه ما پس از برجام علیرغم توسعه سیاسی در زمینه اقتصادی پیشرفت آنچنانی نکرده‌ایم تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی با توجه به اینکه میزان صادرات محصولاتی مثل خشکبار و پوست و چرم و سالامبور بسیار بالاست اما میزان درآمد آنها به اندازه یک نیروگاه نیست لذا ما باید روی صادرات این بخش بیشتر متمرکز شویم که لازمه آن حل مشکلات داخلی است ضمن اینکه باید دیپلماسی اقتصادی از جانب دولت تقویت شود و بعنوان مطالبه ملی از سوی حاکمیت در سفرهای برون‌مرزی نیز به این امر توجه شود.

وی گفت: ما یک میلیارد دلار در کشور عراق از طریق مناقصه برنده شدیم اما دولتمردان ما به دنبال اجرایی شدن آن نبودند بنابراین در امر صادرات اگر رابطه بین الملل صورت نگیرد نمی‌توان انتظار موفقیت داشت.

وی تاکید کرد: یکی ازدستاوردهای برجام ارتباط با دنیا بود بنابراین برای اینکه در امر اقتصاد نیز بتوانیم به بازارهای بزرگتری دست یابیم و برای رسیدن به این امر باید تولید بیشتر و در نتیجه اشتغال بیشتر داشته باشیم باید دیپلماسی اقتصادی را تقویت کنیم.

 

 

کد خبر : ۳۸۲۳۱۹