خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه:

انتقال آب از دریای خزر به ارومیه منتفی است

عیسی کلانتری در خصوص انتقال آب از دریای خزر به ارومیه گفت: از نظر ما این مسئله منتفی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در حاشیه نشست خبری که به مناسبت بیستمین سال تجاری سازی جهانی محصولات تراریخته در خانه کشاورز برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص انتقال آب از دریای خزر به ارومیه گفت: از نظر ما این مسئله منتفی است. البته وزارت نیرو در حال مطالعه در این زمینه است که بعید است به نتیجه خاصی برسد. چرا که آب دریای خزر به لحاظ شیمیایی قابلیت انتقال به دریاچه ارومیه را ندارد. چون املاح دریای خزر سولفاته است، اما املاح دریاچه ارومیه کلرات است و ساختار این دو با هم همخوانی ندارد.

او افزود: برای این کار آب دریای خزر باید دو هزار و هفتصد متر پمپاژ شود تا به ارومیه برسد که برای پمپاژ هر متر مکعب باید 7 تا 10 هزار تومان هزینه شود که اگر بخواهیم 10 میلیارد متر مکعب آب انتقال دهیم، باید معادل کل تولید ناخالص ملی هزینه کنیم که این کار توجیهی ندارد.

دبیر کل خانه کشاورز در ادامه گفت: حتی اگر شرکای دریای خزر با این کار موافقت کنند، این کار نه اقتصادی است و نه از لحاظ شیمیایی توجیه دارد.

کلانتری در خصوص محدودیت‌های کشت که قرار بود در حاشیه دریاچه ارومیه اعمال شود بیان داشت: محدودیت کشت نداریم، بلکه کاهش مصرف آب کشاورزی را در دستور کار قرار داده‌ایم. چرا که 45 درصد آب اضافه در این حوزه مصرف می‌شود که نه تنها به تولید کمک نمی‌کند بلکه کاهش تولید را نیز در پی داشته است و با این کار تلاش می‌شود آب‌هایی که در منطقه برای تولید ایجاد مزاحمت می‌کنند به دریاچه برسد.

کد خبر : ۳۷۲۰۶۰