خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تاسیس شرکت‌های E&P باعث بومی‌سازی بخش بالادستی نفت می‌شود

کریمی با بیان اینکه امکان انتقال تکنولوژی از مسیر تاسیس شرکت‌های E&P فراهم است، گفت: زمانی می‌توانیم در بالادست نفت بومی سازی کنیم که کمک کنیم که شرکت E&P ساخته شود.

سلبعلی کریمی مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره انتقادات وارده به قراردادهای جدید نفتی مبنی براینکه سهم زیادی از تولید میدان نصیب خارجی‌ها می‌شود، گفت: بازار سرمایه گذاری نفت و گاز صفر یا صد نیست و شاخصی دارد که آن شاخص‌ها باید برای دو طرف بصرفد.

وی در ادامه درباره امکان تاسیس شرکت‌های E&P بر اساس نسل جدید قرارداد‌ها اظهار داشت: کسانی که منکر امکان تاسیس شرکت‌های E&P در مسیر قراردادهای جدید نفتی هستند حتما علاقمند کار با شرکت‌های خارجی هستند.

کریمی با اشاره به سیر تحول و رشد شرکت پتروناس از سال ۱۹۷۳ تصریح کرد: انتظار این است که همه برای توسعه صنعت نفت کمک کنند ضمن اینکه باید گفت زمانی می‌توانیم در بالادست نفت بومی سازی کنیم که کمک کنیم که شرکت E&P ساخته شود.

وی همچنین با تاکید براینکه انتقال فناوری از مسیر شرکتهای E&P صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: فناوری مقوله پیچیده‌ای است باور من این است با توجه به حمایت‌هایی که دولت از شرکت‌های دانش بنیان، الزام دولت جهت شراکت شرکت‌ها و همچنین آمادگی دانشگاه‌ها و موسسات علمی دانش فنی و تکنولوژی منتقل می‌شود.

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی تاکید کرد: اصل این است که اصالت را در انتقال دانش و تکنولوژی به منابع بخش خصوصی تلقی کنیم یا بخش دولتی اینکه بخش دولتی نمی‌تواند از انتقال تکنولوژی از مسیر شکل گیری شرکت‌های E&P بهره‌مند شود صحیح است، اما باید کمک کنیم منابع داخل کشور و بخش خصوصی از این قضیه بهره‌مند شوند که این امکان نیز فراهم است.

 

کد خبر : ۳۷۱۸۶۸