خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد برای شرکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی وارد اندونزی شد

'علی طیب نیا' وزیر امور اقتصادی و دارایی روز دوشنبه برای شرکت در اجلاس هیات عامل گروه بانک توسعه اسلامی، بزرگترین بانک بین المللی توسعه ای جهان اسلام وارد جاکارتا پایتخت اندونزی شد.

به گزارش ایلنا، چهل و یکمین اجلاس هیات عامل گروه بانک توسعه اسلامی روز سه شنبه برگزار می شود. آیین رسمی گشایش این اجلاس نیز عصر فردا به وقت محلی با حضور این وزیر ایرانی برگزار خواهد شد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان قرار است در جاکارتا و در حاشیه این اجلاس دیدارهایی با مقامات مختلف برای توسعه همکاری های دو جانبه انجام دهد.

نشست های کارشناسی چهل و یکمین اجلاس هیات عامل گروه بانک توسعه اسلامی از روز یکشنبه آغاز شده و در نشست روز دوشنبه موضوعات بحران آب و بحران مدیریت آب، نقش امور مالی اسلامی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار و ساخت وساز در کشورهای عضو بررسی شد.

در این اجلاس 53 جلسه با مشارکت 300 سخنران در 100 موضوع برگزار می شود و در آن دو هزار نفر از مقامات بانکی، مالی و کارشناس از 56 کشور عضو بانک توسعه اسلامی حضور دارند.

یکی از مباحثی که چند روز پیش از برگزاری اجلاس در سطح رسانه ها مطرح شده انتخاب رئیس جدید و جایگزین 'احمد محمد علی' رئیس کنونی بانک توسعه اسلامی در نشست سالیانه به میزبانی اندونزی در جاکارتا است.

عربستان سعودی که بزرگ ترین سهامدار این بانک محسوب می شود 'بندر حجار' وزیر سابق حج این کشور را نامزد این پست کرده است تا به جای 'احمد محمد علی' که برای مدت طولانی این سمت را در اختیار داشت، بنشیند.

احمد محمدعلی در دوره ریاست خود که باید تا سه سال دیگر ادامه می یافت، توانسته است سرمایه مجاز این بانک را در سال 2013 سه برابر کند و آن را به 150 میلیارد دلار برساند و برنامه صدور اوراق قرضه اسلامی (صکوک) را تا 25 میلیارد دلار افزایش دهد.

وی از ابتدای تاسیس این نهاد مالی در سال 1975 تاکنون ریاست آن را بر عهده داشته و از 'بندر حجار' نماینده عربستان سعودی برای ریاست این بانک حمایت کرده است.

'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه عربستان اخیرا 'محمد بنتن' را با هدف ترمیم گسترده پست های کلیدی اقتصادی این کشور به عنوان وزیر حج منصوب کرد و به جای حجار نشست که اکنون ریاض تلاش دارد وی را رئیس بانک توسعه اسلامی کند.

بانک توسعه اسلامی تاکنون ورای مسائل سیاسی منطقه ای، خواستار همکاری در بین کشورهای اسلامی بوده است.

انرژی، حمل و نقل، پروژه های آبی و بهسازی حدود 60 درصد از فعالیت های این بانک را به خود اختصاص می دهد که منابع مالی آن بر اساس اصول شریعت ایجاد می شود.

 

کد خبر : ۳۷۱۸۵۷