خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی همایش بهینه‌سازی قراردادهای بالادستی نفت و گاز مطرح کرد:

قراردادهای بیع متقابل باخت – برد بود

حاجیان گفت: در شرایطی که در آستانه نسل جدید از قراردادهای نفتی هستیم باید قراردادها بهینه شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حاجیان در نشست خبری همایش  اجرایی پایش بین‌المللی بهینه‌سازی قراردادهای بالادستی نفت و گاز با اشاره به نیاز گردهمایی آکادمیک جهت همفکری در زمینه قراردادهای بالادستی نفت و گاز اظهار داشت: در شرایط کنونی که قرار است کشور تجربه جدید قراردادهای بالادستی نفت و گاز را داشته باشد نیاز است که این قراردادها به صورت آکادمیک نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی افزود: ما طی سال‌های متمادی شکلی از قراردادها را تجربه کردیم که اکنون باید بررسی کنیم که به چه شکل بهینه‌ شوند تا هم حداکثر توان داخلی، حداکثر امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حداکثر ظرفیت برداشت در آنها دیده شود و همچنین تداخلی با حاکمیت ملی و مخازن ایجاد نشود و ضمن اینکه امکان انتقال دانش فنی و تکنولوژی به بهترین وجه میسر شود.

وی خاطرنشان کرد: رسیدن به این مهم ( بهینه شدن قراردادها در کنار حصول شرایط یاد شده) مستلزم این بود که همکاری داخلی و بین‌المللی بدون پیش‌فرض صورت گرفته و نظرات مختلف جمع‌آوری و ماحصل آن چیزی باشد که فایده‌اش به صنعت نفت بازگردد.

حاجیان تصریح کرد: در شرایطی که در آستانه نسل جدید از قراردادهای نفتی هستیم باید قراردادها بهینه شوند. لذا این همایش را با محوریت تبیین رویکرد متوازن تدارک دیدیم تا هم سرمایه‌گذار و هم سرمایه‌پذیر این رویکرد را احساس کند.

وی گفت: در همایش پیش‌رو اساتید مطرح دانشگاهی خارجی حضور خواهند داشت ضمن اینکه از طریق فضای مجازی امکان ارتباط با اساتید به نام دانشگاهی خارج از کشور ارتباط خواهیم داشت.

دبیر اجرایی همایش بهینه‌سازی قراردادهای نفت با بیان اینکه یک‌سوم مقالات رسیده به دست ما خارجی هستند  گفت: در حال حاضر در مرحله دریافت مقالات و داوری آنها هستیم.

وی ادامه داد: این همایش در دو بخش پنل تخصصی و کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد  که در آن اصول و تحولات قراردادها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حاجیان اظهار داشت: مهمانان خارجی این همایش اساتیدی از کشورهای آمریکا و اروپا هستند و همچنین فعالان حوزه نفت و گاز از کشورهای هلند و نروژ حضور خواهند داشت و مهمانان داخلی گردهمایی نیز از مجموعه بالادستی نفت من جمله قراردگاه خاتم‌الانبیاء و معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هدف برگزاری این همایش این است که تجربیات عملی قابل ارائه باشد اظهار داشت: تمامی موارد و نکات مطرح شده در این گردهمایی از جمله مقالات در قالب پیشنهاد مشخص و مدون و نظرات تخصصی جمع‌آوری و به مجموعه وزارت نفت ارائه خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما در این همایش هیچ پیش‌فرض و رویکرد غیر علمی و سیاسی نداریم و قصد داریم که نتیجه نهایی به نفع مصالح کشور و صنعت نفت باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه کارآمدی قراردادهای سالیان اخیر نفتی که به صورت بای‌بک منعقد شده بود مورد چالش است اظهار داشت: رویکرد ما در این همایش نگاه متوازن به قراردادهاست مثلا در قراردادهای بیع متقابل رویکردها به صورت برد – باخت بود اما در عمل و اجرا تبدیل به باخت – برد می‌شود زیرا وقتی با رویکرد تعاملی و همه‌جانبه ورود نمی‌کردم آورنده سرمایه وقتی دچار ضرر می‌شد سود را از جای دیگر تهیه می‌کرد.

وی ادامه داد: در قراردادهای بیع متقابل وقتی قراردادها به صورت طولانی‌مدت منعقد نمی‌شدند صیانت از مخزن تضمین نمی‌شد چرا که شرکت توسعه‌دهنده قصد داشت که برداشت بیشتری داشته باشد.

حاجیان اظهار داشت: اما در قراردادهای جدید طوری طراحی شده که ایرادات قراردادهای قبلی رفع شده و نتیجه‌گیری مطلوب حاصل شود.

کد خبر : ۳۶۹۷۱۷