خبرگزاری کار ایران

پازوکی‌ در گفتگو با ایلنا :

جذب سرمایه‌ ایرانیان خارج کشور می‌تواند مشکل بیکاری را حل کند

بر اساس برآورد‌ها سرمایه ایرانیان خارج از کشور بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است که اگر ۱۰ درصد این منابع یعنی ۴۰ میلیارد دلار آن در داخل کشور سرمایه گذاری شود کل مشکل بیکاری جوانان حل خواهد شد.

مهدی‌ پازوکی‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مخاطرات انحصار برای اقتصاد ملی،  گفت: اکنون بسیاری از مؤسسات نظیر برخی موسسات وابسته به نهادهای مذهبی در بخش معدن فعال هستند و وارد اقتصاد شده‌اند و از قدرت سیاسی خود بهره‌برداری می‌کنند که این موضوع با اقتصاد رقابتی در تضاد است.

وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی برای افزایش سرمایه گذاری‌ها تصریح کرد: تا زمانی که در فیلم‌های تلویزیونی افراد سرمایه‌دار را زالو صفت معرفی کنند، وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور همین گونه خواهد بود.

این اقتصاددان گفت: بر اساس برآورد‌ها سرمایه ایرانیان خارج از کشور بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است که اگر ۱۰ درصد این منابع یعنی ۴۰ میلیارد دلار آن در داخل کشور سرمایه‌گذاری شود، مشکل بیکاری جوانان حل خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به گسترش صنعت توریسم در کشور و جذب منابع از این بخش افزود: با توجه به اتفاقاتی که در کشورهای روسیه، ترکیه و کشورهای اطراف ایران رخ داده است و ناامنی ایجاد شده در این کشورها، در حال حاضر بهترین زمان برای جذب توریست‌های خارجی به ایران است، که هم در ایجاد اشتغال و هم در تولید ناخالص ملی و هم در درآمدزایی بسیار مؤثرخواهد بود.

پازوکی با اشاره به دو ویژگی منحصر بفرد ایران در منطقه افزود: انرژی ارزان و نیروی کار تحصیل کرده از مزیت‌های سرمایه گذاری در ایران است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه نیازمند ایجاد امنیت در اقتصاد هستیم گفت: باید شرایطی فراهم شود تا ریسک سرمایه گذاری در ایران کاهش یابد.

کد خبر : ۳۶۶۷۱۱