خبرگزاری کار ایران

تقویت مناسبات اقتصادی با روسیه از کانال اورال

asdasd
کد خبر : ۳۶۳۳۵۸

در نشست مشترک اقتصادی دو کشور که جمع زیادی از فعالان اقتصادی ایران و نمایندگان بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز در آن حضور داشتند، دو طرف زمینه‌های همکاری مشترک را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از  اتاق تهران، در راس هیات تجاری اورال روسیه، فرماندار استان سِوِردْلوفسک این منطقه حضور داشت. او به همراه رییس اتاق بازرگانی اورال، نمایندگان 34 بنگاه اقتصادی و صنعتی این منطقه را با خود به گفت‌و‌گو و مذاکرات اقتصادی با شرکت‌های ایرانی آورده بود.

در این دیدار، رییس اتاق تهران ابتدا روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و روسیه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد که به رغم سابقه دیرینه مناسبات میان دو کشور، اتفاقات رخ داده طی سال‌های اخیر در منطقه منجر به آن شد که روابط ایران و روسیه بیشتر تقویت شود. مسعود خوانساری با بیان اینکه در حال حاضر، ارتباط استراتژیک مستحکمی میان ایران و روسیه برقرار است، اضافه کرد که با این وجود، حجم مناسبات اقتصادی دو کشور در سطح پایینی قرار دارد که در این زمینه دو طرف باید کاستی‌ها و موانع را برطرف کنند.

رییس اتاق تهران، از مهم‌ترین دلایل حجم اندک مناسبات تجاری میان دو کشور را ضعف در مناسبات بانکی و نیز شناخت محدود بنگاه‌ها و تجار دو طرف از یکدیگر عنوان کرد و گفت: «ظرفیت‌های همکاری میان بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی کشور فراوان است و در این میان، نباید اجازه داد توافقات و مناسبات اقتصادی دو کشور دست‌خوش مسائل سیاسی شود.» خوانساری با اشاره به کاهش ارزش روبل طی ماه‌های اخیر و ضرر و زیان تجار ایرانی در مبادلات کالایی با روسیه از این محل، افزود: «در این زمینه، باید بانک‌های روسیه راه همکاری گسترده با بانک‌های ایران را در پیش بگیرند و تجار ایرانی بتوانند از خدمات ال‌سی بانک‌های روسی برخوردار شوند.» رییس اتاق تهران، در همین راستا خواستار حمایت و ضمانت همکاری‌ها و مراودات کالا و خدمات ایرانی به روسیه از طریق بانک‌ها و موسسات مالی این کشور شد.

عرضه کالاهای نوآورانه در بازار روسیه

وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه استان سوردلوفسک منطقه اورال روسیه، نیز در این دیدار طی سخنانی، با تایید اینکه حجم مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در سطح پایینی قرار دارد، گفت: «دولت روسیه ضامن تحکیم مناسبات میان منطقه اورال و تهران است، از این رو در سفر اخیر هیات اقتصادی این منطقه به ایران آماده توسعه مناسبات و همکاری ها هستیم.» «اورلوف» با بیان اینکه منطقه اورال روسیه از ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری بالایی برخوردار است، افزود: «کریدور برلین از این منطقه از روسیه می‌گذرد و این در حالی است که این منطقه یکی از قطب‌های صنعت متالورژی روسیه محسوب می‌شود.» وی از ایجاد مرکز تجارت بین‌المللی در منطقه اورال خبر داد که در حال حاضر نمایندگان چندین شرکت ایرانی نیز در این مرکز مستقر هستند. اورلوف با بیان اینکه در سال 2015 میلادی، ایران جایگاه 67 را بین کشورهای طرف همکاری تجاری با منطقه اورال روسیه را به دست آورد، گفت: «یکی از زمینه‌های همکاری که ما در گفت‌وگوهای خود با شرکت‌های ایرانی به دنبال آن هستیم، بخش کالاهای نوآورانه است.» وی همچنین، تولید واگن و لوکوموتیو در ایران را یکی از زمینه‌های مورد علاقه همکاری عنوان کرد.

همچنین در این دیدار، «بسدین» رییس اتاق بازرگانی و صنایع اورال از پیشنهادات تجاری و مالی این منطقه به طرف‌های ایرانی خبر داد و گفت: «با توجه به آنکه ارزش روبل کاهش یافته است، عرضه کالاهای نوآورانه می‌تواند یک ظرفیت بزرگ و جذاب برای همکاری شرکت‌های ایرانی و روس باشد چرا که این بخش از کالاها در حال حاضر توان رقابتی بالایی در بازار روسیه دارد.» پس از این سخنان،اعضای هیات اقتصادی – تجاری روسیه با همتایان ایرانی خود پای میز مذاکره نشستند. ثبات سیاسی در روابط دوجانبه باعث شده است تا استقبال خوبی از همکاری‌های اقتصادی از طرف بنگاه‌های ایرانی و روسی صورت بگیرد. بازرگانان و صنعتگران دو طرف به طور مستقیم و رودر رو برای همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری در تولید کالا در حوزه‌های مختلف صنعتی مذاکره کردند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز