خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛

نگرانی بخش خصوصی از تسری رقابت‌های سیاسی به فضای اقتصادی کشور

محسن جلال‌پور گفت: ما انتظار داریم که دولت بخش خصوصی را که در این سال‌ها به سبب تصمیمات سیاستمداران قبلی دچار بیشترین خسارت شده است را مورد حمایت قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات سال 94 در سطح اقتصادی کشور گفت: متاسفانه امسال سالی همراه با رکود و فشارهای جدی در بخش بنگاه‌های اقتصادی بود و عدم پرداخت بدهی‌های دولت به بخش خصوصی نیز بر این مشکلات افزود. هرچند برخی اتفاقات خوب مانند باز شدن فضای بین‌المللی و ایجاد امید و انگیزه برای بنگا‌ه‌ها رخ داد.

محسن جلال‌پور افزود: امنیت امروز ایران با توجه به وضعیت منطقه و ناامنی در حال تهدید  است که این تهدید ناشی از افزایش بیکاران و مشکلات ناشی از آن است.

وی افزود: اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی نگرانی جدی از تسری رقابت‌های جناحی و مسابقه سیاسی در فضای اقتصادی کشور دارد. فضای شکننده کسب و کار، طاقت و تحمل تنش‌های سیاسی را ندارد. سیاستمدارانی که به منافع ملی و معیشت مردم پایبندند باید از وارد ساختن رقابت سیاسی در عرصه اقتصاد بپرهیزند. سیاسی بازی در فضای اقتصاد می‌تواند امنیت ملی را به خطر بیندازد. سیاه‌نمایی سبب کاهش جاذبه سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: نگرانی دیگر ما عدم اهمیت مسئولین کشور به توسعه بخش خصوصی است. با توجه به فضای باز شده در  اقتصاد بین المللی شاهد هستیم که بیشترین تفاهم‌نامه و قراردادها را شرکت‌های دولتی و خصولتی امضا می‌کنند. ما توقع داریم همانطور که دولت در  بخش فاینانس‌ها و تضمین فاینانس‌ها این شرکت‌ها را یاری می‌کنند بخش خصوصی را نیز پشتیبانی کنند.

جلال‌پور تصریح کرد: ما انتظار داریم که دولت بخش خصوصی را که در این سال‌ها به سبب تصمیمات سیاستمداران قبلی دچار بیشترین خسارت شده است را مورد حمایت قرار دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با توجه به برنامه‌های بالا دستی گفت: ما نتوانستیم به همه برنامه‌های تدوین شده عمل کنیم به طور مثال در برنامه چهارم ما باید  کاهش برداشت 25درصدی از منابع عالی را اجرا می‌کردیم در حالی که 60 درصد نیز اضافه برداشت داشتیم که هیچ کسی به هیچ نهادی پاسخگو نبود.

وی با اشاره به تصویب بودجه سال جاری در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان توجه داشته باشند که بخش خصوصی نمی‌تواند بیش از این بار مالیاتی را تحمل کند و افزایش مالیات سبب می‌شود که به بنگاه ها و بخش خصوصی فشار بیاید. امیدواریم در این بودجه  به  پرداخت بدهی‌های دولت به بخش خصوصی و پیمانکاران توجه شود.

وی در پایان از  فعالیت اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در خصوص سفرهای متعدد هیات‌های ایتالیایی و سفر هیات  ایرانی به  ایتالیا تشکر کرد.

کد خبر : ۳۶۲۳۳۸