خبرگزاری کار ایران

حاتمی یزد در گفتگو با ایلنا :

تک نرخی شدن ارز با نرخ شناور امکان پذیر است

برای تک نرخی شدن ارز پیش نیازهایی لازم است که از مهمترین آنها مثبت شدن تراز تجاری است.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد شرایط کنونی برای تک نرخی شدن ارز اظهار داشت: برای تک نرخی شدن ارز پیش نیازهایی لازم است که از مهمترین آنها مثبت شدن تراز تجاری است.

وی گفت: تا زمانی که تراز تجاری منفی است و میزان واردات بیشتر از صادرات است نمی توان به تک نرخی شدن ارز اندیشید زیرا با رشد صادرات میزان درآمدهای ارزی افزایش پیدا می کنند.

حاتمی یزد با تاکید بر اینکه بانک باید ذخیره ارزی داشته باشد گفت: زمانی که تقاضا در بازار زیاد می شود بانک می‌تواند نوسانات نرخ ارز را در بازار کنترل کند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات خاطر نشان کرد: پیش بینی عرضه و تقاضای ارز در بازار در کوتاه مدت و بلندمدت و مدیریت دقیق آن بر عهده بانک مرکزی است .

وی افزود: تک نرخی شدن ارز با نرخ شناور امکان پذیر است تا بتواند در زمان تورم تغییر کند.

حاتمی یزد با بیان اینکه روابط ما با دنیا هنوز چندان مساعد نیست گفت: از سرگیری روابط سیاسی و اقتصادی زمانبر است و تا برداشتن کامل تحریم ها باید صبور بود.

وی با بیان اینکه آنچه از برجام انتظار می رفت هنوز حاصل نشده افزود: بانکهای بزرگ با ایران کار نمی کنند و از تحریم ها و جریمه های آمریکا می‌ترسند و روابط زمانی عادی می شود که رسما مقامات آمریکا و اداره اموال خارجی " افک" تصمیمات خود را اعلام کنند و بانکهای اروپایی به این نتیجه برسند که مشکلی وجود ندارد.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات ایران در خاتمه نرخ متعادل برای ارز تک نرخی را بین 3 هزار تا 3500 تومان عنوان کرد و گفت: این نرخ باید متناسب با نرخ تورم تغییر کند.

کد خبر : ۳۶۲۱۲۲