خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی:

قدرت نمایی پتروشیمیایی ایران در پسابرجام/ اعراب از تولید عقب می‌مانند

شاه‌دایی درباره برنامه npc برای متنوع‌سازی پتروشیمی اظهار داشت: ما تاکنون تامین خوراک صنایع پایین‌دست برای بسترسازی توسعه این صنایع را نداشتیم و اکنون تنوع درخوراک و گرید محصولات را هدف‌گذاری کردیم و شرکت‌های تولیدی را به این سمت سوق داده‌ایم و از طرف دیگر نیز با شرکت‌های خارجی در حال مذاکره هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا مرضیه شاه‌دایی مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی در نشست خبری در جمع خبرنگاران  در تشریح برنامه های نمایشگاه ایران پلاست در25 فروردین ماه وهمچنین برنامه های این شرکت در سال 95 گفت: نمایشگاه ایران پلاست با شعار کسب و کار جهانی از سال گذشته شروع شده و فراخوان و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این نمایشگاه انجام شده و 500 شرکت خارجی و 400 شرکت ایرانی در آن حضور خواهند داشت.

وی افزود: این نمایشگاه در فضایی به وسعت 28 هزار متر مربع که هشت هزار مترمربع از این وسعت متعلق به شرکت‌های خارجی از 25 کشور جهان است.

شاه‌دایی اظهار داشت: در این نمایشگاه از 25 کشور شرکت‌کننده در این نمایشگاه 13 کشور اروپایی، 10 کشور از آسیا و دو کشور نیز از آفریقا و استرالیا شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین با هماهنگی اتاق بازرگانی سعی کرده‌ایم که 200 تاجر فعال از کشورهای خارجی را در این نمایشگاه دعوت کنیم که برای بازدید حضور داشته باشند. زیرا هدف اصلی توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در لاستیک و پلاستیک است.

وی اظهار داشت: هدف از برگزاری نمایشگاه و حضور شرکت‌های بین‌المللی بوده که این شرکت‌ها در انتقال دانش و تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها کمک کنند.

معاون وزیر نفت در ادامه خاطر نشان کرد: اهداف پتروشیمی در ساختار جدید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان در این صنعت است و در جهت ایجاد زیر ساخت برای توسعه و همچنین حمایت از مجریان طرح‌ها و تکمیل و اجرای پروژه‌ها و تامین فاینانس و معرفی سرمایه‌گذار اقداماتی را انجام می‌دهد.

وی اظهار داشت: از محدودیت‌های ما تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین‌دستی بود که به دلیل اینکه خوراک بالادست تامین نمی‌شد مشکلاتی داشتیم لذا درحال حاضر یکی از برنامه‌های ما تامین خوراک این صنعت و توسعه آن است چرا که صنایع پایین‌دست از ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بالایی نسبت به دیگر صنایع نفتی برخوردار است.

شاه‌دایی توسعه صنایع میانی و پایین‌دستی را از جمله برنامه‌های تحقق یافتن اهداف اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: سیاست کلان ما توسعه صنایع پایین‌دستی و افزایش ظرفیت‌ واحدهای موجود است که این مهم در صورتی اتفاق می‌افتد که کمبود خوراک رفع شده و مشکلات تکنولوژی نیز با توجه به قدیمی بودن و بهره‌وری پایین آنها مرتفع و اصلاح شود و در این راستا ارتباط با شرکت‌های خارجی برای رفع موانع تولید و رسیدن به ظرفیت اسمی را مد نظر قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: از دیگر اهداف ما در پسابرجام جذب سرمایه‌گذار و تامین منابع مالی برای اجرای طرح‌ها است که در این راستا با استقبال خوبی از کشورهای اروپایی و آسیایی مواجهیم که در حال مذاکره هستند و در صورتی که برآیند تحقق این اهداف ایجاد شود و انتقال ارز و تامین مالی طرح‌ها فراهم شود محقق خواهد شد.

شاه‌دایی درباره برنامه npc برای متنوع‌سازی پتروشیمی اظهار داشت: ما تاکنون تامین خوراک صنایع پایین‌دست برای بسترسازی توسعه این صنایع را نداشتیم و اکنون تنوع درخوراک و گرید محصولات را هدف‌گذاری کردیم و شرکت‌های تولیدی را به این سمت سوق داده‌ایم و از طرف دیگر نیز با شرکت‌های خارجی در حال مذاکره هستیم.

وی درباره رقابت ایران و عربستان در تولیدمحصولات پتروشیمی گفت: تنوع خوراک از جمله مزایای ایران است که در این زمینه کشور ما قابل مقایسه با اعراب نیست اما به دلیل تحریم‌ها تاکنون توسعه محقق نشده و نتوانست ادامه یابد و گرنه از نظر توسعه صنایع پتروشیمی ما بسیار فراتر از عربستان هستیم و ضمن اینکه تنوع خوراک آنگونه که در ایران وجود دارد در هیچ کشوری دیده نمی‌شود و شرکت‌های اروپایی و آسیایی نیز به این امر واقفند.

وی ادامه داد: با توجه به نوع خوراک و پتانسیل موجود در ایران (متخصصین، نوع خوراک، دسترسی به آب‌های ‌بین‌المللی، وجود مشاوران و سازندگان متخصص داخلی، ) ایران را از دیگر کشورها متمایز کرده چرا که اعراب هم به لحاظ ارزی و تکنولوژی و هم به لحاظ به کارگیری متخصصین فقط از خارجی‌ها استفاده می‌کنند لذا به همین دلیل قیمت تمام شده محصولات‌شان با ایران متفاوت است ضمن اینکه ما از مزیت‌ گاز نیز برخورداریم که به ما کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه‌های پتروشیمی که از سال گذشته آغاز شده اظهار داشت: ما بررسی شهرک‌های صنعتی را آغاز‌کرده‌ایم و درصددیم که زیرساخت‌ها را آماده کنیم و در این راستا در کرمانشاه، کردستان، آذربایجان و خوزستان فعالیت‌هایی آغاز شده است.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که به شرکت‌هایی مجوز بدهیم که زنجیره ارزش را تکمیل کنند لذا مجتمع‌هایی که در حال تولید هستند و یا تک‌واحدی بودند به سمتی می‌روند که بتوانیم شهرک‌های صنعتی را ایجادکرده  که از جمله این طرح‌ها کردستان است که در کنار تولیدپلی‌اتلین واحد پایین‌دستی نیز ایجاد شده همچنین در ایلام و کرمانشاه نیز برنامه مشابهی را دنبال خواهیم کرد.

شاه‌دایی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره قرارداد با شرکت توتال فرانسه اظهار داشت: قبل از پایان سال گذشته مذاکراتی با این شرکت جهت سرمایه‌گذاری در پتروشیمی انجام شد همچنین با سه شرکت آلمانی درحال مذاکره هستیم که ظرف یکماه اینده توافق‌نامه آن محقق می‌شود.

وی افزود: با شرکت توتال در حال مذاکره برای ایجاد دو واحد پتروشیمی در بالادست و پایین‌دست هستیم که بعد از مذاکرات فنی نوع پروژه و خوراک محل آن را مشخص خواهیم کرد.

وی درباره رفع موانع صادرات محصولات تکمیلی گفت: ما با جلساتی که با تشکل‌های صنایع پایین‌دستی داشته‌ایم درصددیم که این مشکلات برطرف کرده و موارد طرح شده را با دولت در میان بگذاریم.

شاه‌دایی درباره اینکه همچنان بانک‌های خارجی از npc تضامین سرمایه‌گذاری می‌خواهند و به شرکت‌های بخش‌خصوصی اعتماد چندانی ندارند تصریح کرد: در گذشته صنایع ملی پتروشیمی متولی بوده و طبیعی است که گارانتی تامین مالی و فاینانس به عهده دولت بود. اما اکنون از نظر قانون منع داریم ولی با توجه به خواست تمام شرکتهای اروپایی و خارجی برای اینکه اطمینان حاصل شود و بخش‌خصوصی هم تضمین دهد دولت تعهد می‌دهد که در سطح کلان و با وزارت اقتصاد و بانک‌ها فرآیند را تسهیل کرده و با اصلاحاتی در قوانین شرایط تسهیل شود. ضمن اینکه باید گفت برخی فاینانسور ها نیز اعلام کرده‌اند که در قبال حمایت هلدینگ‌ها قرارداد می‌بندند.

وی درباره توسعه صنعت پتروشیمی اظهار داشت: برنامه ما این است که این صنعت در جاهایی توسعه یابد که پتانسیل اجرا مهیا باشد و به لحاظ آمایش سرزمین و تامین خوراک مشکلی وجود نداشته باشد همچنین از نظر تامین آب و زیرساخت‌ها و مباحث لجستیکی انتقال خوراک و محصول مانعی وجود نداشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه آینده این صنعت در کنار آب‌های خلیج فارس و عمان خواهد بود خاطر نشان کرد: در حال حاضر در منطقه ماهشهر و عسلویه زیرساخت‌ها فراهم است و با توجه به تکمیل ظرفیت‌ها در ماهشهر به دنبال توسعه آن هستیم و در منطقه عسلویه نیز حدفاصل بوشهر تا عسلویه به دنبال منطقه جدیدی هستیم، در پارسیان نیز زیرساخت‌ها و زمین آماده شده و در بخش یوتیلیتی و اسکله درحال مذاکره با شرکت‌های خارجی جهت جذب سرمایه‌گذار هستیم و منطقه چابهار نیز کاملا توسط بخش خصوصی توسعه خواهد یافت.

وی ادامه داد: در منطقه جاسک نیز حدود هزار هکتار زمین به پتروشیمی اختصاص خواهد یافت.

شاه‌دایی درباره توسعه صنایع میان‌دستی نیز گفت: برای این منظور باید خوراک فراهم شود تا صنایع گسترش یافته و واحدهای میانی ایجاد شود.

وی ادامه داد: تاکنون دو مشکل وجود داشت و آن اینکه پروپیلن کم بود در حالی که برنامه ما تولید سه میلیون تن از این محصولات است لذا با توجه به تامین خوراک گازی (gtp) و بحث تکنولوژی این صنایع تاکنون و در شرایط سال‌های تحریم رشدچندانی نداشتند چرا که صنایع میانی مشتق از پروپیلن و استایلن هستند که تکنولوژی آن موجود نبود. لذا در مذاکراتی که انجام شده به دنبال این هستیم که تکنولوژی با سرمایه‌گذاری خارجی وارد شود.

وی با اشاره به توسعه فازهای پارس جنوبی و تاثیر آن بر راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی اظهار داشت: در این مسیر خوراک لازم برای واحدهای پتروشیمی فراهم شده لذا ما می‌توانیم ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

شاه‌دایی ادامه داد: یک واحد کاویان دو که باید دو میلیون تن اتیلن تولید می‌کرد و از واحد دو نیز به دلیل نبود خوراک معطل بودند. همچنین برنامه داریم که خوراک واحدهای الفینی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: با توسعه فازهای پارس جنوبی برای استفاده از خوراک برنامه ریزی کردیم و در این راستا 55 طرح نیمه‌تمام داریم که وابسته به خوراک گاز و اتان پارس جنوبی هستند همچنین 28 طرح جدید تعریف کردیم و در نظر داریم که بتوانیم در داخل سرزمین و خلیج فارس و عمان از منابع توسعه پارس جنوبی استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: بخشی از اتان را نیز برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در نظر گرفتیم زیرا این محصول برای خارجی‌ها جذاب است.

وی درباره هدفگذاری برای تولید اظهار داشت: 10 واحد تولیدی پیش‌بینی کردیم که طبق برآوردها 6 تا 7 میلیون تن اضافه تولید خواهیم داشت همچنین فاز2 اتیلن غرب تکمیل می‌شود و فاز یک پتروشیمی دماوند نیز افتتاح خواهد شد.

شاه‌دایی درباره میزان تولید محصولات پتروشیمی در سال 94 نیز گفت: میزان تولیدات ما در سال گذشته 44 میلیون تن بود اما ظرفیت اسمی 60 میلیون تن بوده است.

وی درباره برنامه تولید متانول اظهار داشت: در سال‌های گذشته با توجه به محدودیت منابع گاز و تکنولوژی مجوز تولید متانول داده شد اما در حال حاضر جهت بهبود بازار این صنعت تولید آن محدود می‌شود لذا برای پنج سال آینده آنچه برنامه‌ریزی کرده‌ایم این است که تعدادی طرح که فاینانس آن انجام شده بود کار خود را ادامه دهد و طرح‌هایی که از پیشرفت کمی برخوردار بودند از طرف دولت حمایت مالی نخواهند شد و باید بخش خصوصی با منابع خود کار را ادامه دهد و هدف ما نیز این بود که صنایع تولید متانول به سمت واحدهای دیگر بروند و زنجیره اتانول را تکمیل کند.

معاون وزیر نفت درباره تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی اظهار داشت: در حال حاضر واحد آروماتیک برزویه، نوری، بوعلی و بندرامام مصحول بالابرنده اکتان را تولید می‌کند و همیشه پالایشگاه‌ها از این محصولات کمک می گرفتند و چیز جدیدی نیست اما با توجه به اینکه در زمینه تولید بنزین باید بهبود صورت گیرد میزان استفاده از این محصول افزایش یافته و نحوه و درصد استفاده را نیز استاندارد مشخص کرده است.

وی درباره برنامه دولت در صنعت پتروشیمی در سال جدید نیز گفت: تامین 50 میلیارد دلار فاینانس برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برای پروژه‌ها در سال جاری 7 تا 8 میلیارد دلار نیاز داریم و تحقق اینها بستگی به این دارد که شرکت‌های خارجی چقدر برنامه‌ریزی کرده باشند چون برخی از این شرکت‌ها محدودیت‌هایی دارند اما ما باید بتوانیم بستر لازم را فراهم کنیم.

وی درباره کیفیت محصولات پتروشیمی نیز گفت: یکی از دلایل پایین بودن کیفیت برخی محصولات این بود که تاکنون تکنولوژی‌های ما در برخی کارخانجات قدیمی بود اما اکنون شرایط بهتر شده است.

وی درباره استراتژی حمایت از مجتمع های با خوراک مایع با توجه به احتمال تک‌نرخی شدن ارز گفت: تک‌نرخی شدن ارز گریزناپذیر است اما صنایع باید به سمتی پیش بروند که رقابت‌پذیر باشند. در حال حاضر نیز شرکت‌ها حاضر هستند هزینه‌ها را کاهش دهند تا در بازار رقابتی شرکت کند.

شاه‌دایی درباره فروش محصولات پتروشیمی در بورس نیز گفت: فعلاً طبق آنچه وزارت صنعت اعلام کرده فروش خارج از بورس قانونی نیست اما این مسئله مشکلاتی نیز دارد لذا اگر قرار است فروش در بورس ادامه یابد ساختار بورس باید تغییراتی داشته باشد.

 

کد خبر : ۳۶۰۵۹۶