خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در جمع خبرنگاران:

مبادلات ایران و هند از این پس به صورت یورو خواهد بود

وزیر نفت گفت: فروش محموله های نفت خام ایران به هند با روپیه متوقف شده است و از این پس مطالبات نفتی به صورت یورو دریافت می شود.

به گزارش  ایلنا، بیژن زنگنه در حاشیه همایش تجاری ایران و هند در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا در نشست دوحه شرکت می کنید، گفت: هنوز زمان زیادی تا برگزاری این نشست باقی مانده است.

وی در پاسخ به پرسشی در این باره که عربستان به تازگی اعلام کرده است که نفتکشهای خارجی که یکی از سه پایانه آخر محل بارگیری آنها ایران بوده است، باید پیش از ورود به آبهای عربستان از مقامهای سعودی مجوز بگیرند، گفت: «عربستان چه قدرتی دارد که نفتکشهای ما را تحریم کند.»

وزیر نفت درباره علاقمندی هندیها برای همکاریها در بخش انرژی ایران تصریح کرد: طرف هندی اظهار علاقه کرده است تا در توسعه طرحهای پتروشیمی ایران همکاری داشته باشد، ما نیز در این مهم همکاریهای لازم را با هند انجام خواهیم داد که یکی از آنها تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است.

زنگنه افزود: هند می تواند یا به صورت مستقل، یا با شرکتهای سرمایه گذار و یا از طریق شرکتهای مهندسی و ساخت تجهیزات در ایران فعالیت کند.

وی به توسعه روابط بانکی میان ایران و هند اشاره کرد و گفت: در این باره مذاکراتی انجام دادیم که باید عنوان کرد یک کانال بانکی باز شده است و ٢ کانال دیگر بانکی باز خواهد شد که بانک مرکزی می تواند از طریق آنها به ٦ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در هند دسترسی یابد.

وزیر نفت با بیان این که طرف هندی اعلام کرده است بلافاصله پس از باز شدن کانالهای بانکی بدهی خود را پرداخت می کند، گفت: بدهی نفتی ٦ میلیارد دلاری هند به ایران متعلق به بانک مرکزی است که آن را پیگیری می کند.

زنگنه درباره پرداخت بدهی ایران به صورت خرید کالا نیز اعلام کرد: خرید کالا از هند در ازای مطالبات نفتی متوقف شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که منابع ایران از چه طریق به بانک مرکزی ارسال می شود، گفت: این منابع کالا نیست و از این پس نیز به صورت یورویی با هند معامله خواهیم کرد.

وزیر نفت درباره ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به هند از مسیر دریا گفت: هنوز تفاهمی در این زمینه وجود ندارد و هندیها باید طرحهای خود را بررسی و به ایران اعلام کنند.

زنگنه تصریح کرد: ٢ گزینه صادرات گاز به هند از طریق خط لوله و به صورت ال ان جی وجود دارد که آنها باید بررسی شوند.

وی درباره همکاری ایران و هند در زمینه توسعه میدان گازی فرزاد بی، گفت: هند موافقت کرده است گاز تولیدی این میدان را دریافت کند و بفروشد.

وزیر نفت اظهار کرد: هندیها خواهان سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران هستند، ما نیز قبول کرده ایم خوراک مورد نیاز این واحدها را تامین کند.

زنگنه درباره ایرادهای وارد شده از سوی سازمان بازرسی کل کشور به مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: مذاکراتی با این سازمان انجام شده است و ما راه حلهایی را برای رفع ایرادها و نگرانیها ارائه کرده ایم.

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین نیز گفت: هنوز برنامه ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.

لایحه بودجه امسال کل کشور در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

 

کد خبر : ۳۶۰۱۰۶