خبرگزاری کار ایران

ثبت اولین پروژه مکانیسم توسعه پاک در سازمان ملل

هجدهمین پروژه مکانیسم توسعه پاک (CDM) کشور برای پروژه جمع آوری گازهای ارسالی به فلر پالایشگاه گاز سرخون و قشم با حمایت شرکت ملی گاز ایران توسط شرکت پالایش گاز سرخون و قشم و پژوهشگاه صنعت نفت در بهمن ماه سال جاری در هیئت اجرایی سازمان ملل به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از واحد خبر ارتباطات پژوهشگاه صنعت نفت، از آنجا که این پروژه بر اساس شرح کار پروژه جمع آوری گازهای ارسالی به فلر پالایشگاه گاز سرخون و قشم در حین اجرای پروژه طراحی و توسعه یافته و به تایید سازمان ملل رسیده است، این اولین متدولوژی کشور و خاورمیانه در جمع آوری گازهای ارسالی به فلر بوده که کاملا بومی است و  در پروژه های جمع آوری گازهای ارسالی به فلر سایر پالایشگاه ها نیز کاربرد دارد .

بر پایه این گزارش این طرح پژوهشی، دارای مزایای اقتصادی و زیست محیطی بی شماری برای پالایشگاه‌ها و مناطق اطراف  آن است و  به بهینه‌سازی منابع و جلوگیری از هدر رفت سوخت نیز کمک می‌کند.

بر هیمن اساس با اجرای این پروژه از سوختن 3،14 میلیون متر مکعب در سال و 1800 متر مکعب گاز شیرین در ساعت در فلر پالایشگاه جلوگیری می شود که منجر به دریافت سالانه 48 هزار گواهی کاهش دی اکسید کربن از سازمان ملل متحد و فروش آن در بازارهای جهانی می شوند.

این گزارش می افزاید: با اجرای این طرح، به دلیل کاهش سوزاندن گازهای مازاد در فلر پالایشگاه‌ها، آلودگی هوای سایت پروژه و مناطق اطراف کاهش یافته که جایگزینی گاز بازیافتی به جای سوخت‌های مایع در شبکه مصرف، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، افزایش میزان تولید گاز و افزایش درآمد پالایشگاه ها را به دنبال خواهد داشت.

همچنین با توجه به پذیرش تعهدات کاهش انتشار  توسط دولت جمهوری اسلامی ایران اجرا و ثبت این پروژه تحت مکانیسم توسعه پاک منجر به کاهش 37% انتشار پالایشگاه گاز سرخون و قشم نسبت به سناریوی پایه می شود که نشان از کاهش بیش از 25% مازاد بر تعهدات پالایشگاه گاز سرخون تحت اهداف مشارکت ملی معین جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند این مازاد را در بازارهای بین المللی یا به جای تعهدات سایر مجتمع های شرکت ملی گاز ایران عرضه نماید.

بر اساس این گزارش افزایش امنیت عرضه گاز بخصوص در فصول سرد سال، هزینه کرد 3% از درآمدهای ناشی از فروش گواهی برای توسعه اقتصادی – اجتماعی مناطق اطراف پروژه و اشتهار به سرآمدی زیست محیطی در عرصه های بین المللی و داخلی را از دیگر مزایای شاخص این طرح است.

گفتنی است، این اولین پروژه مکانیسم توسعه پاک شرکت ملی گاز ایران است که با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت در سازمان ملل به ثبت رسیده و سومین پروژه ثبت شده مکانیسم توسعه پاک وزارت نفت محسوب می‌شود و البته دو پروژه دیگر شرکت ملی نفت با همکاری شرکت‌های خارجی به ثبت رسیده بودند.

 

کد خبر : ۳۵۷۱۲۸