خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل منطقه آزاد قشم در گفت‌وگو با ایلنا:

فاینانس چینی پل خلیج فارس قطعی شده است/ آغاز عملیات آبی از سال آینده

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ متقاضی خارجی برای سرمایه گذاری در ساخت و تامین فاینانس پروژه پل خلیج فارس اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: از سال آینده علمیات آبی پل خلیج فارس شروع می‌شود.

حمیدرضا مومنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه پروژه شبکه ارتباطی پل خلیج فارس در حال حاضر پیشرفت ۱۷.۵ درصدی دارد، اظهار داشت: از ۶ کیسون در خشکی عملیات اجرایی ۴ کیسون به پایان رسیده است و در سال ۹۵ عملیات آبی شروع می‌شود و کیسون‌های بخش دریا شروع خواهد شد.

وی افزود: قرار‌گاه خاتم‌الانبیاء به عنوان پیمانکار این پروژه مذاکره‌هایی را با شرکت‌ها و کشورهای خارجی برای ساخت عرضه در حال انجام است و پیشنهادهای مختلفی هم در ارتباط با سرمایه گذاری بر روی ساخت پل و تامین خط مالی پروژه و فاینانس شده است.

مدیر عامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ متقتاضی برای سرمایه‌گذاری و تامین خط اعتباری این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: قرار بر این است که سازمان منطقه آزاد قشم و قرارگاه خاتم‌الانبیا شرکت‌های متقاضی را از لحاظ مالی، فنی و نیروی انسانی بررسی و ارزیابی کنند.

مومنی ادامه داد: برای ما فقط تامین خط اعتباری این پروژه مهم نیست و پل خلیج فارس یک شبکه ارتباطی است که ۹۲ کیلومتر راه آهن، ۸۶ کیلومتر اتوبان دو باند رفت و دو باند برگشت دارد و باید برای اسکله کاوه ۶ پست ایجاد شود که ۴ پست آن در این طرح تعریف شده است که با ساخت این اسکله بندر کاوه تکمیل می‌شود و یک شبکه ارتباطی قوی راه اندازی خواهد شد.

او با بیان اینکه با اجرایی شدن پل خلیج فارس ماموریت کریدور شمال به جنوب عملیاتی می‌شود، گفت: در ماده ۶۲ مشکلی وجود دارد و براساس آن دولت باید تضامنی برای مجوز فاینانس ارائه بدهد که به دنبال رفع این نقص هستیم.

مدیر عامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه کشورهای مختلفی پیشنهاد تامین فاینانس پل خلیج فارس را داده‌اند، اظهار داشت: یک فاینانس چین برای این پروژه تعریف شده بود که یک سقفی داشت و این سقف برای امسال پر شده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه روابط اقتصادی با چین افزایش یافته فاینانس این پروژه هم در پروژه‌های سال آینده تعریف شده و این فاینانس قطعی است؛ البته پیشنهادهایی هم از سایر کشور‌ها شده است که آن‌ها هم در حال بررسی هستند.

مومنی با اشاره به هزینه برآورده شده برای این پروژه گفت: هزینه کل پروژه پل خلیج فارس ۹۲۶ میلیون یورو است که ۱۷۳ میلیون یورو از این رقم به ساخت پل اختصاص می‌یابد و تا کنون هم ۲۰۰ میلیارد تومان از سهم ۱۵ درصدی دولت هزینه شده است.

کد خبر : ۳۵۰۸۲۴