خبرگزاری کار ایران

چیت چیان اعلام کرد:

آمادگی ایران برای همکاری با آذربایجان در انرژی‌های تجدیدپذیر

وزیر نیرو در دیدار با وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان از آمادگی ایران برای همکاری مشترک در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمید چیت چیان در دیدار با "شاهین مصطفی‌یف" وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان که در ساختمان ستادی این وزارتخانه انجام شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: مذاکراتی در خصوص احداث نیروگاه‌های بادی و زمین‌گرمایی با همکاری مشترک سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) و آژانس دولتی انرژی‌های تجدیدپذیر آذربایجان در مشکین شهر و خواف انجام شده بود که در آینده نزدیک، اجرایی خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه پس از برداشته شدن تحریم‌ها سطح روابط بین جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان به‌سرعت رو به افزایش بوده و این به نفع هردو کشور خواهد بود، بیان داشت: از آغاز دولت یازدهم، تاکنون چهار ملاقات بین روسای جمهور دو کشور صورت گرفته و سفر چند روز آینده "الهام علی‌یف" رئیس جمهور آذربایجان به ایران باعث گسترش و توسعه بیشتر روابط بین دو کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو علاقمند به گسترش روابط با آذربایجان در زمینه آب و برق است با اشاره به روند اجرایی پروژه سد "خدا آفرین" گفت: در مورد این سد اقدام‌های لازم در ایران انجام شده و مسائل کوچکی باقیمانده که به‌زودی مرتفع خواهد شد.

چیت‌چیان در خصوص پروژه اتصال شبکه‌های برق کشورهای ایران، آذربایجان، گرجستان و روسیه که به نفع هر چهار کشور خواهد بود، اظهار داشت: با توجه به اینکه پیک مصرف برق آذربایجان و روسیه و گرجستان در زمستان و پیک مصرف برق ایران در تابستان است، ضمن تبادل برق می‌توانیم در تابستان وارد کننده برق از آذربایجان و روسیه و گرجستان و در زمستان صادر کننده برق به این کشورها باشیم و هزینه احداث نیروگاه‌های جدید را کاهش دهیم.

در ادامه این دیدار "شاهین مصطفی یف" وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان ضمن ابراز خرسندی از این نشست، با اشاره به اینکه تفاهم نامه  "اردوباد-مارازاد" در سال 2014 منعقد شده است اظهار امیدواری کرد پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی این سند مصوب شود.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است که در مورد پروژه سد خدا آفرین مذاکراتی انجام شده است، ولی این پروژه عملیاتی نشده است، گفت: با حل شدن مسائل فنی، امیدواریم هرچه سریع‌تر این پروژه اجرایی شود.

مصطفی‌یف با بیان اینکه اکنون زمان تجارت برق است، با اشاره به اتصال شبکه برق بین سه کشور ایران،‌ آذربایجان و روسیه گفت: امیدواریم مسائل فنی این طرح تا یک ماه آینده مرتفع شود و توافق‌نامه فروش برق را عملی نموده و هر سه کشور آذربایجان، ایران و روسیه از این امر منتفع شویم.

 

کد خبر : ۳۴۹۰۶۳