خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت:

وزارت نفت در صورت امضای قرارداد جدید جزئیات آن را اطلاع‌رسانی می‌کند

سخنگوی دولت گفت: ما هیچ‌چیز محرمانه ای نداریم، کدام قرارداد نفتی است که هم‌اکنون امضاشده و ما باید آن را مخفی کنیم، قرارداد جدیدی امضا نشده است و اگر قرارداد جدیدی امضا شود جزئیات آن از سوی وزارت نفت اطلاع‌رسانی می شود.

به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت در پاسخ به این پرسش شانا که ظرفیتهای جدید پیش‌بینی‌شده برای سرمایه‌گذاری در نفت در قالب لایحه بودجه ٩٥ و برنامه ششم توسعه چیست؟ گفت: یکی از مزیتهای ما سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز است، در این زمینه برای اکتشاف و افزایش ظرفیت تولیدی باید گامهای بزرگی برداشته شود.

وی  افزود: ما درگذشته، بیش از چهار میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کردیم. ازاین‌رو، بازگشت به این ظرفیت از تولید «امتیاز» است و مؤلفه‌های برای قدرت اقتصادی به شمار می رود، بنابراین، از این‌ جهت وزارت نفت و شرکت ملی نفت، درباره برخورداری از سرمایه گذاریهای متخلف اعم از سرمایه گذاریهای که از طرف دولت شکل می‌گیرد و یا سرمایه گذاریهای که از طرف شرکتهای نفتی انجام می‌شود، گامهای بزرگی برای افزایش سرمایه‌گذاری و ظرفیت تولید نفت انجام داده است.

سخنگوی دولت درباره تمهیدات پیش‌بینی‌شده در قالب برنامه ششم برای رشد سرمایه‌گذاری در نفت گفت: در برنامه ششم توسعه، (از ٩٥ تا ٩٩) هرسال پیش‌بینی‌شده که چه مقدار سرمایه‌گذاری در این جهت انجام شود.

معاون رئیس جمهوری، همچنین در پاسخ به پرسشی درباره قراردادها ازجمله قراردادهای نفتی گفت: ما هیچ‌چیز پوشیده ای نداریم، کدام قرارداد نفتی است که هم‌اکنون امضاشده و ما باید آن را مخفی کنیم، هنوز قرارداد جدیدی امضا نشده است و اگر قرارداد جدیدی امضا شود جزئیات آن از سوی وزارت نفت اطلاع‌رسانی می شود.

وی در ادامه با طرح این سؤال که آیا در سالهای گذشته این‌گونه بوده که هر مدرک و اسنادی باید روی سایت قرارداد؟! گفت: آیا درگذشته نیز این‌گونه عمل شده است که اکنون برخی در اینباره از دولت انتقاد می‌کنند ما هیچ‌چیز پوشیده و پنهانی نداریم.

نوبخت در ادامه، به جلسه روز یکشنبه هیئت دولت اشاره کرد و افزود: با مصوبه دولت در جلسه هیئت وزیران مقرر شد بدهی و طلب افراد حقیقی و حقوقی با دولت از طریق اوراق مالی تسویه، تهاتر و تسویه شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: ١٠ هزار میلیارد اعتبار تا پایان سال برای این منظور در نظر گرفته شده است تا با اشخاص حقیقی و حقوقی که از دولت طلب دارند و در عین حال بدهکار هم هستند از طریق اوراق مالی تسویه کنیم.

نوبخت با اشاره به گزارش خزانه دولت، گفت: تا تاریخ ٢٢ بهمن امسال، ٢٠ هزار میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی پرداختی داشتیم، ٣٥٠٠ میلیارد تومان نیز برای مهار آبهای مرزی داده شده است و ١٥٠٠ میلیارد تومان هم برای آب رسانی روستایی در حال پرداخت هستیم که جمع آنها ٢٥ هزار میلیارد تومان می‎شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: ٥ هزار میلیارد تومان دیگر به صورت اوراق تا پایان امسال عرضه می‌شود، ضمنا تا قبل از پایان سال، چند هزار میلیارد تومان هم به صورت نقدی بین پیمانکاران توزیع می‎کنیم و تا پایان امسال بیش از سال گذشته برای طرحهای عمرانی پرداختی خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرد: امیدواریم با رشد مثبت بورس و کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی و کاهش سود بانکی مجموعه‌ای برای تحرک بخشی به اقتصاد ایجاد شود.

نوبخت رشد اقتصادی کشور را مثبت اعلام کرد و گفت: برای رشد فزاینده اقتصادی طبق پیش بینی مراجع جهانی که ٥ تا ٦ درصد بوده، آماده شده‌ایم، هفته آینده به تفصیل برنامه های اقتصادی دولت اطلاع رسانی می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش درباره وضعیت لایحه بودجه سال ١٣٩٥ در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نظر دولت این بود که مجلس بعد از حضور نمایندگان در حوزه های انتخابیه براساس ماده ١٨٦ آیین نامه داخلی امکان بررسی لایحه بودجه را دارد و باید طوری برنامه ریزی کند که بودجه سال آینده در پایان امسال به تصویب برسد.

سخنگوی دولت گفت: بودجه غیر از این که پیش بینی درآمدها و هزینه هاست، نوعی علامت به بخش خصوصی و غیر دولتی است که قرار است با دولت مشارکت داشته باشند، بنابراین به مصلحت نیست بودجه چند ماه در سال آینده تعطیل باشد.

نوبخت افزود: اگر از سال آینده لایحه بودجه تصویب نشود افزایش حقوق بازنشستگان از آغاز سال ٩٥ عملیاتی نخواهد شد، امیدواریم بدون ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه را به موقع به اتمام برسانیم، حتی اگر تا هفته سوم فروردین طول بکشد دولت می‌تواند در هفته چهارم پرداختها را اجرایی کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان این که محدودیت سوئیفت بانکی برطرف شده است، تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی چند روز گذشته گزارشی ارائه کرد که نشان می‌داد فعالیتها در حوزه سوئیفت در حال انجام است و اگر مشکلی نیز وجود داشته باشد به مرور برطرف خواهد شد.

وی در ادامه درباره جزئیات و نحوه چگونگی اجرای برجام ٢ از سوی رئیس جمهوری نیز گفت: بزودی جزییات و نحوه اجرای برجام ٢ در کشور ارائه خواهد شد، باید به جای تخریب و تهمت با یکدیگر گفتگو کنیم، اگر اختلاف سلیقه‌ای در برخی موارد وجود دارد راه آن تخریب یکدیگر در رسانه ها نیست، با گفتگو و مذاکره اختلافها برطرف خواهد شد.

 

کد خبر : ۳۴۷۶۵۹