خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

آب ومحیط زیست مهمترین دغدغه دولت است

جلال پور گفت: ما در سرشماری دهه هفتاد 26درصد اشتغال در بخش کشاورزی داشتیم ولی اکنون این میزان به 18 درصد رسیده است که عمده دلیل این کاهش کمبود منابع آبی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا صبح امروز رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست خبری همایش آب با اشاره به سیاست نگاه اتاق به این مسئله حساس گفت: کمتر موردی در اتاق پیش می آید که در انتهای آن به موضوع آب پرداخته نشود و اتاق  این مسئله علاوه بر نگاه اقتصادی نگاه اجتماعی، فرهنگی و ملی دارد.

محسن جلال‌پور افزود: اتاق بازرگانی در چهار، پنج سال گذشته نگاه جدی به این موضوع داشته و از دولت یازدهم این مقوله را به عنوان جدی‌ترین مسئله مطرح کرده است بطوری که در صحبت‌های آقای نوبخت نیز در اجلاس ماهیانه اتاق بازرگانی آب و محیط زیست را جزو مهم‌ترین دغدغه‌های دولت عنوان کرد.

وی افزود: سال ها پیش وقتی خیلی از مسئولین کمتر به فکر آب بودند ما در اتاق بازرگانی به فکر این موضوع بودیم و حتی قانون اول کسب و کار را به آب و کشاورزی اختصاص دادیم.

وی ادامه داد: تا به امروز راه‌های خوبی ارائه شده و این روند ادامه خواهد داشت. زیرا این مسئله از حساس‌ترین دغدغه‌های کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شعار امسال سازمان ملل گفت: سازمان ملل امسال را سال آب و اشتغال اعلام کرده که کشور ما در این دو حوزه مشکلات بسیاری دارد. ما در سرشماری دهه هفتاد 26درصد اشتغال در بخش کشاورزی داشتیم ولی اکنون این میزان به 18 درصد رسیده است که عمده دلیل این کاهش کمبود منابع آبی است. این در حالی است که ما همواره بر امنیت غذایی تاکید داشتیم.

جلال‌پور ادامه داد: در سال 1380 عمده‌ترین تکیه استان کرمان در بخش کشاورزی بود که ما همان زمان در اتاق کرمان پیشنهاد دادیم که این تمرکز بر روی بخش معدن منتقل شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اکنون بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش معدن در استان کرمان صورت گرفته است و این نشان دهنده این است که این تغییر مسیر جواب داده است. بر همین اساس ما باید امروز پیش‌بینی کنیم که توسعه استراتژی کشور برچه مبنایی باید قرار گیرد تا با یک توسعه پایدار برسیم.

جلال‌پور افزود: در اقتصاد ما هیچ مقوله‌ای وجود ندارد که نتوان آن را به آب ارتباط داد. مدیران ما در بخش مدیریت آب اشتباهات غیرقابل جبرانی کرده‌اند که نمونه آن احداث‌ سدهای فاقد کارشناسی شده و خشک شدن دریاچه ارومیه است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به جنگ تحمیلی گفت: در حالی که ایران و عراق به مدت هشت سال با یکدیگر درگیر بودند کشور ترکیه با احداث‌ سدهایی بر روی رودهایی  که به ایران و عراق ختم می‌شد ذخایر آبی قوی برای خود ایجاد کرد به طوری که امروز این کشور دارای بیشترین ذخایر آبی در منطقه است در حالی که بزرگترین مشکل ایران و عراق خشکسالی و ریزگردها است این امر نشان می‌دهد که ما باید دیپلماسی آبی را توسط وزارت خارجه پیگیری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سفر ایتالیا و فرانسه رئیس جمهور اظهار داشت: در این سفرها ما به عنوان بخش خصوصی تاکید جدی بر مسئله انتقال تکنولوژی و استفاده بهینه از آن را پیگیری کردیم و همچنان به دنبال آن هستیم لازم است اینجا متذکر شوم کرمان تنها استانی است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اولین پروژه آب شیرین کن را در بندرعباس انجام داد و آب شیرین را به استان منتقل کرد.

کد خبر : ۳۴۷۵۶۲