خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با ایلنا:

تاسیس اولین منطقه آزاد مستقل توسط وزارت راه شهرسازی / جزییات سرمایه‌گذاری های جدید در منطقه آزاد فرودگاه امام

asdasd
کد خبر : ۳۴۷۵۲۵

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه منطقه آزاد فرودگاه حضرت امام مستقل از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد است گفت: با سرمایه‌گذاران خارجی متعددی برای حضور در منطقه آزاد زیر نظر وزارت راه شهرسازی مذاکرات کرده‌ایم و به زودی قرارداد با شرکت‌ پستی DHL امضا می‌شود.

 اصغر فخریه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه ماده 166 برنامه پنجم توسعه این اجازه را به وزارت راه و شهرسازی می‌دهد که منطقه ازاد فرودگاه امام را تاسیس کند گفت: وزارت راه و شهرسازی تحت این قانون اقدام به تاسیس منطقه آزاد فرودگاه حضرت امام کرده است و این منطقه جزء لایحه اخیر افزایش تعداد مناطق آزاد که در مجلس رای نیاورد نیست.

وی با تاکید براینکه از 4 اسفند بخشی از فرودگاه امام یکی از مناطق آزاد کشورمان محسوب می‌شود اظهار داشت: منطقه آزاد فرودگاه امام شامل تمامی قوانین مناطق آزاد از جمله معافیت‌های مالیاتی و گمرکی خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هزار و 500 هکتار از محدوده فرودگاه حضرت امام در منطقه آزاد قرار دارد تاکید کرد: مدیریت این منطقه برعهده وزارت راه و شهرسازی است و برای اواین بار است که یک دستگاه عمرانی و اجرایی نسبت به تاسیس منطقه آزاد مستقل اقدام می‌کند.

فخریه کاشان افزود: در قانون برنامه پنجم پیش‌بینی شده بود که این منطقه کاملا مستقل دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد باشد.

وی افزود: البته به طرو قطع با شورای عالی مناطق آزاد همکاری خواهیم داشت و هدف ما این نیست که معارض با قوانین عمومی کشور عمل کنیم.

قائم‌مقام وزیر راه وشهرسازی با تاکید براینکه منطقه آزاد فرودگاه حضرت امام از لحاظ حقوقی مستقل است و این استقلال را دارد که جدا از دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد فعالیت کند گفت: به طور قطع همکاری نزدیک با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد خواهیم داشت و هماهنگ با این دستگاه خواهیم بود چنانکه با گمرک هم تفاهم‌نامه‌ای را مبنی براینکه سیاست‌های کلی و یک پارچه ای را در نظر بگیریم امضا رساندیم اما در نهایت مناطق آزاد متعلق به یک نهاد خاصی نیست  برای تمام ملت ایران است.

جزئیات سرمایه‌گذاری در اولین منطقه آزاد مستقل

قائم‌مقام وزیر راه وشهرسازی با اشاره به توافق‌ها و قراردادها با شرکت‌های خارجی برای حضور در منطقه آزاد فرودگاه حضرت امام گفت: مهمترین قراردادی که به زودی با سرمایه‌گذار خارجی منعقد می‌شود حضور شرکت DHL است که این شرکت معتبر ترانزیت بار قصد تبدیل فرودگاه امام به هاب منطقه را دارد .

فخریه کاشان ادامه داد: یک شرکت آلمانی هم در خواست راه‌اندازی مرکز لجستیک در فرودگاه امام را داده است .

وی با بیان اینکه قراراست شرکت‌های بزرگ خارجی وارد فرودگاه امام شوند و بار خود را در فرودگاه امام تخلیه و از آنجا به کشورهای منطقه توزیع کنند گفت: به دنبال این هستیم که چیزی شبیه به دبی فاینال شال سنتر در فرودگاه امام راه‌اندازی کنیم که عملیات مالی، بانکی و بیمه‌ای را در آنجا به صورت گسترده و بین‌المللی انجام دهیم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین قرار است مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما در این منطقه راه‌اندازی شود و فرودگاه حضرت امام را به مرکز پشتیبانی منطقه تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی هم برای صنایع و تکنولوژی‌های های‌تک در نظر گرفته‌ایم ادامه داد: انتقال فناوری صادرات در اولویت سرمایه‌گذاری قرار دارد.

فخریه کاشان با تاکید براینکه در منطقه آزاد فرودگاه امام به دنبال فعالیت‌های تجاری هستیم تاکیدکرد: به شدت مخالف این هستیم که منطقه آزاد فرودگاه حضرت امام چیزی شبیه کیش وقشم شود و به طور قطع در این منطقه واردات نخواهیم داشت.

قرارداد به DHL نهایی شده است

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد با شرکت پستی DHL تقریبا نهایی شده است گفت: به زودی این قرارداد به امضا می‌رسد.

وی ادامه داد: شرکت DHL تاسیساتی را در منطقه آزاد جدید خواهد ساخت و از این پس هواپیماهایشان بار را در منطقه آزاد فرودگاه امام تخلیه و از این نقطه به کشورهای منطقه توزیع خواهد کرد.

وی با تاکید براینکه فصل جدیدی از ترانزیت هوایی در منطقه رخ می‌دهد گفت: با ورود سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی به منطقه آزاد فرودگاه حضرت امام، این منطقه هاب هوایی خواهد شد.

فخریه کاشان همچنین درباره افزایش ترانزیت هوایی در بین شرکت‌های کارگوی ایران گفت: در شرایط جدید و با لغو تحریم‌ها هیچ محدودیتی برای افزایش ترانزیت هوایی شرکت‌های داخلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: شرکت‌های داخلی می‌توانند با حمل کالای مجاز میزان جابجایی بار و ترانزیت هوایی خود را افزایش دهند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: البته برای این ماموریت نیاز به تاسیساتی از جمله سالن ترانزیت و مراکز اقامتی وجود دارد و باید بین پرواز‌های داخلی و فرودگاه حضرت امام و همچنین فرودگاه مهرآباد اتصالاتی برقرار شود که دستیابی به این برنامه‌ها در دراز مدت انجام پذیر است اما برنامه‌های استراتژیک و راهبردی برای ترانزیت هوایی منطقه داریم.

وی تاکید کرد: اولویت وزارت راه و شهرسازی در جذب سرمایه‌گذاران در فرودگاه حضرت سرمایه‌گذاری برای تاسیس انبارهای کالا، تاسیسات لجستیک برای فناوری صادرات و همچنین سرمایه‌گذاری برای تولید کالاهای صادراتی مانند دارو است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز