خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور :

برای رشد 8 درصدی به سالانه 50 میلیارد دلار منابع خارجی نیاز است

برخی متاسفانه زمان مذاکرات بر عدم اجرایی شدن برجام تاکید داشتند و باور اینکه تحریم‌ها از سوی آمریکا لغو شود برایشان سخت بود و می‌گفتند مگر آن‌ها به ما امتیازی خواهند داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز با حضور در شورای مدیران ارشد بانک مرکزی اظهار داشت: دو بخش مهمی که در تحریم‌ها مورد توجه آمریکایی‌ها بود وزارت نفت و بانک مرکزی ایران بودند که جزو نقاط حساس و کلیدی اقتصاد ایران به شمار می‌روند. بخش نفت به عنوان تامین کننده اصلی منابع و سیستم بانکی نیز به عنوان مرکز اصلی سیاست‌گذاری‌های عمده محسوب می‌شدند.

وی افزود: انصافا با تمام مشکلاتی که در کشور بود بانک مرکزی نگذاشت در این مدت کشور با اخلالی روبرو شود.

وی با بیان اینکه عده‌ای در کشور به دنبال رفع مشکلات  مردم هستند گفت: برخی متاسفانه زمان مذاکرات بر عدم اجرایی شدن برجام تاکید داشتند و باور اینکه تحریم‌ها از سوی آمریکا لغو شود برایشان سخت بود و می‌گفتند مگر آن‌ها به ما امتیازی خواهند داد.

وی گفت: زمانی هواپیمای دست دوم وارد کشور می‌شد و برخی خوشحال می‌شدند اما اکنون واردات 118 هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک و باز پرداخت آن از محل فروش بلیت برایشان باور نکردنی است و می‌گویند مگر اولویت کشور خرید هواپیما بود. مشخص نیست چرا این افراد نمی‌خواهند گره‌های زندگی مردم که با ندانم کاری برخی از مدیران به وجود آمده بود باز شود؟

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: ما علاقه‌مندیم اداره کشور برمنبای اصول علمی عقلانی صورت گیرد که لازمه آن این است که همه فعالان دربخش‌های اقتصادی نقطه‌ نظرات خود را ارائه دهند. ما در دوران پساتحریم نیازمند سیاست‌های جدید هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به چالش‌های جدی در کشور گفت: موضوع اشتغال (که در برنامه ششم 890 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی پیش‌بینی شده بود که نیاز به کار دارند) همچنین افزایش رشد اقتصادی و نیز رشد قدرت اقتصادی در منطقه از اولویت‌های مهم برنامه‌های ما است.

وی گفت: ما در بحث قدرت اقتصادی رتبه برتر منطقه را داریم این درحالی است که رشد اقتصادی ما تا منفی 6.8 درصد رسید. اما در حال حاضر در منطقه حرف برای گفتن داریم و در حالی که هدف اصلی داعش ضربه زدن به ایران بود آنها حتی نتوانستند به ایران نزدیک شوند.

جهانگیری تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌ها برای رسیدن به اهداف دولت بانک مرکزی است و مسئولیت‌های عمده‌ای بر دوش مسئولین این بانک است ما برای رسیدن به رشد 8 درصدی در اقتصاد حداقل سالانه به 50 میلیارد دلار منابع خارجی نیاز داریم.

وی ادامه داد: تامین این منابع و کنترل حساب‌ها برعهده بانک مرکزی است تا بتواند هم این منابع را تجهیز کرده و هم توان بازپرداخت تعهدات را داشته باشد. البته بازار سرمایه نیز نقش مهمی در تامین مالی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور نیازمند سرمایه‌گذاری است گفت: ما نمی‌خواهیم با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، کشور را در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم.

جهانگیری با اشاره به سیاست وزارت نفت در دوران پساتحریم خاطر نشان کرد: این وزارتخانه اعلام کرده است در روزهای اول 500 هزار بشکه و پس از چند ماه یک میلیون بشکه نفت، افزایش تولید خواهد شد و سقف صادرات به میزان گذشته باز خواهد گشت.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بانک مرکزی نیازمند رسیدگی چند موضوع مهم و محوری است گفت: یکسان سازی نرخ ارز، کاهش نرخ سود بانکی همسو با تورم، موضوع مطالبات غیرجاری و رسیدگی به موسسات غیرمجاز و نظارت بر تخلفات بانک‌ها و نیز  محور قراردادن اقتصاد مقاومتی در برنامه‌ها از مهمترین موضوعاتی که بانک مرکزی باید به آن توجه ویژه کند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: البته در بحث مطالبات غیرجاری باید بین افرادی که با گردن کلفتی مطالبات را پرداخت نمی‌کنند  با افرادی که مشکل دارند تفاوت قائل شد.

وی گفت: شجاعت در تصمیم‌گیری‌ها در سیستم بانکی کم شده در حالی که مدیران باید ریسک پذیر بوده و در تصمیم‌گیری‌ها شجاع باشند.

وی در خاتمه با اشاره به درآمدهای ارزی کشور گفت: سال 90 میزان درآمدهای ارزی 119 میلیارد دلار بوده که امسال کل درآمدهای ارزی ما 30 میلیارد دلار هم نخواهد شد.

کد خبر : ۳۴۳۵۶۴