خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا عنوان کرد:

آینده مدیریت منابع انرژی جهان در دست تولیدکنندگان برق/ تداوم میل نفت به سمت سقوط قیمت

علی آبادی گفت: سقوط قیمت‌ها در حدی است که حتی زمانی که بزرگترین عرضه‌کننده نفت جهان(عربستان) با صادرات 10 میلیون بشکه نفت با یمن می‌جنگد ولی قیمت نفت بالا نمی‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علی آبادی مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در ششمین کنفرانس صنعت نیروگاه های حرارتی ضمن تبریک در دستاورد برجام گفت: ما نباید فراموش کنیم که در دوران تحریم چه بر ما گذشت چرا که باید مسیر گذشته را با تمرکز بر تعقل و اندیشه ادامه دهیم.

وی افزود: آنچه مسلم است انرژی از اهمیت ممتازی برخوردار است و برق و انرژی ثانویه نیز بسیار مهمتر است اما آنچه که باید گفت: اینکه نیروگاه‌های حرارتی که سالیان متمادی با آنها کار کرده‌ایم ممکن است در منشا اولیه دچار تغییر شوند اما این نیروگاه‌ها همچنان نقش اول را ایفا خواهند کرد.

علی آبادی با بیان اینکه توربین‌های گازی در نیروگاه‌های حرارتی نقشی ممتاز دارند اظهار داشت: در شرایط کنونی توانایی و تسلط کشور ما در زمینه ساخت این توربین‌ها به حدی است که می‌توانیم ادعا کنیم که مجوز حضور در صحنه‌های دیگر این صنعت را نیز داریم. ضمن اینکه توربین‌های گازی در صنایع حمل و نقل، کشتیرانی و حمل و نقل هوایی نیز نقش‌آفرینی می‌کند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری کنفرانس نیروگاه‌های حرارتی اظهار داشت: اگرچه هدف از برگزاری این کنفرانس ارائه گزارش از آخرین دستاوردها به جامعه صنعتی و دانشگاهی و همچنین دریافت آخرین فناوری و اطلاعات است اما این‌ها هدف غایی نیستند بلکه آنچه مهم است تبادل نظر درخصوص مشکلات روز است.

وی با بیان اینکه کنفرانس سال جاری تلاش دارد در موضوع اقتصاد برق تامل بیشتری داشته باشد تصریح کرد: در مقطع کنونی کنفرانس برق باید راه‌حل ارائه دهد چرا که ما اکنون در مراحل آغازین پساتحریم هستیم. لذا باید بدانیم که چگونه با جوامع صنعتی تعامل داشته باشیم.

علی آبادی در ادامه به اتفاقات اخیر در زمینه قیمت نفت اشاره و تصریح کرد: طی چند سال گذشته قیمت نفت در سیر صعودی عجیب بالا رفت و به طرز وحشتناکی سقوط کرد که باید بدانیم دلیل این اتفاق چه بوده است.

وی ادامه داد: در سمت عرضه و تقاضا اتفاقات مهمی رخ داد که روی قیمت ها تاثیر گذاشت و آن اینکه در سمت عرضه بازیگران جدید مثل شیل اویل‌ها و شیل گس‌ها ظهور کردند که فناوری متهم اصلی در ظهور و بروز آنها بوده است همچنین فناوری بر سمت عرضه منابع اولیه جدید مثل تجدیدپذیرها را وارد کرد.

مدیرعامل مپنا گفت: در سمت تقاضا نیز در بخش حمل و نقل یکی از مصرف‌کنندگان سقوط قیمت‌ها را تشدید کردند و انرژی‌های جدید را نیز وارد عرصه کردند لذا نفت آرام‌آرام کنار رفت. همچنین می‌بینیم که در حوزه ساختمان تحولات جدیدی رخ داد که مصرف نفت را به شدت کاهش داد.

وی با بیان اینکه عدم توازن عرضه و تقاضا منجر به سقوط قیمت‌ها شد، افزود: سقوط قیمت‌ها در حدی است که حتی زمانی که بزرگترین عرضه‌کننده نفت جهان(عربستان) با صادرات 10 میلیون بشکه نفت با یمن می‌جنگد ولی قیمت نفت بالا نمی‌رود و یا می‌بینیم که در سوریه، لیبی و عراق نیز جنگ و درگیری رخ داده اما نفت همچنان سقوط می‌کند.

علی آبادی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شد که قیمت نفت روی 50 دلار بماند اما اکنون مسیر زیر 20 دلار را طی می‌کند و گاز نیز از 6 دلار به 2 دلار رسیده است و این به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضاست اما مسئله به این سادگی نیست که فقط عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تغییر داده باشد، مسئله جدی‌تر از این اتفاقات است.

وی ادامه داد: برخی می‌گفتند که تغییر در سیاست پولی فدرال رزرو و یا تغییر در  ارزش پول آمریکا سیاست قیمت‌گذاری چین بر فرآورده‌های نفتی، کاهش رشد اقتصادی چین و اعلام رسمی برخی کشورها مثل الجزایر و نیجریه برای افزایش تولید و یا افزایش تولید در کشور عراق و همچنین اعلام بازگشت ایران به 3 میلیون بشکه تولید قیمت‌ها را دچار تحول کرده است.

مدیرعامل مپنا در ادامه تصریح کرد: در کنار تمامی موارد یاد شده نفت شیل و تجدیدپذیرها قیمت‌ها را تغییر داده‌اند و عرضه دچار تغییر و تحول شد. در چنین شرایطی علی‌رغم رشد GDP انرژی رشد نمی‌کند بلکه به سمت افول میل دارد اما در عین حال در کشورهایی مثل چین و هند در حال رشد است. آنچه قابل بحث است اینکه در شرایطی که قیمت نفت سیر سقوط و کاهش قیمت را می‌پیماید بیشترین رشد متوجه بخش الکتریسیته است و در حالی که خودروها نیز به سمت برقی شدن پیش می‌روند پیش‌بینی می‌شود که نقش نفت همچنان کاهش یابد و روند کاهشی قیمت حامل‌های انرژی را شاهد باشیم.

وی در ادامه با یادآوری اینکه ما به عنوان دارنده مخازن بزرگ گاز طبیعی در منطقه محسوب می‌شویم تصریح کرد: مهمتر آنکه در اطراف ما هیچ کشوری غیر از قطر آن همه به صورت LNG  گاز ندارد و کشورهای همسایه پرجمعیت ما نیازمند گاز کشور ما هستند و این فرصتی کلیدی برای صنعت گاز ما می‌تواند باشد اما در عین حال قیمت برق در مقایسه با تجدیدپذیرها ارزان است و به تدریج بیم آن می‌رود که تجدیدپذیرها توجیه اقتصادی نداشته باشند و نقصی در تولید آنها به وجود آمده و وضع بحرانی شود.

علی آبادی افزود: علاوه بر اینها سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای برای بهبود راندمان جهت افزایش قیمت نفت صورت گیرد. حال سوال این است که اگر تغییر قیمت نفت موجب اختلال شود چه اتفاقی رخ خواهد داد. پاسخ اینکه در سال 2015 در اولین قدم افزایش قیمت نیروگاه‌ها را داریم در حالی که باید روند قیمت ها رو به پایین بود و اتفاق دیگر اینکه بازیگران موجود در حوزه نیروگاه‌های حرارتی به سمتی می‌روند که تعداد آنها کاهش می‌یابد لذا می‌توانند خود استراتژی‌ها را تعیین کند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که وقتی قیمت نفت ارزان شده نیروگاه‌های حرارتی گران می‌شوند لذا با سازمان‌دهی حساب‌ شده که 20 سال روی آن کار شده وضعیتی به وجود آمده که سیستم کنترل‌پذیر و رویت‌پذیر شده است.

وی با اشاره به چشم‌انداز انرژی طی سال‌های آتی اظهار داشت: طی چند سال آینده قیمت‌های حامل‌های انرژی به سمت پایین میل پیدا خواهند کرد و برق نقش ویژه‌ای خواهد داشت. همچنین ساخت تجهیزات و احداث نیروگاه‌های حرارتی فشرده خواهد شد اما چالش‌هایی نیز وجود دارد و آن اینکه باید توازن بین قیمت و تکنولوژی و قیمت سوخت و بازار ایجاد شود، همچنین توسعه متوازن در دو حوزه برق حرارتی و تجدیدپذیر دیگر چالش این بخش است.

وی اظهار داشت: باتوجه به وضعیت موجود در حوزه تولید انرژی قیمت حامل ‌ها و تولید و احتمال حذف رقبای کوچک در بازار برق بسیار زیاد بوده و با وقوع این امر در آینده مدیریت منابع انرژی جهان در اختیار کشورهای معدودی خواهد بود.

کد خبر : ۳۳۹۵۸۰