خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اعلام کرد:

سیاست‌های کاهش آلودگی محیط زیست در ایران همواره با چالش جدی مواجه بوده است

کمتر حوزه‌ای را می‌توان یافت که به اندازه اقدام در جهت اصلاح الگو مصرف، بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری منابع دارای اهمیت و اولویت باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نصرت الله سیفی مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در هفتمین کنفراس و نمایشگاه سوخت‌های جایگزین، خودرو و CNG ضمن ابراز قدردانی از کار دیپلمات‌های دولت تدبیر و امید در به فرجام رساندن برجام گفت: به گفته رئیس جمهور زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران گسسته شده و اکنون که از گردنه خطرناک در اقتصاد عبور کردیم و عزت و استقلال کشور نمایان گشته زمان ساختن و بالیدن فرارسیده است.

وی افزود: بنده بر این باورم که کمتر حوزه‌ای را می‌توان یافت که به اندازه اقدام در جهت اصلاح الگو مصرف، بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری منابع دارای اهمیت و اولویت باشد.

سیفی خاطر نشان کرد: در این ارتباط ضروری است در زمان گذار از تحریم به توسعه، با سرلوحه قرار دادن مولفه‌های اقتصاد مقاومتی اجرای برنامه‌ها و طرح‌های پیش‌رو از جمله طرح‌های مصوب در ذیل ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقا نظام مالی کشور را تصریح کنیم.

وی گفت: ظرفیت سرمایه‌گذاری و سودآوری و اشتغالزایی در بخش بهره‌وری انرژی بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اقدام دیپلمات‌های کشور در اجرایی شدن برجام اظهار داشت: اکنون به عهده ماست که اقدام ارزشمند دیپلمات‌ها را با کار پرتلاش ابتکار و شتاب‌بخشیدن به اجرای برنامه‌های به نتایج مطلوب و سرمنزل مقصود برسانیم.

سیفی در ادامه به هفته هوای پاک اشاره و تصریح کرد: اکنون در آستانه نخستین روز از هفته هوای پاک هستیم در حالی که به دلیل آلودگی هوا شاهد تعطیلی مدارس در پایتخت هستیم، بی‌شک دیدن آسمان آبی با ابرهای سفید این روزها بیش از همیشه برای اکثر مردم به خصوص کسانی که در شهرهایی چون تهران زندگی می‌کنند به آرزو شبیه است.

وی ادامه داد: پدیده آلودگی هوا در مناطق شهری یکی از راه‌آوردهای تلخ و مسموم انقلاب صنعتی است که از 300 سال قبل شروع و با توسعه صنعت و افزایش تعداد شهرها شدت آن روز به روز افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اظهار داشت: تکیه اساسی بر  منابع انرژی فسیلی از قبیل زغال، نفت و گاز از همه مهمتر مصرف غیربهینه آن و در نهایت آزاد شدن آلاینده ناشی از احتراق این مواد فرآوده‌های مضر و زیان‌بخشی را به همراه می‌آورد که حیات موجودات زنده را به ویژه انسان را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: ‌از نخستین ده‌های قرن 20 به دنبال مشاهده ارتباط میان آلودگی هوا و تخریب محیط زیست بسیاری از کشورهای صنعتی پیشرفته تحقیقات و برنامه‌های علمی برای کنترل آلاینده‌های  مضر را آغاز کردند اما  متاسفانه در اکثر کشورهای در حال رشد این مسئله آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ رو به وخامت می‌رود.

سیفی  همچنین به اجماع تاریخی 195 کشور جهان در اجلاس کاپ 21 که اخیر در پاریس برگزار شد اشاره و اظهار داشت: هدف اصلی این توافق جهانی جلوگیری از افزایش دمای کره زمین در این قرن زیر دو درجه سانتیگراد نسبت به ادامه روند کنونی است. برای تحقق این هدف حیاتی ضروری است تا شدت انتشار کربن در سطح جهانی در مقایسه با نرخ کنونی آن به میزان حدود 60 درصد تا سال 2050 کاهش یابد. بر این اساس کشورهای توسعه یافته متعهد شدند تا سال 2020 سالانه حداقل بودجه‌ای به میزان 100 میلیارد دلار تامین کنند.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی در این سناریو بهینه سازی انرژی بیشترین سهم را در تامین افزایش تقاضای انرژی و کاهش انتشار  کربن ایفا می‌کند پس از آن به ترتیب توسعه انرژی های تجدیدپذیر جذب و ذخیره‌سازی کربن، تغییر نوع سوخت جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

سیفی اظهار داشت: در ایران اگرچه ضرورت بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در سطوح مختلف جامعه مورد توجه و تاکید بوده  اما همواره اجرای سایست های بهینه سازی انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست با چالش‌های جدی مواجه بوده است.

لذا شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت طی دو سال گذشته تمرکز خود را بر اجرایی کردن قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و طرح‌‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور  متوجه کرده است.

سیفی اظهار داشت: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلان اصلاح الگوی مصرف و همچنین قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب مجلس و در ذیل ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور اقدام به تدوین طرح‌هایی کرده که در شورای اقتصاد به تصویب رسیده و طرح‌های دیگری نیز منتظر بررسی برای تصویب و یا در دست تهیه است.

سیفی تصریح  کرد: رهاورد طرح‌های مصوب مورد اشاره در بخش‌های ساختمان و مسکن، صنعت، حمل و نقل و کشاورزی غیراز کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری کاهش انتشار کربن به بیش از 1200 میلیون تن معادل دی‌اکسید کربن در طول عمر مفید این طرح‌ها (حداکثر 30 ساله خواهد بود)

وی خاطر نشان کرد: اجرایی شدن این طرح‌ها اقدامی مهم و حیاتی در راستای حفاظت از محیط زیست فراهم آوردن شرایط بهتر آب و  هوایی و کمک به اقتصاد ملی کشور خواهد بود.

کد خبر : ۳۳۹۲۳۲