خبرگزاری کار ایران

وزیر صنایع و تجارت جمهوری چک:

روابط اقتصادی خود با ایران را به صورت پایدار حفظ می‌کنیم

ما به دنبال آن هستیم که روابط اقتصادی خود با ایران به صورت پایدار حفظ کنیم و باتوجه به ظرفیت‌ها و امکانات بالقوه دو کشور می‌توانیم شاهد رشد همکاری‌ها طی سال‌های آتی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر صنایع و تجارت جمهوری چک در سفر به تهران، با تبریک اجرای برجام و لغو تحریم‌ها خاطر نشان کرد: که با اتفاق مهم اخیر روابط دو کشور سرعت بیشتری خواهد گرفت.

یان ملادک با اشاره به میزان حجم مبادلات اقتصادی میان دو کشور  گفت: باتوجه به اینکه عمده مراودات تجاری دو کشور از طریق جمهوری آذربایجان و امارات متحده عربی است حجم مبادلات فراتر از 30 میلیون دلار است.

وی افزود: امیدواریم به دنبال لغو تحریم‌ها از این پس شاهد تجارت مستقیمی میان دو کشور باشیم. وزیر صنایع و تجارت جمهوری چک افزود: ما به دنبال آن هستیم که روابط اقتصادی خود با ایران به صورت پایدار حفظ کنیم و باتوجه به ظرفیت‌ها و امکانات بالقوه دو کشور می‌توانیم شاهد رشد همکاری‌ها طی سال‌های آتی باشیم.

یان ملادک در ادامه رشد اقتصادی کشورش اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی کشور ما طی سال‌های اخیر سرعت بالایی به خود گرفته به طوری که سال‌ گذشته شاهد رشد 4/4 درصدی بوده‌ایم. این در حالی است که کشور ما از حیث نرخ پایین بیکاری در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جایگاه دوم قرار دارد.

وی افزود: استخوان‌بندی اقتصاد چک صنعت است که یک سوم ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وزیر صنایع چک تصریح کرد: سیاست خارجی کشور ما عملگرایانه است و در همکاری با کشورها خواستار احترام متقابل هستیم.

یان ملادک با اشاره به برخی از مزیت‌های صنعتی کشورش گفت: اغلب کشورها وضعیت صنعتی جمهوری چک را در خودروسازی تصور می‌کنند در حالی که کشور ما در سایر صنایع از جمله انرژی، انتقال نیرو، صنایع نفت و گاز به پیشرفت‌های قابل قبولی دست یافته است به طوری که سالانه یک میلیون و 300 دستگاه انواع خودرو سبک و سنگین در این کشور ساخته می‌شود و این صنعت 8 درصد تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود.

کد خبر : ۳۳۸۹۰۰