خبرگزاری کار ایران

مستخدمین حسینی در گفتگو با خبرنگار ایلنا :

رشد 8 درصدی وفاق ملی و برنامه ریزی دقیق را می‌طلبد

در حوزه اقتصاد دولت باید بپذیرد که در رکود به سر می بریم و این دو طرح نمی تواند وضعیت کنونی را از رکود خارج کند.

حیدر مستخدمین حسینی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی در برنامه ششم توسعه و نیاز سالانه به 700 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای رسیدن به این رقم اظهار داشت: برای رسیدن به رشد 8 درصدی در برنامه ششم توسعه ضرورت دارد به دو نکته توجه ویژه‌ای کرد؛ اول این که به موضوع بهره‌وری و به ظرفیت‌هایی که در کشور ایجاد شده و در آن سرمایه گذاری های ارزی و ریالی شده است بیشر اهمیت داده شود زیرا هم اکنون تنها 30 درصد از کل ظرفیت‌ها استفاده می‌شود و دو سوم مابقی بلاتکلیف مانده است.

 وی افزود: همین موضوع در کنار عدم ارتباط با اقتصاد منطقه و جهان باعث رکود اقتصادی شده است که باید در این مسیرقدم برداشت.

این کارشناس ارشد اقتصادی افزود: موضوع دوم بحث سرمایه‌گذاری خارجی است که منجر به رشد تولید ناخالص کشور ، افزایش اشتغال و کاهش بیکاری خواهد شد اما موضوع ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری‌ها نیز مطرح است که امنیت سیاسی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

مستخدمین حسینی با اشاره به کج روی ها و بی سلیقگی هایی که در کشور صورت گرفته است گفت: روند محافظه کاری کنونی، بدون برنامه‌ریزی درست، شرایط اقتصادی را وخیم‌تر می‌کند .

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ما یک دهه عقب افتادگی به لحاظ ساختار ی و تحریم ها داریم که رسیدن به رشد 8 درصدی وفاق ملی و برنامه ریزی دقیق را می طلبد.

وی ادامه داد: حضور سرمایه گذاران جدید برای پروژ های‌های جدید نیازمند برنامه‌ای انقلابی در این حوزه است.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه این بیمار باید به سی سی یو منتقل شود و تحت مراقبت های ویژه قرار گیرد افزود: دولت در حال حاضر دو برنامه سیاست اقتصادی برای خروج از رکود ( خودرو و لوازم خانگی ) را اجرا کرد که هر دو منجر به شکست شد.

وی گفت: به دلیل اینکه این برنامه بدون پایه و اساس علمی و مطالعاتی صورت گرفت اولا اینکه سه ماه طول کشید تا این برنامه ها اجرا شود ثانیا مبلغ 10 میلیون تومانی به یکباره  6 میلیون تومان اعلام شد و وضعیت رکود بازارهم اوضاع را وخیم تر از گذشته کرد.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: در حوزه اقتصاد، دولت باید بپذیرد که در رکود به سر می‌بریم و این دو طرح نمی تواند وضعیت کنونی را از رکود خارج کند.

وی با بیان اینکه بیکاری آسیب‌های زیادی را بوجود آورده است افزود: این موضوع نیازمند روحیه انقلابی به جای روحیه محافظه کارانه است. دولت باید جسارت آن را داشته باشد تا واقعیت ها را به مردم بگوید‌، برنامه ششم توسعه و موضوع بودجه سال آینده همچنان بلاتکلیف است. دولت باید محافظه کاری را  کنار بگذارد زیرا میزان درآمد دولت مشخص است. باید کمربندها را محکم بست، نباید به مردم طوری القاء کرد که پس از برجام همه مشکلات حل می شود و اقتصاد رونق خواهد گرفت.

مستخدمین حسینی افزود: 5 میلیون از تحصیل کرده های ما بیکارند، ابتدا باید فکری به حال فضای کسب و کار کرد. اینکه برای راه اندازی یک شرکت در ایران بین 2 تا 3 ماه زمان نیاز است اصلا منطقی نیست زیرا در کشور های دیگر نظیر گرجستان یک روزه می توان یک شرکت ثبت کرد.

 

 

 

 

 

کد خبر : ۳۳۷۹۱۸