خبرگزاری کار ایران

رئیس سابق هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت:

دو سوم ظرفیت سازندگان صنعت نفت خالی است / کیش می‌تواند مرکز مبادلات صنعت نفت با خارج از کشور باشد

با روندی که در شرایط کنونی پیش می‌رود اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در کشور هم بالا می‌رود لذا امیدواریم که با تلاش دیپلماسی سیاسی دیپلماسی انرژی نیز به جایگاه اصلی خود نائل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا پدیدار رئیس سابق هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش با بیان اینکه  گفت: انجمن سازندگان صنعت نفت 700 شرکت سازنده در زیر مجموعه خود دارد که از این تعکیش می‌تواند مرکز مبادلات صنعت نفت و پل ارتباطی سرزمین اصلی و خارج از کشور باشدداد 50 شرکت بین‌المللی هستند و پایگاه خوبی نیز دارند.

وی با اشاره به آمادگی انجمن جهت ارائه طرح‌های نوین نمایشگاهی اظهار داشت: کیش می‌تواند مرکز سرمایه‌پذیری و هاب سرمایه‌گذاری و انرژی کشور باشد.

پدیدار با اشاره به اینکه در کشور ما هرم ارزش اقتصادی اصلاح نشده است گفت: تا شهریور سال 94، 4 درصد ارزش اقتصادی مربوط به حوزه انرژی، 5 درصد کشاورزی، 21 درصد تولید و صنعت و 70 درصد مربوط به خدمات است در حالی که این هرم باید تغییر کرده و در این راستا کیش می‌تواند در زمینه جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی کشور نقش آفرینی کند.

وی در ادامه به کنفرانس قراردادهای جدید نفتی اشاره و اظهار داشت: در این قراردادها جذب سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی و مدیریت توسعه مد نظر قرار گرفت به این ترتیب برای رسیدن به مدیریت توسعه باید ابتدا به مدیریت محصول و سپس به مدیریت بهره‌برداری از تجهیزات برسیم.

پدیدار با بیان اینکه انجمن سازندگان توان ساخت 70 درصد تجهیزات صنعت نفت را دارد تصریح کرد: اما از این میزان به علت عدم سرمایه‌گذاری حدود 35 درصد ظرفیت استفاده نمی‌شود یعنی همچنان دو سوم ظرفیت خالی است.

وی با ابراز امیدواری از حمایت مناطق آزاد و وزارت نفت جهت برقراری و تبادل سرمایه و اطلاعات با شرکت‌های خارجی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین بحث این است که امکان ایجاد مرکز انتقال تکنولوژی انرژی با حمایت منطقه آزاد کیش فراهم شود.

وی گفت: ما با دارا بودن جایگاه اول گاز جهان و جایگاه سوم نفت جهان در زمینه تولید انرژی، هزینه پایینی را متحمل می‌شویم. به طوری که طبق آخرین آمار موسسه بین‌المللی انرژی هزینه تولید نفت در ایران زیر ده دلار است لذا امیدواریم که بتوانیم در جهت ظرفیت‌سازی توسعه صنعت نفت موفق عمل کنیم و انتظار داریم که با حمایت منطقه آزاد کیش این هدف تحقق یابد و ظرفیت خالی انجمن پرشود.

وی اظهارداشت: با روندی که در شرایط کنونی پیش می‌رود اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در کشور هم بالا می‌رود لذا امیدواریم که با تلاش دیپلماسی سیاسی دیپلماسی انرژی نیز به جایگاه اصلی خود نائل شود.

کد خبر : ۳۳۷۴۹۲