خبرگزاری کار ایران

مونسان درافتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش:

تا یک قرن آینده هیچ جایگزینی برای نفت وجود ندارد/ظرفیت تولید نفت به 4 میلیون بشکه در روز می رسد

رییس منطقه آزاد کیش از رقابت سرمایه گذاران خارجی برای ورود به صنعت نفت ایران خبر داد و گفت: شرکت هایی که در میدان های بسیار گران آلاسکا، سیبری، دریای شمال آب های عمیق آفریقا و استرالیا و حتی در اعماق فراتر از سه هزار متری کار می کنند و هزینه های سنگین 60 دلاری را برای یک بشکه پرداخت می کنند به طور طبیعی برای هزینه ده دلاری تولید یک بشکه نفت به تکاپو خواهند افتاد.

به گزارش خبرنگارا یلنا،  علی اصغر مونسان رییس منطقه آزاد کیش در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز کیش با اشاره به اینکه  نیاز جهانی به انرژی اولیه در حال حاضر حدود 12 میلیارد تن FKE  در سال است گفت: مسلما این مقدار انرژی مورد نیاز پیوسته بیشتر خواهد بود. و این درحالی است که اگر انسان ها با صرفه جویی زیاد هم انرژی را مصرف کنند تا یکصد سال دیگر موادی مثل نفت خام و گاز به پایان می رسند و زغال سنگ نیز حداکثر تا دو قرن دیگر پاسخگوی بخشی از نیاز شدید انسان به انرژی خواهد بود .

وی افزود: علاوه بر نفت و گاز و زغال سنگ، ذخایر اروانیوم قابل استخراج جهان نیز نهایتا توانایی تولید 153 میلیارد تن FKEانرژی را دارند.

مونسان تاکید کرد: در این بین نفت خام به دلیل مشتقات فراوان و کاربردهای مختلف هم در بخش انرژی و به عنوان مواد اولیه تولیدات صنعتی جایگاه ویژه به عنوان یک کالای استراتژیک دارد. به نظر نمی رسد که در حال حاضر و حداقل تا یک قرن آینده جایگزین مناسبی برای نفت و مشتقات پر مصرف آن وجودداشته باشد به ویژه آنکه سرعت صنعتی شدن جهان با ورود کشورهای جدید به عرصه دنیا صنعتی بیشتر شده و طبیعتا نیاز به تامین مواد اولیه صنایع هم افزایش پیدا کند.

رییس منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: بر همین اساس اپک پیش بینی کرده بود میانگین مصرف نفت در سال 2015 به 93 میلیون 600 هزار بشکه در روز برسد در حالی که این رقم در سال 2014 به طور متوسط روزانه 92 میلیون 400 هزار بشکه بود.

وی با اشاره به یکی از ویژگی مهم اقتصاد کشور مبنی بر اینکه رشد درآمد نفت همواره با افزایش تولید در سایر بخش های صنعتی همراه بوده اظهار داشت: این رویه موجب رونق در کسب و کار به ویژه بازار مالی کشور می شوند و بدیهی است که در شرایط حاضر نفت و اقتصاد وابسته به آن تنها مسیر سریع برون رفت از شرایط پسا تحریم در اقتصاد کشور و ایجاد ارتباط با اقتصاد بین الملل است.

وی در ادامه گفت: پیش بینی می شود چنانچه در خصوص بازاریابی ، فروش ، انتقال پول و جلب سرمایه برای نفت اقدامات مناسبی انجام دهیم تولید نفت کشور یک میلیون بشکه به ظرفیت فعلی افزوده شده و با مدیریت و برنامه ریزی مناسب این ظرفیت به حدود 4 میلیون بشکه در روز برسد.

مونسان ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به نیاز سرمایه گذاری در این صنعت با آزادسازی سرمایه های ایران در خارج از کشور و همچنین از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی امکان تامین منابع مالی طرح های توسعه ای امکان پذیر خواهد شد.

وی تصریح کرد: جذابیت های صنعتت نفت ایران شامل بهره مندی از امکانان خوب نظیر دسترسی گاز و اب برای تزریق به چاه ها و هزینه پایین تولید در ایران میان سرمایه گذاران و شرکت های خارجی در کشورهای اروپایی ، آمریکایی و آسیایی رقابت برای ورود به ازاد ایران به وجود می آورد  همانطورکه در گذشته این جاذبه ها در مقاطعی باعث نادیده گرفتن تحریم ها از سوی برخی از شرکتهای خارجی شده بود.

وی تاکید کرد: قطعا در حالی که کشور به لحاظ ساختار قراردادی و تبیین فرصت های سرمایه گذاری خود را اماده کرده است بدیهی است که شرکت هایی که در میدان های بسیار گران آلاسکا، سیبری، دریای شمال آب های عمیق آفریقا و استرالیا و حتی در اعماق فراتر از سه هزار متری کار می کنند و هزینه های سنگین 60 دلاری را برای یک بشکه پرداخت می کنند به طور طبیعی برای هزینه  ده دلاری تولید یک بشکه نفت به تکاپو خواهند افتاد.

مونسان همچنین اظهار داشت: برآیند این رخ دادها در داخل کشور و کسب درآمدهای حاصل از نفت استقناع دولت و شکوفایی دیگر ظرفیت های تولیدی و درآمد ملی را در پی خواهد داشت به طوری که حتی چنانچه سهم نفت د ر اقتصاد ملی نیز کاهش یابد بل فعل کردن این ظرفیت ها و استفاده بهینه از منابع موجود رونق در سایر بخش های تولیدی را بهبود بخشیده و کشورر ا در مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل نفت قرارد اده و موجب تقویت هر چه بیشتر اقتصاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

وی گفت: علیرغم همه فشارها و مشکلاتی که در مسیر حرکت مدبرانه دولت تدبیر و امید به منظور شکست تحریم ها و آزادسازی اقتصاد کشور از بند آنها ایجاد شد خوشبختانه دستگاه دیپلماتی کشور طعم شیرین موفقیت بزرگی را در عرصه جهانی و در طول مذاکرات نفس گیر و طولانی به کام مردم ایران کشاند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا این مسیر پرفراز و نشیب در راه توسعه اقتصادی ادامه خواهد یافت و دولت مقتدر جمهوری اسلامی تا رسیدن اهداف ملی از پای نخواهد نشست.

کد خبر : ۳۳۷۳۵۸