خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:

طرح وام خرید کالا ممکن است با ارائه تسهیلات با سود 20 درصد، تمدید شود / ترجیح وزارت صنعت، عدم برگزاری نمایشگاه بهاره است

ترجیح وزارت صنعت این است که نمایشگاه بهاره برگزار نشود و خود واحدهای صنفی با نظارت اتحادیه‌ها فروش فوق العاده داشته باشند .

در همایش سالانه اتاق اصناف تهران قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این اعتبار 1200 میلیارد تومانی در طرح خرید کالا برای فروش کالاهای در انبار مانده تخصیص یافته است گفت: ممکن است این طرح با ارائه تسهیلات با سود  20 درصد تمدید شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خسرو تاج در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت صدور کارت خرید اعتباری کالا و دلیل کاهش سقف ان از 10 میلیون به 6 میلیون تومان اظهار کرد: این طرح از ابتدا به این منظور پایه‌ریزی شد تا بتوانیم تقاضا برای کالاهای شناسایی شده تولید کنندگان در انبارها را در شرایطی که تقاضا برای خرید ان کم است افزایش داده و آن را تحریک کنیم.

وی ادامه داد: براساس گزارش‌هایی که ما داشتیم برای فروش کالاهای در انبار مانده نیاز به 4200 میلیون تومان نقدینگی بود که سقف تسهیلات اختصاص یافته برای خرید کالاهای بادوام نیز به همین میزان است .

وی افزود: این سقف شامل تعداد محدودی از افراد می شوند به همین منظور پس از مطالعاتی که انجام شده است در مرحله اول زوجین می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

خسروتاج یادآور شد: که بانک مرکزی از ابتدای شروع این طرح هیچ وقت اعلام نکرد که منابعی که برای این طرح ارایه می شود دارای سقف نیست و از همان ابتدا محدودیت های آن را اعلام کرد.

سخنگوی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اعطای کارت‌های اعتباری خرید کالا را می‌توان افزایش داد اما در صورت افزایش دیگر آن نرخ سود 12 درصد نخواهد بود و ممکن است سود آن به بیست درصد برسد.

وی در خصوص قابل تمدید بودن کارت‌های اعتباری گفت: در این خصوص دو روش را می‌توان متصور بود. اول آن که اگر مبلغ کارت تمام شد دوباره آن کارت شارژ شود  یا این که با بزرگ‌تر کردن جامعه هدف افراد بیشتری از کارت ها استفاده کنند.

خسروتاج یاداور شد : من به شخصه طرفدار نظریه دوم هستم. به جای اینکه سقف کارت افزایش داده شود تعداد افراد بیشتری بتوانند از این کارت ها استفاده کنند.

برخورد تعزیراتی با تخلفات کوچک اصناف

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص گلایه های اصناف از برخورد تعزیراتی با تخلفات کوچک آنها گفت: پیشنهادهایی که در این خصوص از سوی اصناف مطرح شده بسیار مفید است به طوری که پرونده‌های تعزیراتی که به مدت سه سال برای تخلف جزیی که ایجاد شده است به راحتی حل شد و بنده نیز این روش ها را قبول دارم.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه بهاره با تاکید استاندار نسبت به برگزاری آن اظهار کرد: ترجیح وزارت صنعت این است که نمایشگاه بهاره برگزار نشود و خود واحدهای صنفی با نظارت اتحادیه‌ها فروش فوق العاده داشته باشند .

خسروتاج افزود: متاسفانه ما در مواردی شاهد برگزاری نمایشگاه های بدون مجوز هستیم در حالی که بارها اعلام شده که برگزاری هر گونه نمایشگاهی باید با مجوز اصناف باشد اما این تخلفات و برگزاری نمایشگاه همچنان ادامه دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اجبار استاندار تهران به برگزاری نمایشگاه گفت: اگر به اخبار رسانه‌ها و اظهار نظر کارشناسان مراجعه شود به این نتیجه می رسیم که فضای نمایشگاه برای این گونه فروش‌ها مناسب نیست و بیشتر مردم از شلوغی و ازدحام جمعیت گله دارند.

ایمنی نمایشگاه فصلی نیز پایین است به طوری که اگر به این موضوع توجه نشود امکان تلفات جانی و مالی وجود دارد .

خسروتاج تاکید کرد: اگر قرار است در این نمایشگاه فصلی، کالای ارزان قیمت به  مردم ارایه شود در حال حاضر نیز میان واحدهای صنفی برای فروش محصول با قیمت پایین‌تر مسابقه ایجاد شده زیرا با رکودی در بازار وجود دارد همه دنبال فروش جنس خود هستند.

وی درباره فروش کالای اقساطی توسط اتحادیه های صنفی گفت ما 100 درصد موافق حضور بخش خصوصی برای ارایه طرح های فروش اقساطی کالا هستیم که اصناف خود می توانند پیشتاز طرح فروش اقساطی باشند در صورتی که اصناف وضعیت مردم را رعایت کنند دیگر دولت لزومی ندارد که وارد بازار و قیمت گذاری شود.

وی تاکید کرد: ما زمانی وارد صحنه می شویم که بخش خصوصی کارایی لازم را نداشته باشد وگرنه دولت به هر میزان که بتوانند از اصناف برای فروش اقساطی کالا حمایت می کنند.

خسروتاج در پایان با بیان حمایت دولت از اصناف برای فروش اقساطی گفت: تنها حمایت دولت این است که قدرت خرید مردم را بالا ببرد و منابعی را با کارمزد پایین اختصاص دهد اما این امر به دلیل این که نرخ کارمزد با منابع بانکی فاصله دارد تحقق آن کمی زمانبر است.

کد خبر : ۳۳۷۰۵۷