خبرگزاری کار ایران

خبرگزاری ایلنا برگزار کرد / نشست "چشم انداز صنعت فرش در دوران پساتحریم"

جواد سجادی: فرش ماشینی در ایران، بهترین تکنولوژی روز دنیا را در اختیار دارد

در حال حاضر صنعت فرش ماشینی نسبت به دیگر صنایع نساجی از وضعیت نسبتا بهتری برخوردار است و این در سایه تلاش و همت والای بخش خصوصی است. با وجود تحریم‌های ظالمانه که در 10 سال اخیر شدت یافته این صنعت توانسته با مدیریت بخش خصوصی، بالاترین تکنولوژی‌های روز دنیا را به خدمت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید جواد سجادی  بید گلی در نشست تخصصی "چشم‌انداز صنعت فرش در دوران پساتحریم" که در محل خبرگزاری ایلنا برگزار شد، گفت: لازم به توضیح است خانواده من در زمینه نساجی دارای سابقه طولانی و قدیمی می‌باشند. و در زمینه پارچه‌بافی، رنگرزی سنتی نخ و پشم فرش دستباف و تجارت فرش دستباف فعالیت داشتند.  باتوجه به شرایط بازار و رکود بازار در زمینه فرش دستبافت اقدام به راه‌اندازی فرش ماشینی در دهه 70 نمودیم.

سجادی اظهار داشت:  در حال حاضر صنعت فرش ماشینی نسبت به دیگر صنایع نساجی از وضعیت نسبتا بهتری برخوردار است و این در سایه تلاش و همت والای بخش خصوصی است. با وجود تحریم‌های ظالمانه که در 10 سال اخیر شدت یافته این صنعت توانسته با مدیریت بخش خصوصی، بالاترین تکنولوژی‌های روز دنیا را به خدمت بگیرد. البته در این راه به علت تحریم‌های جهانی تمام هزینه‌های مضاعف و سرسام‌آور را پرداخت نموده، که بالغ بر 10 درصد می‌باشد.

وی افزود: یکی از دلایلی که این صنعت نسبت به سایر تولیدات نساجی وضعیت بهتری دارد حجم پایین قاچاق و همچنین واردات فرش ماشینی به ایران می‌باشد.  همچنین فرش ایران دارای برند جهانی است و ذوق و سلیقه و هنر ایرانی را در طرح و رنگ و نقش، هیچ کشوری ندارد. البته خطری که برند فرش ایران را تهدید می‌‌کند الگو و کپی‌برداری کشورهای دیگر از طرح و نقشه و رنگ‌آمیزی طرح‌های اصیل ایرانی است و این مهم باید مورد توجه دست‌اندرکاران صنعت  فرش قرار گیرد. خوشبختانه به علت حجیم بودن این کالا، واردات آن به صورت قاچاق سخت است و مانند قاچاق پوشاک صرفه اقتصادی زیادی ندارد.

سجادی اظهار داشت: به اعتقاد من بخشی از مشکلات تولیدکنندگان فرش ماشینی به شرح زیر است:

1. کمبود مواد  اولیه و قطعات و مشکلات مربوط به گشایش اعتبار به منظور واردات مواد اولیه (ماشین‌آلات و قطعات)

2. کمبود نقدینگی کارخانجات و عدم همکاری بانک‌ها و برخی ادارات دولتی.

3. بالا بودن نرخ بهره بانکی حدود 30درصد  و  جرائم 6 درصدی آن.

4. ناکارآمدی و نقص قوانین مربوط به تولید و صنعت و بخش‌های مولد .

5. همکاری نکردن ادارات دولتی مرتبط با بخش صنعت از قبیل سازمان امور مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی و اداره کار.

وی ادامه داد: برخی از راهکارهای پیشنهادی بنده برای بهبود وضعیت صنعت فرش به قرار زیر است:

1. پرداخت سهم 30 درصدی صنعت از محل  هدفمندی یارانه‌ها.

2. حذف یوزانس واردات و حذف تعرفه گمرکی مواد اولیه و قطعات.

3. تخصیص ارز دولتی برای بازسازی و نوسازی صنایع نساجی.

4. استمهال 3 ساله دیون کارخانجات مشکل‌دار و وام بانک‌ها و تامین اجتماعی و دارایی.

5. اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و اینکه همانند سایر کشورهای جهان اخذ مالیات از کالای نهایی صورت گیرد. در حال حاضر در بخش‌های مختلف از هنگام ورود مواد اولیه و در پروسه های مختلف آماده سازی محصول نهایی در چندین مرحله مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود.

6. اصلاح نرخ ارز با افزایش نرخ تورم.

7. پرداخت مشوق‌های صادراتی.

8. کاهش سهم بیمه تامین اجتماعی برای واحدهای تولیدی

9. تقلیل نرخ بهره بانکی برای امور تولید و اشاه به این مطلب که یکی از وعده‌های دولت تدبیر و امید پایین آوردن نرخ بهره بانکی معادل نرخ تورم یعنی حدود 14 درصد بوده است.

10. تقلیل روزهای تعطیل رسمی.

11. تسهیل بیشتر ضوابط سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

12. تدوین سند راهبردی نساجی با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان یعنی تشکل‌های نساجی

 سجادی با اشاره به ظرفیت‌های صنعت نساجی، عنوان کرد: صنعت نساجی از صنایعی است که بیشترین آمار اشتغال زایی را دارد و سرمایه‌گذاری در آن برای ایجاد هر شغل معادل 30 هزار دلار معادل یک دهم صنعت خودرو می‌باشد ولی همواره مورد بی‌مهری مسئولین قرار گرفته و متاسفانه همواره از آن به عنوان صنعت مرده نام می‌برند در حالی که محصولات صنایع نساجی از نیازهای اولیه بشر می‌باشد. امیدواریم صنعتگران و تولیدکنندگان بخش خصوصی در سایه پشتیبانی‌های دولت تدبیر و امید از این بستر فراهم شده در دوران پساتحریم بهره‌برداری  و استفاده حداکثری را بنمایند و در جهت توسعه و پیشرفت و آبادانی میهن عزیزمان از هیچ کوششی دریغ نکنند.

وی با اشاره به ضرورت صادرات غیرنفتی و صادرات مازاد تولید فرش گفت: ما در تولید فرش ماشینی تولید مازاد داریم و این تولید مازاد باید صادر شود. برای حفظ و بقای فرش ماشینی باید توسعه صادرات را هدف خود قرار دهیم و شرکت‌هایی که در دهه پیش‌رو به صادرات فکر نکنند محکوم به فنا و نابودی خواهند بود. لازم به ذکر است شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در دهه اخیر این کار را شروع نموده و در زمینه صادرات غیرنفتی گام‌های بلندی را برداشته‌اند. گواه این موضوع انتخاب صادرکنندگان منتخب استانی در 5 ساله اخیر از شهرستان آران و بیدگل و کاشان است. در حال حاضر این منطقه به عنوان قطب صنعت و تولید فرش ماشینی شناخته و نهادینه شده است.

و در این منطقه ماشین‌های بافندگی با بالاترین تکنولوژی‌های روز اروپا  مشغول به کار هستند.

کد خبر : ۳۳۶۹۲۵