خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن انرژی ایران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

یارانه؛ عامل آلودگی‌های زیست محیطی / فقدان تکنولوژی، تجدیدپذیرها را به حاشیه برد

ساتکین ارزان بودن انرژی، نبود فرهنگسازی و بی توجهی مسئولین را عوامل اصلی عدم حرکت به سمت انرژی‌های نو ذکر کرد و گفت: در کشور ما بحث آلایندگی محیط زیست چندان جدی نیست و کسانی که محیط زیست را آلوده می‌کنند زیاد زیر ذره بین نیستند.

محمد ساتکین رئیس انجمن انرژی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با انتقاد از عدم توجه به تجدیدپذیر‌ها در تولید انرژی گفت: تاکنون تصمیم جدی از سوی مسئولین جهت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر دیده نشده است بعنوان مثال در برنامه پنج ساله ششم توسعه که پیش نویس آن توسط سازمان مدیریت برنامه ریزی تهیه و به کمیسیون انرژی فرستاده شده اشاره‌ای به انرژی‌های تجدیدپذیر نشده است.

وی افزود: علیرغم اینکه در سازمان‌های مربوطه مثل وزارت نیرو به کرات به استفاده از انرژی‌های نو اشاره شده، وقتی سازمان برنامه ریزی کشور بطور کل این منبع انرژی را در در برنامه توسعه فراموش کرده و حتی اسمی از آن نمی‌برد نشان می‌دهد که ما در این ارتباط برنامه ریزی نداریم.

ساتکین در ادامه تصریح کرد: اگر کل نیروگاه‌های کشور ۷۰ هزارمگاوات ظرفیت داشته باشند پیش بینی می‌شود که در ۵ سال آینده بتوانیم ۱۰ درصد یعنی ۵ هزار مگاوات از انرژی مورد نیاز کشور را از انرژی‌های تجدیدپذیرتامین کنیم.

رئیس انجمن انرژی ایران درباره استفاده از انرژی‌های نو در شهرهای بزرگ کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه زیرساخت شبکه برق در شهرهای بزرگ و کلان، قدرتمند و ارزان قیمت است استفاده از این انرژی‌ها در شهرهای بزرگ طرفدار زیادی ندارد چون بیشتر مصرف کنندگان برق در شهرهای بزرگ مسکونی هستند که بیشتر تمایل دارند که از برق ارزان قیمت شبکه استفاده کنند ضمن اینکه استفاده از توربین بادی در داخل شهرامکان پذیر نیست و سرمایه گذاری اولیه در فتوولتاییک نیز گران قیمت است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته مثل آلمان از سیستم‌های کوچک تجدید پذیر استفاده می‌شود چون در این کشور‌ها انرژی گران است و سوبسید پرداخت نمی‌شود لذا استفاده از تجدیدپذیر‌ها مقرون به صرفه است بعلاوه اینکه آن‌ها صاحب تکنولوژی هستند و سرمایه گذاری کمتری برای خرید تجهیزات می‌کنند البته فرهنگسازی در این کشور‌ها نیز فاکتوری مهم در این خصوص است.

ساتکین خاطرنشان کرد: در ایران انرژی ارزان است و فرهنگسازی نیز نشده است و سرمایه گذاری اولیه با توجه به اینکه صاحب تکنولوژی نیستیم بالاست لذا استفاده از انرژی‌های نو هنوز توجیه اقتصادی ندارد.

وی یادآور شد: در کشور ما بحث آلایندگی محیط زیست چندان جدی نیست و کسانی که محیط زیست را آلوده می‌کنند زیاد زیر ذره بین نیستند و در نتیجه جرایم سنگینی نیز درنظر گرفته نشده است لذا وقتی زیرساخت فرهنگی نداریم نباید انتظار داشته باشیم که مردم از جیبشان هزینه کنند.

 رئیس انجمن انرژی ایران تاکید کرد: سیاست گذاران باید توجیه شوند که فارغ از هزینه‌های تولید بخاطر درخواست جهانی و ملی روی انرژی‌های سازگار با محیط زیست و پایدار کار کنند.

کد خبر : ۳۳۶۵۹۷