خبرگزاری کار ایران

ایران آماده میزبانی ازبزرگترین کشتی های نفتکش جهان شد

رئیس اداره عملیات صادرت شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: هم اکنون امکان پهلوگیری همزمان 9 کشتی نفتکش در پایانه خارگ وجود دارد و حتی بزرگترین کشتی های نفتکش با ظرفیت 360 هزار بشکه هم می توانند پهلوگیری کنند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران روز پنجشنبه به نقل از غلامحسین گرامی درباره آخرین وضعیت آماده سازی اسکله و تاسیسات پایانه خارگ به عنوان بزرگ ترین پایانه صادرات نفت خام ایران در دوران پسا تحریم، افزود: در شرایط کنونی حدود 94 درصد نفت خام ایران از پایانه خارگ به بازارهای جهانی صادر می شود.

وی با اعلام اینکه نفت تولیدی در مناطق نفت خیز از طریق پنج خط لوله زیر دریایی 30 اینچ (سه خط)، 42 اینچ و 52 اینچ پس از پمپاژ از تلمبه خانه گوره به خارگ ارسال می شود، ادامه داد: این نفت در مخازن 140 هزار تا یک میلیون بشکه ای ذخیره سازی می شود.

وی با یادآوری این که مخازن ذخیره سازی در پایانه خارگ می تواند یک نوع نفت و برخی دو نوع نفت سبک و سنگین را در خود ذخیره سازی کنند، اظهارکرد: اکنون ظرفیت اسمی ذخیره سازی نفت خام در پایانه خارگ 28 میلیون بشکه است.

وی در باره وضعیت پهلوگیری کشتی های نفتکش در پایانه نفتی خارگ، بیان کرد: در ترمینال شرقی یا اسکله T به طور همزمان می توان شش کشتی نفتکش را پهلودهی کرد و به هر نفتکش به طور همزمان 67 هزار 500 بشکه در ساعت انتقال داد.

گرامی با بیان اینکه در ترمینال شرقی یا اسکله T هر سه نوع نفت خام سبک، سنگین و فروزان را می توان بارگیری کرد، گفت: آب خور این اسکله 21 متر بوده و کشتی های نفتکش با ظرفیت 275 هزار تن می توانند پهلودهی شوند.

رئیس اداره عملیات صادرت شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: همچنین اسکله غربی که تحت عنوان آذرپاد هم شناخته می شود، می تواند همزمان سه کشتی نفتکش بارگیری کند، و در مجموع در این اسکله امکان تحویل 360 هزار بشکه نفت خام به سه کشتی نفتکش وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه عمق آبخور اسکله غربی پایانه نفتی خارگ حدود 30 متر است، ادامه داد: از این رو امکان پهلودهی بزرگترین کشتی های نفتکش در آن وجود دارد.

جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر در فاصله 57 کیلومتری شمال غرب بوشهر در آبهای خلیج فارس واقع است.

کد خبر : ۳۳۶۲۵۶