خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن صنایع همگن پلاستیک در گفتگو با ایلنا:

وزارت صنعت ضعف‌های خود را به بورس کالا نسبت می‌دهد

ضعف های وزارت صنعت باعث شده تا شرکت های پتروشیمی نهایت استفاده را از فضای جدید ببرند.

هوشنگ پارسا، عضو صنایع همگن پلاستیک کشور در گفتگو با خبرنگار ایلنا و در واکنش به ادامه برخی تلاش ها برای خروج معاملات محصولات پتروشیمی از بورس کالا گفت: اگر این موضوع را ریشه یابی کنیم به دو ضعف بزرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت می رسیم که امروز برخی با نیت های خاص این ضعف ها را به بورس نسبت می دهند.

وی افزود: این دو ضعف شامل عدم حمایت وزارت صنعت از صنایع تکمیلی و همچنین انجام ندادن وظایف کنترلی و نظارت های این وزارتخانه بر سامانه ثبت نامه بهین یاب است.

این عضو صنایع همگن پلاستیک با بیان اینکه این ضعف های وزارت صنعت باعث شده تا شرکت های پتروشیمی نهایت استفاده را از فضای جدید ببرند، افزود: امروز برخی افراد به بهانه های مختلف از اختیاری شدن عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا سخن می گویند، اتفاقی که تبعات آن در سال های قبل برای تولید و صنعت کشور تجربه شده است. همچنین از آنجا صنایع پایین دستی نقش عمده و مهمی در صنایع اصلی دارند با هر تصمیم اشتباهی می توان ضرر بزرگی به پایه های اصلی اقتصاد زد.

پارسا اظهار داشت: اگر عرضه محصولات در بورس کالا اختیاری شود، در وهله نخست قیمت و عرضه کالاها با مشکل مواجه و روند تولید نیز با معضل روبه رو می شود. البته ناگفته نماند که بورس کالا نیز ضعف های در قوانین خود دارد اما این ضعف ها قابل حل است؛ در این بین نباید با خروج محصولات پتروشیمی از بورس زمینه ایجاد رانت و فساد در فروش و عرضه محصولات ایجاد شود.

 عضو انجمن صنایع همگن پلاستیک تصریح کرد: بازهم تاکید می کنم که مشکل اساسی صنایع تکمیلی دیده نشدن از سوی وزارت صنعت است، در شرایطی که این صنایع در چند سال گذشته با وجود محدودیت های بین المللی عملکرد قابل قبولی داشته اند، اما در این میان فقط صنایع بالادستی هستند که مورد حمایت قرار می گیرند و قدرت تصمیم گیری و اظهار نظر دارند.

به گفته پارسا، تلاش های وزارت صنعت برای خروج معاملات از بورس کالا باعث شده است که امروز برخی پتروشیمی ها بخشی از مواد را در بورس و مابقی را به شکل مستقیم و آزاد به فروش می رسانند که این موضوع موجب ایجاد فساد و در نهایت متضرر شدن صنایع تکمیلی شده است که همه این مشکلات به دلیل نظارت نا کافی در سیستم ثبت نام بهین یاب وزارت صنعت است.

به اعتقاد پارسا، امکان اصلاح برخی از روش های موجود وجود دارد، همچنین در صورتی که با گفتگو ایرادات رفع شود و وزرات صنعت نگاه تبعیضانه خود را میان صنایع بالادستی و تکمیلی تغییر دهد، می توان به بهبود اوضاع و رفع موانع امیدوار بود.

وی در پایان گفت: با همه این تفاسیر تضعیف بورس کالا برای معاملات محصولات پتروشیمی به صلاح تولید و صنعت پتروشیمی نیست  بلکه باید سعی شود با همفکری دست اندرکاران بازار، اگر مشکلی در روند معاملات وجود دارد حل شود چراکه شفافیت قیمتی و معاملاتی بورس کالا به سود هر صنعتی است.

 

کد خبر : ۳۳۵۵۸۳